2026-01-02, 21:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Har jag som norrlänning råd att flytta till Stockholm och bo i ett hus med mina två katter? Om jag säljer huset med SBABs värdering så får jag ut 700k + sälja traktor, skoter, längdskidor etc +100k, buffer för renovering etc har jag på banken. Söker ett vanligt hus ~150 kvm med bergvärme / fjärrvärme, med garage, 25 min bilväg från ett It-jobb som betalar för ovanstående hus (Och är i Stockholm)

Gör det inte. Du har livskvalitet nu, spela inte bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Utan mongon som dig, liksom-fb, och Ekbo halverar vi trådens innehåll. Känner ni inte själva någonstans att det räcker nu?
Citera
2026-01-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Står i DI:
Fallande bostadspriser under ett år tillhör inte vanligheterna och kan för 2025 vid en första anblick tyckas vara lite förvånande eftersom både hushållens realinkomster ökade och de rörliga bolåneräntorna föll rejält.

Alla som menar att det är räntorna som styr får ju ställa sig i skamvrån.

Vad menar du då med detta?

Citat:
Var skriver jag det fetade?

Det gör jag inte. Det är du som inte kan läsa innantill och få det rätt. Eller hur?

Och skriver jag verkligen att räntor skulle vara betydelselösa?

Det gör jag inte. Det är du som inte kan läsa innantill och få det rätt. Eller hur?
Citera
2026-01-02, 22:02
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Flanders framhåller att det inte skett en "krasch" där priserna sjunker skarpt men bubblan pyser istället ut långsamt genom att inflation och reallöner inte längre klarar att driva upp prisnivåerna och därför stagnerar istället marknaden vilket faktiskt kan vara bra för samhället. Den utvecklingen finns eller har funnits även på andra håll i omvärlden.
Men om 20 år sparkar det kanske igång igen?

De som motsätter sig att det finns en bubbla på svensk bostadsmarknad utgår i regel från att den definieras av snabbt stigande priser och därefter en nominell prisnedgång (aka klassisk krasch). Faktum är att den även kan definieras av en lång period av stillastående priser + inflation där ”inflationen äter bubblan”.
Citera
2026-01-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vad menar du då med detta?
Precis det som står.

Doktorn på SBAB lyfter fram att räntorna har fallit och bostadspriserna har fallit.

Men tomtarna som menar att räntan styr säger ju en strikt omvänd proportionalitet. När räntan faller skall bostadspriserna stiga (rejält). Verkligheten säger det motsatta.

Verkligheten är alltså INTE enligt räntetomtarnas fantasier.

Varför måste jag förklara detta så noggrant för dig. Och varför hamnade du så fel fast du hade alla information?

(Räntan har säkert någon signifikans. Men ganska liten. Annars skulle vi sett större bekymmer när räntan drog iväg. I verkligheten var det mer som att folk inte brydde sig. Räntehöjningen tog man med en gäspning).

Från HR-innehavarna däremot har det varit ett massivt gråtjämmer över hyreshöjningarna.
Senast redigerad av ekbo251 2026-01-02 kl. 23:50.
Citera
2026-01-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att priserna sjönk under 2025 vilket de gjort sen minst fem år tillbaka är svårt att förklara för honom så det enklaste är att förneka att det överhuvudtaget har hänt.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor/arshistorik-prisutveckling
När jag tittar på årshistoriken i grafen ser jag bara ETT år som priserna fallit.

Hur gör Alpoxen för att se 5 år med nedgång.

Har Alpoxen möjligen ett elakartat synfel och ser fem-dubbelt. Och fokuserar på året som gick ned. Och då ser fem nedgångar. Och förstår inte att det är synfelet. Kan det vara så?

Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Lycka till ekbo251!
Tja, vem trodde att DattMamon666 skulle klara av att svara på en enkel ja/nej-fråga.
Citera
2026-01-03, 09:09
Medlem
Staten (SBAB) har en en artikel om sju svåra år för bostadsbyggandet.
Under årets tredje kvartal var det, i genomsnitt, balans mellan potentiell efterfrågan och utbudet av nya bostäder för hyres- och bostadsrätter i Sverige. Trenden går dock mot underskott och bostadsrätter tangerar nästan gränsen mot underskott. För villor har gränsen redan passerats. Potentialen för bostadsbyggandet har ökat i takt med sjunkande inflation, räntor och stigande inkomster. Det har dock ännu inte gjort något större avtryck i den faktiska försäljningen. Höga produktionskostnader i förhållande till priserna på andrahandsmarknaden är en förklaring.

Ja, så länge bostadspriserna är för låga blir det ingen återhämtning för byggsektorn. Snarare mer konkurser och högre arbetslöshet. (Är väl en del här i tråden som slår en frivolt av glädje för att byggsektorn havererar, och folk blir arbetslösa).

Bland storstadslänen ser potentialen för byggande av bostadsrätter för närvarande bäst ut i Stockholms län där gränsen till underskott har passerats.
...
Bland storstadslänen ser potentialen för byggande av villor för närvarande bäst ut i Stockholms län

I Stockholm ser det dock ut som att det går att gå runt (kanske) på att bygga lite.
Verkar mörkt i de flesta delar av landet.

Även om potentialen för bostadsbyggandet har förbättrats i takt med sjunkande inflation och bolåneräntor syns ännu ingen förbättring i den faktiska försäljningen av nyproducerade bostäder. Antalet verifierat sålda nya bostäder har under större delen av året legat ungefär i nivå med den låga nivån närmaste efter inflations- och räntechocken (se diagram 2). Höga produktionskostnader i förhållande till priserna på andrahandsmarknaden är en förklaring (se diagram 3).

Och det är klart. Varför ska man köpa nyproduktion när man kan köpa en billig befintlig likvärdig bostad i stället.

Sedan hjälper facket till här med att driva upp produktionskostnaden. Våra medlemmar skall vara arbetslösa verkar man tänka.

https://via.tt.se/files/3236046/4169110/266135/sv
Citera
2026-01-03, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ja exakt.
Du gör en uppskattning och tar den siffran som passar ditt narrativ bäst, eftersom du inte vet vad tomten är värd.

Vet inte heller vart jag sagt att det är omöjligt att göra, jag har sagt att det spelar ingen roll förutom om man vill vilseleda sig själv (eller, som i ditt fall, andra).
Om du anser att tomten kostar 6 999 999 kr och byggnaden 1 kr så behöver du ändå betala 7 miljoner för bostaden. Det är direkt felaktigt att påstå att du köpt bostad för 1 kr om du behövt betala 7 miljoner och som jag sagt till dig innan så får du gärna använda din mentala gymnastik för att få dig själv att må bättre men vi som vet bättre förstår att detta endast är till för att vilseleda.

Också sjukt roligt att se att du sitter här och postar ditt nonsens över julen, rent ut sagt patetiskt att se en vuxen man som spenderar så mycket tid med att trolla på nätet med de dummaste saker som enkelt går att motbevisa.

Jag har inget narrativ som du har. Jag utgår från fakta.

Jag värderar tomten vid ett eventuellt köp för att utvärdera om det är värt ett köp med all renovering/bygga nytt.

Frågar man mäklaren om en värdering av tomten så kommer du få det. Den anses tom så tillförlitlig att bankerna accepterar den värderingen. Det är mao inga som helst problem för alla utom wallincus.

Vi vet att du är bitter för att du inte kan efterfråga bostäder du vill ha. Det var tydligt i dina första inlägg. Försök bli lite mer produktiv istället för att klaga så kommer det gå bättre.
Senast redigerad av flanders 2026-01-03 kl. 11:20.
Citera
2026-01-03, 11:15
Medlem
Citat:
I verkligheten kan frågor innehålla implicita påståenden.

Så du menar att "korkad(e)" är ett implicit påstående om dig och inte ett explicit?

Citat:
Andra vet det, men för dig är det en nyhet.
Här visar du återigen att du antingen inbillar dig, eller saknar förmåga att tillskansa dig kunskap .

Citat:
Svara nu på frågan om du har slutat mörda dagisbarn?
Ja eller nej.
Nu svamlar du bort dig från ämnet igen. Vill du diskutera dagisbarn, madonnas trosor eller Chanel-väskor så finns det nog mer lämpade forum för dina intressen.
Försök skriva saker som har koppling till tråden. Här får du ett exempel som jag nu väntar mig svar på.
Har du slutat inbilla dig att räntan inte påverkar bostadspriserna?
Ja eller nej. 
Kämpa ekbo251!
Senast redigerad av DattMamon666 2026-01-03 kl. 11:42.
Citera
2026-01-03, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skrev du inte nyss om alla miljardärer? Tror en så lite grupp har någon som helst inverkan på aggregerad nivå?
Ja det är pizza-Ali, Taxi-Muhamed och skomakar-Achmed som driver marknaden och alla företagare tjänar miljoner. Snart kostar en etta i Stockholm 100 milj.
Om nu inte fackförbunden förstör festen för Flanders med alias sittandes i en källare i Alingsås.

Dessa finns givetvis också. Att framgångsrika företagare och människor med inkomster av kapital driver priserna i Sthlm är så fullständigt simpelt att förstå att det är förvånande att du inte klarar av att ta in det.

Inget segment existerar i ett vakuum.

Kollar du lite random större villor i Sthlms bästa förorter tex så ser du snabbt att de som bor där, utan att vara lastgamla, i majoriteten av fallen har bolagsengagemang och/eller höga överskott av kapital varje år.
Citera
2026-01-03, 11:45
Avslutad
Citat:
Staten (SBAB) har en en artikel om sju svåra år för bostadsbyggandet.
Under årets tredje kvartal var det, i genomsnitt, balans mellan potentiell efterfrågan och utbudet av nya bostäder för hyres- och bostadsrätter i Sverige. Trenden går dock mot underskott och bostadsrätter tangerar nästan gränsen mot underskott. För villor har gränsen redan passerats. Potentialen för bostadsbyggandet har ökat i takt med sjunkande inflation, räntor och stigande inkomster. Det har dock ännu inte gjort något större avtryck i den faktiska försäljningen. Höga produktionskostnader i förhållande till priserna på andrahandsmarknaden är en förklaring.

Ja, så länge bostadspriserna är för låga blir det ingen återhämtning för byggsektorn. Snarare mer konkurser och högre arbetslöshet. (Är väl en del här i tråden som slår en frivolt av glädje för att byggsektorn havererar, och folk blir arbetslösa).

Bland storstadslänen ser potentialen för byggande av bostadsrätter för närvarande bäst ut i Stockholms län där gränsen till underskott har passerats.
...
Bland storstadslänen ser potentialen för byggande av villor för närvarande bäst ut i Stockholms län

I Stockholm ser det dock ut som att det går att gå runt (kanske) på att bygga lite.
Verkar mörkt i de flesta delar av landet.

Även om potentialen för bostadsbyggandet har förbättrats i takt med sjunkande inflation och bolåneräntor syns ännu ingen förbättring i den faktiska försäljningen av nyproducerade bostäder. Antalet verifierat sålda nya bostäder har under större delen av året legat ungefär i nivå med den låga nivån närmaste efter inflations- och räntechocken (se diagram 2). Höga produktionskostnader i förhållande till priserna på andrahandsmarknaden är en förklaring (se diagram 3).

Och det är klart. Varför ska man köpa nyproduktion när man kan köpa en billig befintlig likvärdig bostad i stället.

Sedan hjälper facket till här med att driva upp produktionskostnaden. Våra medlemmar skall vara arbetslösa verkar man tänka.

https://via.tt.se/files/3236046/4169110/266135/sv

Inte speciellt konstigt.

En hyfsat standard villa på 150 kvm kostar minst 4,5-5msek att smälla upp och då har byggherren en marginal på 3-4%. Så blir det med Sveriges höga löner i allt kopplat till bygg och höga moms och arbetsgivaravgifter på det.

Sen tillkommer markpris på det. Då blir det inte billigare än +7 msek för en ny villa även om den ligger ute i Åkersberga eller på Ingarö osv.

Trådens stjärnor vill lösa ”problemet” genom att ge bort kommunens mark men inser inte att det tar bort en stor inkomstkälla för kommunerna som då måste dra ned på skola, sjukvård etc alternativt kraftigt höja skatterna. Sen blir det givetvis en fråga kring vem som ska få denna enormt attraktiva mark gratis samt hur man ska motverka korruption. Mao exakt samma problem som hyresregleringen skapar.

Det blir markköer med 40 års väntetid i Sthlm. Så kan man få sin villa färdigbyggd vid 60 års ålder. Härligt! Men man måste likväl punga upp 5 msek för den pga byggkostnaden.
Citera
2026-01-03, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
De som motsätter sig att det finns en bubbla på svensk bostadsmarknad utgår i regel från att den definieras av snabbt stigande priser och därefter en nominell prisnedgång (aka klassisk krasch). Faktum är att den även kan definieras av en lång period av stillastående priser + inflation där ”inflationen äter bubblan”.

De som förespråkar en bubbla skrev i denna tråd frekvent att folk skulle behöva paniksälja sina hus en masse vid en ränta på 4-5% och de nominella priserna skulle sjunka 50%.

Nu med facit i hand vet vi att detta var fullständigt nonsens.

För oss som kan hålla ett par tankar i huvudet är det logiskt.

Hur kan det vara en stor bubbla om bostadsbolagen konkar om de måste röra sina marginaler med sänkta priser!

Om byggandet upphör minskar utbudet och priserna på det befintliga beståndet vänder upp igen.

Sen hur står de nominella priserna stilla exakt? Sedan nov 2023 i Sthlms län är;

Brf +13%
Villor +8,4%

Detta enligt mäklarstatistik.

Under samma period har inflationen i kpi varit 1,8% enligt scb.

Det är alltså en tydlig real uppgång vi talar om. 180 grader mot allt du påstår
Senast redigerad av flanders 2026-01-03 kl. 12:00.
Citera
2026-01-03, 12:09
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur kan det vara en stor bubbla om bostadsbolagen konkar om de måste röra sina marginaler med sänkta priser!

Det där är inte ett argument mot att det finns en bubbla utan visar snarare hur bubblor fungerar i kreditdrivna marknader.

Sedan, i egenskap av att vara privatbyggare, så kanske man behöver lyfta fram kostnadsökningarna för mark. Under de senaste tjugo åren har markpriset stigit mycket snabbare än byggpriset. Skillnaden är stor, om byggpriset stigit ca 100% så har markpriserna stigit med ca 300%.

Sedan spelar det ingen roll vad någon här påstår, jag står fast vid min ståndpunkt och ser vilka enorma samhällsproblem de höga bostadspriserna skapar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in