Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men är mycket vanligare med den här typen av olyckor vid kraftigt snöfall.

Gillar inte folk som postar chatgpt svar men här kommer mitt bidrag eftersom jag inte orkade googla:

"Ja – det kan vara vanligare med vissa typer av bussolyckor under vintern i Sverige, men totala trafikolyckor (inklusive dödsfall) är ofta fler på sommaren när man tittar på alla trafiksäkerhetsstatistik."

Tittade just på en satellit översikt på Europa här och kan inte så något som sticker ut i Sverige: https://zoom.earth/places/europe/

Kanske jag feltolkar den?
Senast redigerad av devaleva Idag kl. 14:58.
Citera
Idag, 15:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Gillar inte folk som postar chatgpt svar men här kommer mitt bidrag eftersom jag inte orkade googla:

"Ja – det kan vara vanligare med vissa typer av bussolyckor under vintern i Sverige, men totala trafikolyckor (inklusive dödsfall) är ofta fler på sommaren när man tittar på alla trafiksäkerhetsstatistik."

Tittade just på en satellit översikt på Europa här och kan inte så något som sticker ut i Sverige: https://zoom.earth/places/europe/

Kanske jag feltolkar den?
Dock har det varit rätt få trafikolyckor i de områden som SMHI gett röd och orange varning.
Troligen beroende på att folk där är smarta nog att ta till sig varningar från myndigheterna och stannat hemma.
Däremot har det varit och just nu flera olyckor i området runt Stockholm. Ändå har vädret inte varit lika allvarligt där.
Citera
Idag, 15:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Uppenbarligen så är det många som behöver hjälp att hålla sig hemma för att inte försvåra för de som måste fram, typ räddningstjänst, ambulans, polis mm.

Hur vet du att det är så? Rättssystemet har ju dessutom gett frikort till klimataktivister att sitta på riksvägar och blockera framfarten för ambulanser. Den klassificering i varningar som SMHI gör har nog inte gjort något som inte en gammaldags träffsäker prognos kunde göra. Vi har levt utan gul, orange och röd varning från SMHI under årtionden innan de infördes utan att det lett till kaos.
Citera
Idag, 15:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur vet du att det är så? Rättssystemet har ju dessutom gett frikort till klimataktivister att sitta på riksvägar och blockera framfarten för ambulanser. Den klassificering i varningar som SMHI gör har nog inte gjort något som inte en gammaldags träffsäker prognos kunde göra. Vi har levt utan gul, orange och röd varning från SMHI under årtionden innan de infördes utan att det lett till kaos.
I området runt Gävle så finns det fortfarande områden utan ström. Det är nog bra om de som jobbar med sådant kommer fram på vägarna. Finns även en del träd som inte fallit helt i stormen Johannes men har nu fått massa snö på sig och behöver tas om hand om.

Din fråga "Hur vet du det?"
Jag såg på rapportering av strömavbrott för Bollnäs området i morse och nu är det betydlig förre som saknar el. Troligen har folk hållt sig hemma och vägarna har varit användbara för de som jobbar med linjearbete.

Här är länk till Ellevio rapportering av aktuella strömavbrott.
https://avbrottskarta.ellevio.se/kommun/bolln%C3%A4s

Bara för vi klarat oss utan rapportering från SMHI betyder det inte att det inte behövs.
Vi har klarat oss många år utan säkerhetsbälte i bilar men nu ska man ha det och säkerheten har ökat.
Om folk tar till sig varningarna så kommer det bli färre olyckor.
Frågor på det?

Diskussion om klimataktivister får du ta i en annan tråd för det är rent OT här.
Citera
Idag, 15:40
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Tåg och bussar blir inställda p.g.a varningen. Folk blir skrämda.

Helt vanlig vinterväder. Halvmeter snö m.m och så blåser det. Normal inställning.

Halvmeter snö med rejäl vind, normalt väder.... Just ja. Gissar att du bor nån annanstans än där det "normala" vädret är.
Citera
Idag, 15:46
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bor man på landet där man riskerar att vara utan el och få vägar avskurna av nedfallna träd är man en fullkomlig idiot om man inte har förnödenheter så man klarar sig i MINST två veckor. Man ska också självklart ha motorsågar och annan utrustning så man kan ta reda på nedfallna träd själv.
Fast slår oväder bara till på samma ställe hela tiden? Vad menar du med "bor man på landet"? Stockholm och Göteborg har och kan också drabbas av oväder. Jag bor inte på landet men har blivit av med både el och vatten pga. mänskliga misstag av folk som arbetetat i närheten.

På tal om motorsågar vet jag en som stod och sågade med motorsåg i tre dagar i streck och det räckte inte till. Folk underskattar förödelsen. Som sagt lätt att sitta där det inte varit problem och håna de som har det tufft. Många av de som hånar skulle förmodligen inte ens klara sig en dag.
Senast redigerad av Tearsinrain Idag kl. 15:49.
Citera
Idag, 15:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
I området runt Gävle så finns det fortfarande områden utan ström. Det är nog bra om de som jobbar med sådant kommer fram på vägarna. Finns även en del träd som inte fallit helt i stormen Johannes men har nu fått massa snö på sig och behöver tas om hand om.

Din fråga "Hur vet du det?"
Jag såg på rapportering av strömavbrott för Bollnäs området i morse och nu är det betydlig förre som saknar el. Troligen har folk hållt sig hemma och vägarna har varit användbara för de som jobbar med linjearbete.

Här är länk till Ellevio rapportering av aktuella strömavbrott.
https://avbrottskarta.ellevio.se/kommun/bolln%C3%A4s

Bara för vi klarat oss utan rapportering från SMHI betyder det inte att det inte behövs.
Vi har klarat oss många år utan säkerhetsbälte i bilar men nu ska man ha det och säkerheten har ökat.
Om folk tar till sig varningarna så kommer det bli färre olyckor.
Frågor på det?

Diskussion om klimataktivister får du ta i en annan tråd för det är rent OT här.

Det fet markerade var en fråga om hur du vet att de inte stannat hemma om inte SMHI gett en röd varning. Diskussionen om strömavbrott är en helt annan. Tråden handlar om röd varning och dess inverkan på människors beteende. Frågan var alltså: hur vet du att folk agerar mer på röd varning än på vädret och prognoserna om vädret?
Citera
Idag, 15:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Fast slår oväder bara till på samma ställe hela tiden? Vad menar du med "bor man på landet"? Stockholm och Göteborg har och kan också drabbas av oväder. Jag bor inte på landet men har blivit av med både el och vatten pga. mänskliga misstag av folk som arbetetat i närheten.

På tal om motorsågar vet jag en som stod och sågade med motorsåg i tre dagar i streck och det räckte inte till. Folk underskattar förödelsen. Som sagt lätt att sitta där det inte varit problem och håna de som har det tufft. Många av de som hånar skulle förmodligen inte ens klara sig en dag.

Bor man i en större stad får man oftast tillbaka elen ganska snabbt vid ett elavbrott. Jag har bott i större städer hela mitt liv och bara varit utan el i max nån dag som längst.

Samma sak med vägar. En träd som faller ner på en väg i Stockholm blir omhändertaget mycket snabbt medan ett träd kan ligga i dagar eller till och med veckor över en mindre väg ute på vischan.

Jag underskattar inte förödelsen. Jag vet folk som var totalt avskurna i flera dagar efter stormen Gudrun. De hade ingen el och kunde inte åka nånstans med bil. Bor man på ett ställe där man kan bli totalt avskuren måste man självklart ha mat, vatten, värme och annan utrustning så man klarar sig.
Citera
Idag, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Halvmeter snö med rejäl vind, normalt väder.... Just ja. Gissar att du bor nån annanstans än där det "normala" vädret är.
Det här är varken röd eller gul varning väder.
Citera
Idag, 16:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fet markerade var en fråga om hur du vet att de inte stannat hemma om inte SMHI gett en röd varning. Diskussionen om strömavbrott är en helt annan. Tråden handlar om röd varning och dess inverkan på människors beteende. Frågan var alltså: hur vet du att folk agerar mer på röd varning än på vädret och prognoserna om vädret?
Rätt enkelt. I områden med röd och orange varningar har folk uppenbarligen tagit till sig varningarna och sett till att de är förberedda på oväder och sedan hållit sig borta från vägarna.
Jag har inte sett en enda rapporterad olycka från de områden men flera i områden som inte haft röd och orange varning.

Jag har varit ledig så jag har kunnat följa detta.

Dock har vi just nu en lastbil i Gävle som råkat illa ut.
"Singelolycka med lastbil i höjd med Gävle Västra. Begränsad framkomlighet. Bärgare på väg till platsen."
Citera
Idag, 16:25
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bor man i en större stad får man oftast tillbaka elen ganska snabbt vid ett elavbrott. Jag har bott i större städer hela mitt liv och bara varit utan el i max nån dag som längst.

Samma sak med vägar. En träd som faller ner på en väg i Stockholm blir omhändertaget mycket snabbt medan ett träd kan ligga i dagar eller till och med veckor över en mindre väg ute på vischan.

Jag underskattar inte förödelsen. Jag vet folk som var totalt avskurna i flera dagar efter stormen Gudrun. De hade ingen el och kunde inte åka nånstans med bil. Bor man på ett ställe där man kan bli totalt avskuren måste man självklart ha mat, vatten, värme och annan utrustning så man klarar sig.

Bor man i glesbygd så bör man vara förberedd så bra det bara går. Vet folk ute i skogen som va utan ström i en månad pga stormen Gudrun 2005.

Förhoppningsvis får elbolagen skit för att de inte sett till att minska riskerna för det vi nu ser i bla Gävleborg. Ledningar måste grävas ner, ledningsgator där riskerna för nedfallna träd är som störst måste röjas. Det är inte mening att tusentals träd ska kunna falla över luftburna ledningar på det här sättet. Lagen säger ju t.o.m att det får endast gå 24h efter ett elavbrott innan det ska åtgärdas. Nu har det gått snart en vecka för många.
Citera
Idag, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
En prognos är en prognos, inte en garanti. Om det finns fara för riktigt dåligt väder är det helt jävla korrekt att gå ut med en röd varning så att folk inte plötsligt sitter fast mitt i en storm. Om det sedan visar sig att prognosen inte slog in denna gång så klaga för fan inte på SMHI.

Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Så du menar att det var olämpligt med en uppmaning om att hålla sig inomhus och inte ge sig ut i onödan i det röda området? Har du ens hängt med i rapporteringen?

Man skall inte utförda RÖD varning om inte prognosen egentligen nådde upp till tillräcklig styrka för att "man vill sända en signal". Det är absolut fel. Inte SMHI:s roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in