2026-01-03, 10:48
Medlem
Citat:
Jag har fått det där samtalet man inte vill ha. På nyårsdagen ringde min mans chef från Vattenfall och sa att G-r-n Bym-n har fått ett träd över sig. Han är just nu nedsövd i Uppsala och har opererats för skador i nacken. De vet inte än hur illa det är. Han är en kämpe och trots stora mängder sömnmedel i kroppen så har han vaknat flera gånger när jag har pratat med honom och det går att kommunicera genom att nicka eller skaka på huvudet. Han ligger i respirator och är intuberad så han kan inte prata men han är helt med, det märks. Ni som tror på högre makter, det är nu det är dags att be en bön, skicka energier eller vad ni nu gör. Han måste klara det här för han är min människa på jorden ❤️
https://www.facebook.com/anna.matsanders/posts/pfbid0345V8SYtbCN5JpktCQKSRaumCkK6AH8coeAHe43fejEY zKw3322GSCdqEQck9Uz9gl
Citera
2026-01-03, 10:59
Medlem
halaltarzans avatar
Skön kommentar från polisen i Fjollträsk.....

Citat:
Att åka och köpa sushi, gå på middag eller åka på mellandagsrea är inte anledning att ge sig ut i trafiken står det i inlägget.
Citera
2026-01-03, 11:01
Medlem
SMHI:s snödjupskarta visar stora ökningar av snödjupet över stora områden de senaste dagarna. Senaste kartan är från kl 07 imorse. Enligt radarbilder snöar det fortfarande ganska bra på sina håll. Kraftigaste snöfallet just nu rör sig i ett stråk från norra Upplandskusten till Västmanland.
https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup

Mest överraskande är kanske det kraftiga snöfallet över östra Småland där snödjupet i Oskarshamn ökade med +53 cm på ett dygn.
Citera
2026-01-03, 11:02
Medlem
solstrålars avatar
Ja det blev lite snö. men det är väl inte så farligt? Förr behövde man inte domedagsvarna så fort det ska bli vinter. Det är eller bör liksom vara ganska normalt.

Sojametrologi på hög nivå.
Citera
2026-01-03, 11:05
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Stockholmare alltså.. 5 cm snö och hela världen går under.
Såg precis ett inslag med en kvinna som var HELT insnöad, hade nånstans 5-10 cm framför dörren, hade kört fast i denna snömängd kom inte till arbetet och var helt avskuren. Undras hur reportern tog sig dit, just saying.
Nä det behövdes inte en hög 4 hjuls driven bil för att ta sig igenom det som visades på tv, möjligtvis saknades dubbdäck.

Har läst någonstans att de nya varningarna inte återger styrkan i rådande väder utan dess påverkan på samhället och det kan säkert stämma.
För 3 vintrar sedan hade jag 38 cm snö utanför dörren en morgon när jag vaknade och det var inget lokalt, det hade kommit ungefär samma mängd i ett stort område.
Väder Nisse(han den åskrädda) sa på kvällen att det kunde komma lite snö under natten sen var det bra med det, inga varningar eller direktsändning i morgonsoffan.
Jag skottade fram bilen och ut till vägen sen la jag mig i soffan och väntade in plogen och när den kom körde jag efter den och det var inte ens ett samtalsämne på eftermiddagsfikat.

Stockholmare måste vara väldigt klent byggda, ja mentalt alltså, när dom tror att hela Sverige sitter och ojjar sig när dom kör fast i 5 cm snö. Men det är klart tänk er om Bianca inte kom iväg till sin podstudio eller vad hon nu gör om dagarna det hade såklart påverkat...??
Kram och hoppas ni överlever i kungliga huvudstaden.
Citera
2026-01-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja det blev lite snö. men det är väl inte så farligt? Förr behövde man inte domedagsvarna så fort det ska bli vinter. Det är eller bör liksom vara ganska normalt.

Samhället är anpassat efter de omständigheter som normalt sätt råder. Det är inte lönsamt att anpassa efter sådana här snöoväder som inte ens sker varje vinter. Kalla det vad du vill.
Citera
2026-01-03, 11:25
Medlem
Sanningen är ju att det genom åren dragits ner även på snöröjning och halkbekämpande åtgärder.

Av den anledningen larmar man direkt om det vankas snö eller blåst som man aldrig reagerade på förr.

Det finns helt enkelt inte de resurser som fanns förr.

Då får de hoppas på att fler låter bli att vistas ute.
Citera
2026-01-03, 11:26
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Nyordslistan 2026?

PS. Kör Tjockhult fortfarande "feministisk snöröjning"? Var ju på ropet för några år sedan.
Citera
2026-01-03, 11:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Och var bor du som tycker du fått en domedagsvarning och inte blivit speciellt mycket snö?

De varningar jag sett från SMHI har inte begreppet domedag.

Dessa använder SMHI

Gul varning
"Konsekvenser för samhället, vissa risker för allmänheten.
Vädervarningar på gul nivå innebär att vädret kan medföra konsekvenser för samhället. Vädret kan bli en fara för allmänheten och orsaka vissa skador på egendom och miljö. Det kan också bli störningar i olika tjänster i samhället, som till exempel i kollektivtrafiken. Vädrets påverkan kan skilja sig åt lokalt. Det betyder att särskilt utsatta platser kan drabbas av allvarliga skador. Enskilda personer eller grupper som är särskilt känsliga kan också drabbas allvarligt."

Orange varning
"Allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten.
Vädervarningar på orange nivå innebär att vädret kan medföra allvarliga konsekvenser för samhället. Vädret kan bli en fara för allmänheten och orsaka stora skador på egendom och miljö. Det finns en stor risk för störningar i olika tjänster i samhället, som till exempel i kollektivtrafiken. Vädrets påverkan kan skilja sig åt lokalt. Det betyder att särskilt utsatta platser kan drabbas av mycket allvarliga skador. Enskilda personer eller grupper som är särskilt känsliga kan också drabbas mycket allvarligt."

Röd varning
"Mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten.
Vädervarningar på röd nivå innebär att vädret kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för samhället. Vädret kan bli en stor fara för allmänheten och orsaka mycket allvarliga skador på egendom och miljö. Det finns en stor risk för omfattande störningar i olika tjänster i samhället, som till exempel i kollektivtrafik och blåljusverksamhet."
Citera
2026-01-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Man skall inte utförda RÖD varning om inte prognosen egentligen nådde upp till tillräcklig styrka för att "man vill sända en signal". Det är absolut fel. Inte SMHI:s roll.

Visa gärna var i kriterierna för en röd varning som det nämns något om styrka.

Citat från SMHI:s egen sida:

"En varning utfärdas när vädret väntas medföra konsekvenser eller störningar i samhället. Därför har varningsbeskrivningarna tydligt fokus på förväntade konsekvenser av vädret."

Så, om man redan har en ansträngd situation till följd av en tidigare storm som man ännu inte har hämtat sig från och det dessutom är många som vill röra sig i trafiken på grund av helger som tar slut och man därför kan förvänta sig större förväntade konsekvenser än utan dessa komplicerande omständigheter så är det fullt legitimt att om man tror det kan bli "en stor risk för omfattande störningar i olika tjänster i samhället, som till exempel i kollektivtrafik och blåljusverksamhet." då ge ut en röd varning även om vindstyrkan inte är så hög i sig.

Och ja, det är SMHI:s roll.
Citera
2026-01-03, 11:56
Medlem
KoffeinKalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kanske borde varningssystemet anpassas till lokalbefolkningen? Det som är varningsfritt i Norrland, blir gult i Småland, orange i Stockholms län och blodrött i Stockholm innan för tullarna samt babbegettona?

Alla är ju inte lika hjälplösa menar jag.

Det verkar som att SMHI har snott din idé!
Citera
2026-01-03, 11:56
Medlem
Discopopcorns avatar
Röd varning
"Mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten.
Vädervarningar på röd nivå innebär att vädret kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för samhället. Vädret kan bli en stor fara för allmänheten och orsaka mycket allvarliga skador på egendom och miljö. Det finns en stor risk för omfattande störningar i olika tjänster i samhället, som till exempel i kollektivtrafik och blåljusverksamhet."[/i]
[/quote]

Haha så jävla typiskt svenskt och töntigt, problemet är väl att folk inte kan köra bil bara för det är snöoväder. Helt otroligt hur många olyckor som sker bara för det är halt ute, värdelösa förare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in