2026-01-15, 20:11
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Antagligen!
Jag själv lyckades få ihop 12000 kr för någon vecka sedan som jag investerade i Hexatronic efter tips här i tråden att kursen skulle upp 50% nu i januari.

Jag är back 1,10% sedan inköp.
Detta är inte en tråd om aktietips, tråden handlar om AA:s förödande strategi. Målet är att minska antalet betalande lärjungar och förhoppningsvis rädda lite pensionskapital för de som redan tagit rygg.

Många av oss som skriver här är blockade och kan inte längre ge feedback.
Citera
2026-01-15, 22:46
Medlem
AA har släppt en gratisvideo om AI aktier:

AI sammanfattar:

Videon diskuterar den rådande debatten kring en möjlig AI-bubbla och huruvida de kraftiga kursuppgångarna för teknikbolag är hållbara. Skaparen lyfter fram TSMC:s starka kvartalsrapport och deras planerade miljardinvesteringar som bevis på en fortsatt extrem efterfrågan på avancerade halvledare.

Trots jämförelser med IT-bubblan pekar de ekonomiska resultaten hos jättar som Nvidia och AMD på en konkret tillväxt som går emot skeptikernas varningar. Budskapet betonar vikten av att använda sunt förnuft och att som investerare våga tänka själv istället för att blint följa andras prognoser. Slutligen antyder talaren att han har ändrat sin egen syn på sektorn och uppmanar tittarna att analysera om dagens värderingar representerar en bubbla eller en ny verklighet.

AI kommenterar:
En kritisk kommentar till källmaterialet är att det framstår som motsägelsefullt; talaren betonar kraftigt vikten av att "tänka själv", men använder samtidigt videon som ett marknadsföringsverktyg för att sälja sin egen specifika åsikt bakom en betalvägg.

Trots att talaren lyfter fram konkreta vinstökningar hos företag som TSMC som motargument till en bubbla, förblir den faktiska analysen av när eller om bubblan spricker dold för tittaren. Detta skapar en situation där publiken uppmanas till självständighet samtidigt som de lockas att köpa färdiga slutsatser på en medlemskanal
Citera
2026-01-16, 00:28
Medlem
AA har gjort video nr 7456 om att han ämnar köpa ett hobbyhus och vattenskoter.

AI kommenterar:
"Det är ändå en fascinerande form av "miljonärsliv" där man först måste öka sin inkomst för att duga i bankens "snäva" ögon, men samtidigt väljer att prioritera en vattenskoter och en cabriolet med eftermonterad dragkrok framför själva huset. Man får hoppas att banktjänstemännen delar hans entusiasm för backning med öppet tak mer än de stirrar på hans kalkyl."
Citera
2026-01-16, 02:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Antagligen!
Jag själv lyckades få ihop 12000 kr för någon vecka sedan som jag investerade i Hexatronic efter tips här i tråden att kursen skulle upp 50% nu i januari.

Jag är back 1,10% sedan inköp.
Är du allvarlig...tar du investeringsbeslut utifrån vad folk skriver på Flashback?
Citera
2026-01-16, 09:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Äsch, han är rätt oförarglig tycker jag. Inget att hetsa upp sig över. För övrigt kan ju en sån där aktie dyka rejält redan dagen därpå, så om han inte säljer nu får det bli läskeblask i stället för champagne.

För övrigt publicerar han varje dag portföljens utveckling på X, oavsett om det gått bra eller dåligt. Han är också transparent med sina innehav, till skillnad mot de flesta, flashbackarna inkluderade. Sånt är berömvärt bland alla snicksnackare som påstår det ena eller andra. Så jag låter honom gärna vara glad (en stund).

Förresten har han köpt in sig ("tungt") i Hexatronic igen, som rapporterar i morgon. Tänk om även de går upp

Det var 2024-10-24 det, kursen i Hexatronic har i princip halverats sedan dess. Och det har han konstant sett som att det uppstått finfina köplägen.

Nu sitter han högt belånad och ser kursen dala under 20 kr igen.

Hur låg kurs klarar korthuset?
Citera
2026-01-16, 10:30
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det var 2024-10-24 det, kursen i Hexatronic har i princip halverats sedan dess. Och det har han konstant sett som att det uppstått finfina köplägen.

Nu sitter han högt belånad och ser kursen dala under 20 kr igen.

Hur låg kurs klarar korthuset?

Kursen dalar idag (liksom det mesta på börsen verkar det som), men inte är den under 20 kr igen?

Jag säger inte att Aktieanalytikern inte är en sopa, men aktien har en bra bit kvar nedåt innan den är under 20?
Citera
2026-01-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA har gjort video nr 7456 om att han ämnar köpa ett hobbyhus och vattenskoter.

AI kommenterar:
"Det är ändå en fascinerande form av "miljonärsliv" där man först måste öka sin inkomst för att duga i bankens "snäva" ögon, men samtidigt väljer att prioritera en vattenskoter och en cabriolet med eftermonterad dragkrok framför själva huset. Man får hoppas att banktjänstemännen delar hans entusiasm för backning med öppet tak mer än de stirrar på hans kalkyl."
Bäste Broder Figur!
Kommentarerna är ju helt lysande. Men är de AI-genererade?, jag tycker att de har en stilistik finess jag hittar hos dig.

För övrigt, utan att alls förhäva mig, kan jag backa ett släp med hjälp av de yttre backspeglarna. En motorintresserad man borde kunna lära sig och inte behöva en cabriolet.
Citera
2026-01-16, 14:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Kursen dalar idag (liksom det mesta på börsen verkar det som), men inte är den under 20 kr igen?

Jag säger inte att Aktieanalytikern inte är en sopa, men aktien har en bra bit kvar nedåt innan den är under 20?

Ja men den har redan gjort halva resan mot 19.99 på en dryg vecka.

Glöm allt snack om haussare som trycker ner kursen. Det är snarare så att det finns mer eller mindre befogade förväntningar på en svag rapport samtidigt som många som köpte under 20 kr vill säkra en vinst.

Runt 7% blankat är top 10 på Stockholmsbörsen, det är högt det.

Det blir nog mer sannolikt 5-10% ner på rapporten än 5-10% upp.
Citera
2026-01-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Bäste Broder Figur!
Kommentarerna är ju helt lysande. Men är de AI-genererade?, jag tycker att de har en stilistik finess jag hittar hos dig.

För övrigt, utan att alls förhäva mig, kan jag backa ett släp med hjälp av de yttre backspeglarna. En motorintresserad man borde kunna lära sig och inte behöva en cabriolet.

Tack! Detta är AI! Jag lägger in videon i Google NotebookLM, den ger först en kort sammanfattning av innehållet. Jag brukar sedan be den göra en kort kritisk kommentar till videon - det är den kommentaren jag lagt in här. Jag tänker jag skriver när det är AI som sammanfattar el kommenterar.

Jag hoppas AA filmar när han backar med släp! Men slugt av han att välja cabriolet till dragbil
Citera
2026-01-16, 22:59
Medlem
Lite sjuk grej. Jag träffade en snubbe på en fest under mellandagarna, som har följt herr AA. Hans investeringsstrategi var att följa diverse personers investeringsråd, som han tyckte verkade kunniga. Han trodde att AA var duktig, för att han var ekonom! Han blev jättepaff när det visade sig att AA är soc-tant till yrket och hade tydligen blivit väldigt upprörd för han kände sig lurad. Oklart varför en ekonomiutbildning hade varit en kvalitetsgaranti, men så tyckte han. Han hade gått in rätt hårt i Hexatronic och torskat pengar. Som tur var för den här killen var det bara en mindre del av hans portfölj (han är alltså väsentligt rikare än AA, men har ingen egen koll på aktier).

Hur som helst. Han hade ifrågasatt varför AA ger tips om han inte vet vad han pratar om. Jag försökte hitta den här kommentaren, men han är nog blockad för jag såg det inte. Då hade AA börjat håna snubben Vilken jävla skitstövel alltså. Försöker pumpa upp Hexatronic, och sen när folk förlorar pengar på det så driver han med dom. Jag sa till den här killen att han ändå måste ta eget ansvar för sina pengar, och det tyckte han nog lite också. Men han tyckte att korkade personer inte ska ge aktie-råd, och det är ju bara att hålla med om!

Har nån annan här sett den här diskussionen på youtube? Det är alltså nån följare som kritiserar hans tips och får nedsättande svar. Före jul måste det ha varit.
Citera
2026-01-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Lite sjuk grej. Jag träffade en snubbe på en fest under mellandagarna, som har följt herr AA. Hans investeringsstrategi var att följa diverse personers investeringsråd, som han tyckte verkade kunniga. Han trodde att AA var duktig, för att han var ekonom! Han blev jättepaff när det visade sig att AA är soc-tant till yrket och hade tydligen blivit väldigt upprörd för han kände sig lurad. Oklart varför en ekonomiutbildning hade varit en kvalitetsgaranti, men så tyckte han. Han hade gått in rätt hårt i Hexatronic och torskat pengar. Som tur var för den här killen var det bara en mindre del av hans portfölj (han är alltså väsentligt rikare än AA, men har ingen egen koll på aktier).

Hur som helst. Han hade ifrågasatt varför AA ger tips om han inte vet vad han pratar om. Jag försökte hitta den här kommentaren, men han är nog blockad för jag såg det inte. Då hade AA börjat håna snubben Vilken jävla skitstövel alltså. Försöker pumpa upp Hexatronic, och sen när folk förlorar pengar på det så driver han med dom. Jag sa till den här killen att han ändå måste ta eget ansvar för sina pengar, och det tyckte han nog lite också. Men han tyckte att korkade personer inte ska ge aktie-råd, och det är ju bara att hålla med om!

Har nån annan här sett den här diskussionen på youtube? Det är alltså nån följare som kritiserar hans tips och får nedsättande svar. Före jul måste det ha varit.

Själva grejen med korkade personer, är att de inte vet att de är korkade....

Snubben blev till 100% blockad på ett tidigt stadie utan att han själv visste om det. AA är extremt tunhudad och skulle du få för dig att ifrågasätta så åker du ut. Kvar blir bara sektmedlemmarna - kören av ja-sägare.

Inte så konstigt att folk har sökt sig till den här tråden på Flashback för att demaskera sol-och-våraren.
Citera
2026-01-17, 09:32
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA exkl. valutaförändringar och 6.5% i andra innehav.

AMD (19%) = 14.11%
NVIDIA (16%) = 0.74%
Hexan (58%) = -2.07% exkl. TJP o Buffert

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.16 är min gissning att EK har ökat med 42K (3.61%).
Nytt EK (inkl. Jetski lånet) 1200K.

Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon
Max: 158 betalande
Min: 151 betalande
Just nu:153 betalande, 10 240 SEK/månad
När ska AA publicera sammanställning av YT intäkterna för Q4?

Saker man funderar över
AA är alltid sugen på nya lån, räcker intäkterna från YT att övertyga någon av ockerbankerna
Kommer att hålla ett extra öga på belåningen, är det så att AA använder belåning till konsumtion, betala räntor på blancolån och avgifter (avkastningsskatt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in