2026-01-03, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Hur har du över 10% avkastning?

Går du inte miste om en massa utdelning om du hade byggt din egen fond?

Säger inte att fonder är fel. Ska själv prova dem snart.

Avanza säger jag har 11% CAGR

Min portfölj med 150 bolag fungerar som en fond, jag säger inte att den är en fond. Jag får utdelning från alla av mina 150 bolag. Det trillar in pengar på kontot flera gånger i veckan.
Citera
2026-01-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Avanza säger jag har 11% CAGR

Min portfölj med 150 bolag fungerar som en fond, jag säger inte att den är en fond. Jag får utdelning från alla av mina 150 bolag. Det trillar in pengar på kontot flera gånger i veckan.
Då fattar jag. Läste kanske lite för snabbt.
Citera
2026-01-03, 01:51
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej men du återkommer ändå!
I alla fall är det inget fel att följa personer som AA eller andra. Det ju ganska vanligt tom. Men tänk, tänk, tänk själv innan du köper något.
Vad är det du inte fattar? AA är ett unikum, en pajas! Det finns de med kunskap som delar med sig, sen om det passar och det känns rätt så kan man ta en stek!
Citera
2026-01-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Vad är det du inte fattar? AA är ett unikum, en pajas! Det finns de med kunskap som delar med sig, sen om det passar och det känns rätt så kan man ta en stek!

Jag vill påpeka en stor brist med att ta rygg på duktigt folk i enstaka case. Det är nämligen inte det enstaka caset som ligger bakom duktigt folks CAGR utan samtliga case. Och det är mycket ovanligt att man får ta del av hela portföljen. Ofta handlar det bara om "nya" aktier.

Gubbarna på Kvalitetsaktiepodden påstår sig ha 30 procent CAGR över typ 20 år. Och de pratar om olika aktier i sin podd. Men de delger aldrig hela portföljen. Ett "nytt" bolag de har pratat till och från om de senaste åren är Tokmanni och tog man rygg där kan man ha gjort bortåt 50 procent i förlust.
Citera
2026-01-03, 09:52
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA
AMD (21%) = 3.94%
NVIDIA (17%) = -0.88%
Hexan (56%) = 4.20% exkl. TJP o Buffert
exkl. valutaförändringar under veckan och 6.2% i andra innehav samt räntekostnader för belåning.
Gissar att lånet ökat med 7600 för räntan på belåningen under december (ej avdragsgillt)

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.17 är min gissning att EK har ökat med 75K (6.57%).
Nytt EK (inkl. Jetski lånet) 1210K.
Riktigt bra start på det nya året för AA

Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon och det är ofattbart kvar på ungefär samma nivå utan några som helst nya aktieråd i huvudkanalen.
Max: 158 betalande
Min: 151 betalande
Just nu:153 betalande, 10 650 SEK/månad
Oklart hur mycket AA får från YT, ska bli spännande och se sammanställning för Q1
Citera
2026-01-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Det är det som är själva grejen med en 'index-fond'. Jag följer utvecklingen i noll av bolagen. Det går upp och ner och i slutänden har jag över 10% avkastning. Jag läser noll bolagsrapporter.

Tycker det låter som du skapat ett väldigt bra och rationellt sparande. Är väl helt i linje med vad forskningen säger om att försöka maximera diversifiering och utan att försöka pricka in upp- och nedgångar med massa köp och försäljningar som bara kostar kr. På köpet utan att behöva lägga tid på att följa enskilda aktier. Buffett skulle vara stolt.
Citera
2026-01-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Tycker det låter som du skapat ett väldigt bra och rationellt sparande. Är väl helt i linje med vad forskningen säger om att försöka maximera diversifiering och utan att försöka pricka in upp- och nedgångar med massa köp och försäljningar som bara kostar kr. På köpet utan att behöva lägga tid på att följa enskilda aktier. Buffett skulle vara stolt.
Hvorfor kjøpte AA ikke Transtema under 8 kroner?
Citera
2026-01-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granskauen
Hvorfor kjøpte AA ikke Transtema under 8 kroner?

AA trodde att Transtemas finansiella mål var löften men det var tydligen bara förhoppningar. Så efter lurat in massa följare i aktien tycker AA att det är ett skitbolag. MEN han tror att q4 kan bli bra, vilket lurade in ännu fler följare, så vi får hoppas att det blir så. Att AA inte köpte beror på att Hexatronic är ett så unikt bra case.

Hexatronic är en sån där extrmet unik möjlighet att AAs barnbarn kommer fråga sina föräldrar varför de är rika. De kommer då svara att morfar/farfar köpte Hexatronic under 20kr. "Fucking legend" säger då barnbarnen.
Citera
2026-01-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon och det är ofattbart kvar på ungefär samma nivå utan några som helst nya aktieråd i huvudkanalen.
Max: 158 betalande
Min: 151 betalande
Just nu:153 betalande, 10 650 SEK/månad
Oklart hur mycket AA får från YT, ska bli spännande och se sammanställning för Q1
Patreon har nu nått ett steady state. Med tanke på den låga kvaliteten på videorna kan det mycket väl vara ett ATH patreonmässigt.
Min erfarenhet av Patreon begränsar sig till att jag stöttar en sångerska med USD 5 per månad. Men när jag skrev på fick jag erbjudandet att bara betala för 10 månader om jag skrev på för 12. Det kan vara en sådan effekt för AA att de som skrev på i våras "tvångsmässigt" betalar till nästa vår.
Citera
2026-01-04, 02:00
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Patreon har nu nått ett steady state. Med tanke på den låga kvaliteten på videorna kan det mycket väl vara ett ATH patreonmässigt.
Min erfarenhet av Patreon begränsar sig till att jag stöttar en sångerska med USD 5 per månad. Men när jag skrev på fick jag erbjudandet att bara betala för 10 månader om jag skrev på för 12. Det kan vara en sådan effekt för AA att de som skrev på i våras "tvångsmässigt" betalar till nästa vår.
Haha, det förklarar varför han fortfarande har nån som betalar för att följa hans fantasier om vattenscooter och sommarhus
Citera
2026-01-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA går in i årets sista skälvande handelstimmar med EK 1135 (INKL LÅNET) och lån 1330K (46/54).

AA är +10% / +127K FÖRE uttag/insättningar och +6% /+65K EFTER uttag och insättningar. Det kan alltså bli ett sällsynt men ack så efterlängtat positivt börsår för AA.

Buffert 180K + belåning

Stora innehav:
Hexatronic 1384K
AMD. 511K
Nvidia. 418K
Ovan inkl belåning. Innehav i buffert o tjp tillkommer

AA rivstartar det nya året. Efter årets första handelsdag har han EK 1207K (inkl LÅNET) / lån 1348K (47/53).
Han är +5% / 61K (både före och efter uttag/insättningar)

Buffert 185K + belåning

Stora innehav:
Hexatronic: 1441K
AMD: 536K
Nvidia 418K
Ovan inkl belåning. Tillkommer innehav i tjp o buffert.
Citera
2026-01-04, 09:42
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA rivstartar det nya året. Efter årets första handelsdag har han EK 1207K (inkl LÅNET) / lån 1348K (47/53).
Han är +5% / 61K (både före och efter uttag/insättningar)

Buffert 185K + belåning

Stora innehav:
Hexatronic: 1441K
AMD: 536K
Nvidia 418K
Ovan inkl belåning. Tillkommer innehav i tjp o buffert.
Stort Tack, min gissning på EK 1210K vara nära

Intressant är att lånet ökat till 1348K jmf med f.g, vecka som var 1330K. Om han inte har gjort några affärer så är det bara ränta för december (?) som står för den ökade skulden - Hela 18K betydligt mer än de 7.4K jag gissade på.
Senast redigerad av RobertSmith 2026-01-04 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in