Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 09:25
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Nu har SMHI utökat sin orangea varning till större delen av storstadsregionen runt Stockholm. Det innebär att det kan bli problem även för nollåttor! I Småland är den tydligen nedgraderad till gul nu.

https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/varningar-och-meddelanden/varningar
Kanske borde varningssystemet anpassas till lokalbefolkningen? Det som är varningsfritt i Norrland, blir gult i Småland, orange i Stockholms län och blodrött i Stockholm innan för tullarna samt babbegettona?

Alla är ju inte lika hjälplösa menar jag.
Citera
2026-01-03, 09:33
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derator
Ja nu stannar väl hela Stockholm, en klassiker.

Inte idag tror jag, hade det varit vanlig arbetsdag så hade det nog gått på röven. Tack och lov så är många lediga från arbete.
Citera
2026-01-03, 09:34
Medlem
Sunimods avatar
De som ska ge sig ut med bil idag bör nog kolla väderläget och väglaget före då många områden som inte har eller haft någon varning kan ha stora problem ändå eftersom det blåst en del och snön kan ligga i drivor.

Trafikverket har bra rapportering av läget.

https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?map_x=628402.49382&map_y=6615899.21034&map_z=5&ma p_l=111000001000000
Citera
2026-01-03, 09:35
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Inte idag tror jag, hade det varit vanlig arbetsdag så hade det nog gått på röven. Tack och lov så är många lediga från arbete.

Jo sant, problemet i Stockholm är alla parkerade bilar o svårt att få bort snön osv.
Citera
2026-01-03, 09:39
Medlem
Sunimods avatar
Stockholm har rätt många trafikkameror där man kan se aktuella läget på vägarna i och runt Stockholm via Trafikverket.

Kan vara till bra hjälp för er i Stockholm och de som ska resa in till Tockholm

https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?map_x=654375.97016&map_y=6574930.41836&map_z=6&ma p_l=100000000010000
Citera
2026-01-03, 09:43
Medlem
dundersnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kanske borde varningssystemet anpassas till lokalbefolkningen? Det som är varningsfritt i Norrland, blir gult i Småland, orange i Stockholms län och blodrött i Stockholm innan för tullarna samt babbegettona?

Alla är ju inte lika hjälplösa menar jag.

Du tror inte det kan ha att göra med befolkningsmängd? Varningarna är ju baserade på samhällspåverkan, dvs delvis på framkomligheten i trafik.. Inte konstigt att det blir svårare att ta sig fram där flera bor och färdas?

Sen har större delen av Norrland inte haft samma nederbörd som ex. Stockholm senaste dygnen..
Citera
2026-01-03, 09:49
Medlem
Sunimods avatar
Prognosen för Stockholm idag via YR är en hel del snö och blåst.
Vinden kommer öka under dagen och nå 9 m/s till kvällen samt 15-16 m/s i byarna.

Hoppas de flesta håller sig inne idag.

https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/timetabell/2-2673730/Sverige/Stockholm%20County/Stockholm%20kommune/Stockholm?i=0
Citera
2026-01-03, 09:51
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnusen
Du tror inte det kan ha att göra med befolkningsmängd? Varningarna är ju baserade på samhällspåverkan, dvs delvis på framkomligheten i trafik.. Inte konstigt att det blir svårare att ta sig fram där flera bor och färdas?

Sen har större delen av Norrland inte haft samma nederbörd som ex. Stockholm senaste dygnen..
Absolut. Bor man på tajgan i Sibirien eller i en igloo på Grönland tror jag man skulle skratta åt en röd varning. Men bortklemade svenskar och "svenskar" i flock är givetvis mer utsatta för ett snöoväder.
Citera
2026-01-03, 10:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Nej. Fanns ingen "gata runt hörnan" där och även om det funnits hade den också kunnat bli drabbad. Du har oerhört fel som så ofta förr. Att du totalt ignorerar mycket av det jag skriver bevisar min poäng.

Jag undrar var i innerstan du bor där det inte finns en gata runt hörnan? Mitt i Rålis? Du kan ställa dig tillfälligt nästan var som helst i hela innerstan om du är tvungen. Du riskerar såklart böter men du kan också bara sitta kvar i bilen tills att trädet är borttaget. Sen finns det mycket få stora träd i innerstaden som ens kan blåsa ner och blockera en hel väg. Lägg ner.
Citera
2026-01-03, 10:03
Medlem
dundersnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Absolut. Bor man på tajgan i Sibirien eller i en igloo på Grönland tror jag man skulle skratta åt en röd varning. Men bortklemade svenskar och "svenskar" i flock är givetvis mer utsatta för ett snöoväder.

Bor man i en igloo på Grönland kan jag inte tänka mig att man behöver åka kollektivt till jobbet heller.. "Samhället" lär vara relativt opåverkat där. Du verkar glömma att SMHIs varningar är åt svenska folket.
Citera
2026-01-03, 10:17
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnusen
Bor man i en igloo på Grönland kan jag inte tänka mig att man behöver åka kollektivt till jobbet heller.. "Samhället" lär vara relativt opåverkat där. Du verkar glömma att SMHIs varningar är åt svenska folket.
Nej då, jag är väldigt mycket "pro-SMHI" i den här tråden! Tycker bara att det är kul att interagera med de olika fraktionerna här, allt från klimatförnekarna till alla drama queens. Trissa dom lite, så att vi får mer bränsle på trådbrasan!

SMHI, Trafikverket och andra myndigheter har gjort ett bra jobb hittills!
Citera
2026-01-03, 10:37
Medlem
Stockholmare alltså.. 5 cm snö och hela världen går under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in