2026-01-01, 23:56
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Afry är kända för att satsa hårt på woke. Det är mycket regnbågar och inkvotering av kvinnor samt invandrare. De kanske skulle fokusera mer på att ha en fungerande organisation än fokus på kön och hudfärg m.m.?

Jag gissar att HR samt lite onödiga ätare på HK är huvudproblemet.

Jag vet en gubbe som gick ut på Linkedin och sågade Afry vid fotknölarna. Mtp. att det brukar vara rätt mycket locket på inom konsultvärlden så får det ses som anmärkningsvärt.

Två personer jag känner ytligt har jobbat där en kort period och de verkade tycka att det var bättre innan deras firma blev uppköpt.
Med invandrare menas indier? För det är inte pga woke som de väljs. Utan för att de accepterar en låg lönenivå pga att dels det är 5x bättre än hemlandet, och dels för att de vill ha medborgarskap.

Men visst det existerar en hel del voke också. Dock främst på de stora företagen de anlitas på. Konsultbolagen, speciellt i en lågkonjunktur har bara råd att satsa på vad som ger avkastning.
Citera
2026-01-02, 00:15
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Med invandrare menas indier? För det är inte pga woke som de väljs. Utan för att de accepterar en låg lönenivå pga att dels det är 5x bättre än hemlandet, och dels för att de vill ha medborgarskap.
Folk från utomeuropiska länder generellt lyfts fram, inte enbart indier. Kolla gärna här på deras hemsida (AFRY).
Citat:
Våra medarbetare är vår viktigaste och enda tillgång, så att se till att alla känner sig trygga och accepterade på arbetsplatsen är en av våra högsta prioriteringar. Vi har kollegor över hela världen och vi kommer alltid att uppmuntra dem till att vara sig själva och att stödja dem i att älska vem de vill.

För att manifestera det hissar vi varje år prideflaggan på vårt huvudkontor i Solna.
Jag har inget emot HBTQI men detta känns lite... för mycket på något sätt. Jag tror inte direkt heller att homofiler i Pakistan får det bättre för att de hissar homoflaggan i centrala Stockholmn.
Citera
2026-01-02, 00:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Kan jag vara trög, men kan inte AI spela in här? De företag som köper in konsulter kanske först vill se om inte anställda kan få stöd via AI tjänster?

Deloitte fick väl skit för att de inte delade med sig av sina effektiviseringar med hjälp av AI till sina kunder? (Och för användandet av AI).

Tänker att konsulter är dyra, det är lågkonjunktur och ett billigt abbonemang hos OpenAI kostar mindre än fikabröd till teamen?
Citera
2026-01-02, 01:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Stora omorganisationer leder oftast till stor personalomsättning. Är väl sällan en stor omorganisation tas väl emot av anställda och de som kan söker sig vidare för att se om gräset är grönare någon annanstans (vilket det sällan är, även om det kan vara lyckosamt för enskilda personer).
Citera
2026-01-02, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kan jag vara trög, men kan inte AI spela in här? De företag som köper in konsulter kanske först vill se om inte anställda kan få stöd via AI tjänster?

Deloitte fick väl skit för att de inte delade med sig av sina effektiviseringar med hjälp av AI till sina kunder? (Och för användandet av AI).

Tänker att konsulter är dyra, det är lågkonjunktur och ett billigt abbonemang hos OpenAI kostar mindre än fikabröd till teamen?

Du är ute och cyklar.

Det är lågkonjunktur och konsult och bemanning är dragspelet som gör att företag kan downsize:a på väldigt kort tid utan krångel med varsel, turordningar, omorganisation osv. Intäkterna sjunker i en svag ekonomi och företag måste anpassa kostymen. Vi har inte nollränte-ekonomi längre och folk är broke helt enkelt med en jävla massa skuld i hela världsekonomin.

Det gör att konsulter ryker först och skickas hem till ett konsultkontor och hamnar på bänken. Där tickar det sedan snabbt iväg lön utan intäkter i brist på uppdrag, vilket är ohållbart. Det skärs ned bland de som inte har uppdrag och många konsultbolag har inte kollektivavtal heller. AI är produktivitetshöjande, men det är ännu bara i sin linda och kommer ta tid innan det får fullt genomslag. Nästan enbart en gimmick just nu skulle jag säga.
Citera
2026-01-02, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
För tolv år sedan jobbade jag på AFRY (Då ÅF) och räknade nästan dagarna tills det var dags att gå vidare. Deras affärsmodell va då att lura på kunder avtal med hitte-på siffror för att sen mersälja kunderna mha "sunk cost fallacy" för att göra klart projekten. Så var alltid så jäkla pinsamt att påbörja ett projekt som alla redan från början visste va underdimensionerad så vi skulle vinna upphandlingen för att sen konstant ligga 3 månader bakom schemat och be om ursäkt till kunden varje vecka.

Sådär var det på min förra arbetsplats också. Glädjekalkyler till estimat sen fick man jobba häcken av sig för att hinna och även om man flaggade tidigt att detta håller inte så var det ingen som förde det vidare till kund. Sen satt man där ett par dagar innan slutleverans och låter kund veta att vi har bara kommit halvvägs... Många som sjukskrev sig pga stress, chefen gjorde inget.
Citera
2026-01-02, 07:26
Avslutad
Svaren finns ju här: https://afry.com/sv/bli-en-del-av-afry/inkludering-och-mangfald

Hur ska man bli tagen seriöst hos krävande industrikunder det viktigaste för Afryr är att folk ”kan vara sig själva fullt ut”. Professionalism är inte att tänka på för det här gänget. Jävla sopor.
Citera
2026-01-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Svaren finns ju här: https://afry.com/sv/bli-en-del-av-afry/inkludering-och-mangfald

Hur ska man bli tagen seriöst hos krävande industrikunder det viktigaste för Afryr är att folk ”kan vara sig själva fullt ut”. Professionalism är inte att tänka på för det här gänget. Jävla sopor.

Så här ser det ut på många storbolag idag och inget unikt för Afry.
Citera
2026-01-02, 08:47
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Så här ser det ut på många storbolag idag och inget unikt för Afry.

Frågan är väl hur månag bolag som gör det enbart för att få lite ESG rating (=ja, det finns på alla bolag, men det kanske inte görs med "full kraft"). AFRY verkar ju ha gått all in, t.ex. https://afry.com/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/af-upprepar-ladies-month-anstaller-bara-kvinnor-i-oktober . Och går man all-in med WOKE så är det som en cancer som långsamt äter sig in, man märker inget på länge och kanske inte påverkar så mycket, men så en dag inser man att man har elakartad cancer i hela kroppen och dör på någon månad....
Citera
2026-01-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Folk från utomeuropiska länder generellt lyfts fram, inte enbart indier. Kolla gärna här på deras hemsida (AFRY).

Jag har inget emot HBTQI men detta känns lite... för mycket på något sätt. Jag tror inte direkt heller att homofiler i Pakistan får det bättre för att de hissar homoflaggan i centrala Stockholmn.

Det här är verkligen frustrerande har varit på fler möten både i Stockholm och Göteborg hos afry för att förklara "min" arbetsmetod/alternativ frågat innan om det ska ske på engelska då flertalet personer sett utländska ut, -nä alla förstår svenska..jo tjäna efteråt har dom kommit fram för att prata engelska för dom inte fattat vad som sägs...i övrigt tycker jag afry är skitdåliga går med huvudet högt men är faan helt urusla och okunniga!
Ibland har jag fått åka ditt igen bara någon vecka efter för någon kollega i samma korridor vill ha hjälp och hans egna kollega inte kan/vill hjälpa till som satt på mötet.
Citera
2026-01-02, 09:59
Medlem
DrunkenZealots avatar
Konsultbranshen är ju i gungning, iaf i Sverige. VOLVO går på knäna och många företag säger upp folk.

Kvar som expanderar så har vi SAAB. Men där går inte mångfald så bra, då man måste vara svensk medborgare. Så, helt plötsligt står vi där med x antal indier som inte går att få några uppdrag.

Go woke, go broke.
Citera
2026-01-02, 10:43
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Konsultbranshen är ju i gungning, iaf i Sverige. VOLVO går på knäna och många företag säger upp folk.

Kvar som expanderar så har vi SAAB. Men där går inte mångfald så bra, då man måste vara svensk medborgare. Så, helt plötsligt står vi där med x antal indier som inte går att få några uppdrag.

Go woke, go broke.
SAAB har väl dessutom sitt egna konsultbolag i form av Combitech. Vet inte hur mycket andra konsulter dem tar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in