Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
2025 var ett år med stillestånd och endast små territoriella förändringar på grund av ökande utmattning hos både Ukraina och Ryssland. Ryssland kontrollerar ungefär en femtedel av Ukraina, ca 115 500 km². Frontlinjen sträcker sig ca 1000 km genom regionerna Charkiv, Luhansk, Donetsk, Zaporizjzja och Cherson.

Källa: https://www.newsweek.com/ukraine-war-maps-show-ground-won-lost-in-2025-11254542

Donetsk-regionen (mest aktiva sektorn):

Ryska styrkor intog fyra byar nära Pokrovsk och avancerade mot Lyman och Kostiantynivka.

Charkiv-regionen:

Ukrainska styrkor genomförde motattacker runt Kupjansk och återtog delar av staden samt tre närliggande bosättningar

Stridsintensitet
Ryssland genomför omfattande flyganfall , igår 77 flyganfall med 182 styrda flygbomber, 3 587 beskjutningar (inklusive 84 från raketartilleri), och använde 6 406 kamikazedrönare.

Bedömningar
Ryssarna avancerar fortfarande genom att hålla de östra provinserna och trycka framåt i inkrementell takt, men med tanke på kostnaderna i trupper och utrustning är det inte mycket av en seger.

Ryska militärbloggare rapporterar om allvarlig brist på drönarekomponenter och utrustning i vissa sektorer.

Väldigt snyggt inlägg!

Tack, mycket informativt. När man ser siffrorna som du presenterar det blir det klarare. De (Ryssland) har alltså om man ska tro inlägget du skrev tidigare tagit ca 9000-10000 km2 från och med 2023-2025. Det är alltså ett område mindre än Skåne på 2 år med ofantliga förluster. Ja det ser ju absolut inte bra ut i ryskt perspektiv. Vad tror du om frontlägets kommande utveckling?
Citera
Igår, 01:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ha ha så i princip står de på ruta ett totalt sett, de hade väl även 20% 2022 och har lika mycket nu snart 4 år efter invasionen började.

Egentligen värre än så. Ryssland ockuperade 27% av Ukraina under senvintern/våren 2022:

Citat:
Before 2022, Russia occupied 42,000 km2 of Ukrainian territory (Crimea, and parts of Donetsk and Luhansk), and occupied a further 119,000 km2 after its full-scale invasion by March 2022, a total of 161,000 km2 or almost 27% of Ukraine. By 11 November 2022, the Institute for the Study of War calculated that Ukrainian forces had liberated an area of 74,443 km2 from Russian occupation, leaving Russia with control of about 18% of Ukraine.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian-occupied_territories_of_Ukraine

Sedan minskade den ockuperade ytan kraftigt. Dels pga Rysslands återtåg/reträtt från Kiev-trakten och dels pga Ukrainas framgångsrika motoffensiver under år 2022.
Citera
Igår, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Som vanligt inga bevis. Osannolikt att det ens skett då Ukraina, till skillnad från nazsternas favoritland Ryssland, skickar sina drönare mot strategiska och taktiska mål. Hade Ryssland också gjort det kunde fronten sett annorlunda ut. Terror och förnekelse är allt ni kan. Minns du Butja?

Sergei Bogdan rapporteras ha dödats i den påstådda ukrainska drönarattacken i Kherson.
Dvs det förefaller inte vara civila Ukrainare som dödades utan ryska inkräktare. Möjligen också kollaboratörer. Dvs ett legitimt mål.
Som flera har noterat råder utegångsförbud i området så vanliga civila kan inte ha varit på plats.

https://x.com/pan_dok/status/2006798647036620931
Citera
Igår, 02:07
Medlem
Efterdyningarna på attacken i Kherson på ryska kollaboratörerna.

☠️ The consequences of the strike on the gathering of collaborators and the local occupation authorities in the Kherson region. The attack occurred during Putin's New Year's address.

https://x.com/i/status/2006723938181652597
Citera
Igår, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Du ljuger din mytoman om 800 000 döda och skadade då till och med detta debunkades i rysk propaganda TV an en expert där.
500 till 600 döda och skadade ukrosoldater om dagen blir ca drygt 800 000 på 4 år.
Försök inte att sminka grisen och försköna läget.
Citera
Igår, 06:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Tack för att du balanserar upp det, då är jag alltså inte helt jävla blåst och fått helt fel info från sidorna jag kollat på (de råkade komma upp i mitt flöde). Vad är din uppfattning om frontläget i sin helhet mer än det du skrev? Du skriver t.ex. att de hela tiden tappar mark, något jag skrev i mina inlägg och blev kallad "vatnik". Tror du Ukraina kan vända detta trots tappad mark? Vad tror du att vi kan förvänta oss av fredsförhandlingarna? Din ärliga realistiska synpunkt vore intressant.
Som sagt jag är inte helt inläst och följer inte kriget särskilt noggrant jämfört med vissa andra men vill gärna förstå hur läget ter sig i dagsläget.

Det finns väldigt lite som tyder på att Ukraina kan vända detta på slagfältet. De gör lite mindre motjuck ibland. Det senaste, Kupiansk, syns inte ens som ett hack i grafen som jag postade förra inlägget.

Ukrainas "theory of Victory" är att rysk ekonomi kraschar. Det tycks vara den armén opererar efter nu. Då kan ryska armén komma i svajning med uteblivna vapenleveranser.

Fredsförhandlingarna är lika svårförutsägbara som Trump. I Koreakriget höll man på i två år att förhandla. Jag ser förhandlingarna som ett steg på rätt väg, där de olika sidorna trots allt närmat sig varandra.

Kort sagt så ser jag extremt låg Return on Investment för oss i Sverige i ett fortsatt krig. Samma summor som vi investerat i Ukraina kunde ha gett mycket större positiva humanitära effekter andra ställen. Vi har inte ökat vår säkerhet nämnvärt eftersom rysk fiendeskap enbart ökar. Risken vi löper är inte primärt invasion utan annan hämnd. Riskkalkylen ser olika ut beroende på var man bor (Baltikum, Stockholm, Dalarna).

Mitt best scenarie realistiskt utifrån hur läget ser ut idag är att fronten fryses och ockuperade territoriet erkänns som ryskt. Inte av kärlek till Putin utan för att det är det som skulle leda till mest avspänning och minst lidande. Drömscenariet är demokratiska omröstningar i hela det östliga Ukraina, och det var möjligt fram t om våren 2022. Putin, Biden, Johnson och övriga ledare i mindre grad omöjliggjorde detta, samt ukrainska etnonationalister och oligarker.
Citera
Igår, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns väldigt lite som tyder på att Ukraina kan vända detta på slagfältet. De gör lite mindre motjuck ibland. Det senaste, Kupiansk, syns inte ens som ett hack i grafen som jag postade förra inlägget.

Ukrainas "theory of Victory" är att rysk ekonomi kraschar. Det tycks vara den armén opererar efter nu. Då kan ryska armén komma i svajning med uteblivna vapenleveranser.

Fredsförhandlingarna är lika svårförutsägbara som Trump. I Koreakriget höll man på i två år att förhandla. Jag ser förhandlingarna som ett steg på rätt väg, där de olika sidorna trots allt närmat sig varandra.

Kort sagt så ser jag extremt låg Return on Investment för oss i Sverige i ett fortsatt krig. Samma summor som vi investerat i Ukraina kunde ha gett mycket större positiva humanitära effekter andra ställen. Vi har inte ökat vår säkerhet nämnvärt eftersom rysk fiendeskap enbart ökar. Risken vi löper är inte primärt invasion utan annan hämnd. Riskkalkylen ser olika ut beroende på var man bor (Baltikum, Stockholm, Dalarna).

Mitt best scenarie realistiskt utifrån hur läget ser ut idag är att fronten fryses och ockuperade territoriet erkänns som ryskt. Inte av kärlek till Putin utan för att det är det som skulle leda till mest avspänning och minst lidande. Drömscenariet är demokratiska omröstningar i hela det östliga Ukraina, och det var möjligt fram t om våren 2022. Putin, Biden, Johnson och övriga ledare i mindre grad omöjliggjorde detta, samt ukrainska etnonationalister och oligarker.

Jag har inte klurat ut riktigt varför eller hur det faktiskt gått i Kuiansk, men här är en wiki sida som berättar om hela slaget från början till dags datum.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kupiansk_offensive

Det blev en motattack här som enligt ukraina blev framgångsrik och man slog sönder den ryska offensiven, men slaget är med all säkerhet inte över och vi får se vad som händer framöver under 2026.

Iallafall, det stämmer ju att fronten i det stora hela är ganska frusen. Det är inte direkt några mils förändringar man ser och de som finns märker man oftast när man kollar framgångarna över tid, dvs typ senaste 2 åren. Det går väldigt långsamt för moskoviterna att rycka framåt. Lägre än snigelfart.

"Kort sagt så ser jag extremt låg Return on Investment för oss i Sverige i ett fortsatt krig. Samma summor som vi investerat i Ukraina kunde ha gett mycket större positiva humanitära effekter andra ställen."

Det här citatet tror jag du kommer att få äta upp ganska rejält. Menar du att ukrainarna inte lider svårt eller vad sjutton talar du om? Väldigt mycket av hjälpen till Ukraina är just för att minska på lidandet, att göra situationen bättre för varje ukrainare oavsett om de är civila flyktingar som flyr från ett riktigt brutalt krig och för att öka chansen för de ukrainska soldaterna (deras män och ibland kvinnor också) som lider svårt i kampen att hålla moskoviten stången så de inte erövrar och stjäl deras land.

Alltså, hur kan du påstå att pengarna skulle vara bättre ge till någon annan? En somalisk krigsherre?

Situationen är att europa har inte råd att låta moskvastaten vinna, för då kommer kriget att ske här. Ingen tror på att moskoviterna skulle vilja leva i fred, de respekterar inte alla de små länderna som de har som grannar. Självklart om moskoviterna vinner i Ukraina, då kommer de även till andra länder. Den här rädslan för moskoviten verkar sitta djupt, men hela idén med EU/Nato och allt är just att förhindra krig och VINNA krig om det ändå skulle bli krig.

Var och en är inte stark nog mot moskvastaten, men TILLSAMMANS är vi mycket starkare än moskvastaten och det är därför viktigt att vi besegrar moskvastaten och stoppar deras terror TILLSAMMANS. Därför är moskovitens allra viktigaste syfte att SPLITTRA OSS.

Moskvastaten ska helt enkelt inte tillåtas att erövra en endaste kvadratmeter utan tryckas tillbaka.
Citera
Igår, 07:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

"Kort sagt så ser jag extremt låg Return on Investment för oss i Sverige i ett fortsatt krig. Samma summor som vi investerat i Ukraina kunde ha gett mycket större positiva humanitära effekter andra ställen."

Det här citatet tror jag du kommer att få äta upp ganska rejält. Menar du att ukrainarna inte lider svårt eller vad sjutton talar du om? Väldigt mycket av hjälpen till Ukraina är just för att minska på lidandet, att göra situationen bättre för varje ukrainare oavsett om de är civila flyktingar som flyr från ett riktigt brutalt krig och för att öka chansen för de ukrainska soldaterna (deras män och ibland kvinnor också) som lider svårt i kampen att hålla moskoviten stången så de inte erövrar och stjäl deras land.

Alltså, hur kan du påstå att pengarna skulle vara bättre ge till någon annan? En somalisk krigsherre?

Jag ser våra investeringar i Ukraina som havande två komponenter. Dels den säkerhetsmässiga (vi försöker öka vår säkerhet) och dels den humanitära (vi försöker göra världen till ett bättre ställe). Den säkerhetsmässiga skrev jag om ovan.

2025 lägger SIDA drygt 5 miljarder SEK på fattigdomsbekämpning (källa: chatGPT). Vi tror att det är det effektivaste sättet att nå mänsklig utveckling (och minskad massinvandring), i en investeringsmix med stabilisering. Befolkningen blev rikare där.

I Ukraina ledde vår investering bara till död och elände. En fred lär slutet 2024 ha varit möjlig där Ryssland får knappt 4 oblasts (+ Krim) om Kyiv erkänner områdena som ryska (min bedömning). Om nu våra 2025-investeringar skulle ha lett till att Ryssland bara fick 2 oblasts så hade den åtminstone haft positiv nytta som harm reduction - livet för en ukrainier i Kherson är trots allt något bättre under Kyiv-styre än Moskva. Men förhandlingsläget nu är inte bättre, snarare sämre. Investeringen är humanitärt sett helt misslyckad.

Nästa år ger Sverige och Norge 8 miljarder dollar till Ukraina enbart i ren finansiell support...
https://agroreview.com/en/newsen/sweden-and-norway-allocate-over/
Citera
Igår, 07:26
Medlem
Den ryska armén attackerade ett sjukhus i Tjernihivregionen
Iryna Vakulyuk — 2 januari, 00:54

"På kvällen den 1 januari attackerade ryska ockupanter ett sjukhus i staden Semenivka i Tjernihivregionen med tre drönare.

Källa : Chefen för Novogorod-Siversky-distriktets militära administration, Oleksandr Seliverstov, på sociala medier.

Direkt Seliverstova : "Ryska terrorister har just attackerat ett sjukhus i Semenivka med tre drönare. Information om offren och omfattningen av förstörelsen håller på att klargöras.""
Mer att läsa i länken
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014298/
Citera
Igår, 07:30
Medlem
Vi attackerar uteslutande ryska militära mål: Generalstaben för de ukrainska väpnade styrkorna förnekade Saldos uttalanden om den påstådda attacken mot Khorly
Tetyana Oliynyk — 1 januari, 22:28

"Samarbetspartnern och gauleitern för den ockuperade delen av Khersonregionen, Volodymyr Saldo, uppgav att Ukraina påstås ha attackerat byn Khorly i Khersonregionen på nyårsafton, och att det förekommit dödsoffer. Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor svarade att försvarsmakten uteslutande attackerar fiendens militära mål.

Källa : Saldo i Telegram , talesperson för Ukrainas generalstab, Dmytro Lykhovii, i en kommentar till Interfax-Ukraina- byrån , lokala medier i Khersonregionen " Most "

Direkt tal av Likhoviy : "Information om de nederlag som Ukrainas försvarsmakter begick natten till den 01.01.2026 publicerades på de officiella sidorna för Ukrainas generalstab på sociala nätverk."

"De ukrainska försvarsmakterna följer normerna i internationell humanitär rätt och attackerar uteslutande fiendens militära mål, anläggningar inom det ryska bränsle- och energikomplexet och andra lagliga mål, i syfte att minska angriparlandets militära potential."
Mer att läsa i länken
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=93896996#info
Citera
Igår, 07:33
Medlem
Ryssar attackerade en räddningsstyrka som var på väg till de sårade i Kherson
Iryna Balachuk — 2 januari, 07:20

"En ambulansförare skadades av en rysk drönare som släppte sprängämnen under en resa till de sårade i Kherson kvällen den 1 januari.

Källa : Kherson MBA på Facebook

Bokstavligen stadens myndigheter : "Vid ungefär klockan 22:00 attackerade ryska ockupanter en "nödstyrka" med en drönare, som anlände på uppmaning till de sårade i Dnipro-distriktet. Till följd av att fienden släppte sprängämnen från en drönare skadades en ambulans och föraren skadades."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014306/
Citera
Igår, 07:36
Medlem
Generalstaben: På den första dagen av det nya året stormade fienden nästan hundra gånger
Valentyna Romanenko — 2 januari, 08:22

"Under den 1 januari registrerade Ukrainas väpnade styrkors generalstab 98 stridssammandrabbningar med ryska inkräktare."

Källa: Generalstabens morgonbriefing

"Detaljer: Det rapporteras att fienden på torsdagen utförde en missil och 51 flyganfall, använde en missil och släppte 151 styrda bomber. Dessutom utförde de 3 508 attacker, inklusive 49 från flera raketuppskjutningssystem, och använde 6 237 kamikazedrönare för att förgöra dem.

Bosättningarna i Lisne i Charkiv-regionen; Zaliznychne, Svyatopetrivka, Verkhnia Tersa, Hulyaipole, Tsvitkove, Pryluky, Varvarivka i Zaporizhia-regionen; och Prydniprovske i Kherson-regionen utsattes för luftangrepp."
Mer att läsa i länken
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/02/8014310/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in