Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-03, 23:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
rysseriet renoverar fler T55or än någon annan, och de är billiga (eftersom de stått ute och rostat sedan Chrusjtjovs tid). Att de inte fungerar nått vidare i ett krig efter 1956 är ju en helt annan sak. De funkar dock fortfarande för afrikanska diktatorer som vill sätta skräck i obeväpnade demonstranter.
T-55 med påsvetsad container verkar vara det ryssen nu kombinerar med hästar. Några av våra mest efterblivna rysshoror hävdar idag att det är skitsmart.

Nu vet vi sen länge att dessa svagbegåvade antivaxxare och annat skräp inte har några studieskulder och att man kan inte vänta sig nåt annat från dessa slyn.

Sist jag såg en rapport om renoveringa av dessa WW2 vagnar så sas det att det nu började ta helt slut på vagnar som var möjliga att renovera. Det hänger garanterat i hop med hästarna och åsnorna
Citera
2026-01-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det hade Maduro lika mycket glädje av som mullorna i Iran och Assad.
Man förstår att Turkiet för flera år sen skrotade sina nyinköpta ryska system och hävde köpet.

Luftvärn fungerar inte särskilt bra mot lågt flygande helikoptrar.
Citera
2026-01-03, 23:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Haha, nej uppenbarligen inte. Inte ryskt lv i alla fall
Citera
2026-01-03, 23:17
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ha ha! Dagens bästa kommentar från en snubbe som trodde att alla som vaccinerade sig mot covid skulle dö inom 2 månader!

Varför kör inte alla med lågt flygande helikoptrar då saftskalle?
Fan du är ju mer korkad än vad jag kunde föreställa mig?
Citera
Medlem
Citat:
T-55 med påsvetsad container verkar vara det ryssen nu kombinerar med hästar. Några av våra mest efterblivna rysshoror hävdar idag att det är skitsmart.

Nu vet vi sen länge att dessa svagbegåvade antivaxxare och annat skräp inte har några studieskulder och att man kan inte vänta sig nåt annat från dessa slyn.

Sist jag såg en rapport om renoveringa av dessa WW2 vagnar så sas det att det nu började ta helt slut på vagnar som var möjliga att renovera. Det hänger garanterat i hop med hästarna och åsnorna

Hur går det för Ukraina? Har de kvar några Abrams-tanks (kostnad 6-24 miljoner dollar beroende på modell) som de tiggt till sig? Eller är de alla utslagna?
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Det ser inte bra ut för Ukraina:
Russian Army Begins Offensive To Capture Orikhiv & Collapse Ukrainian Zaporizhzhia Defenses
https://www.youtube.com/watch?v=4LORQoqF4Go

Ser du någon skillnad i USA:s 3-timmars specialoperationer jämfört med Moskvastatens 3-dagars specialoperationer? I utfall? Och i egna förluster?
Citera
2026-01-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha, nej uppenbarligen inte. Inte ryskt lv i alla fall

De ryska luftvärnen är bättre än Patriot-systemen.
Citera
2026-01-03, 23:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Hur går det för Ukraina? Har de kvar några Abrams-tanks (kostnad 6-24 miljoner dollar beroende på modell) som de tiggt till sig? Eller är de alla utslagna?
De har fått 31 stycken från USA och 49 från Australien och 5 st har blivit förstörda. Så de har kvar 75 stycken.
Hur många Armata har ryssen kvar?
Citera
2026-01-03, 23:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
De ryska luftvärnen är bättre än Patriot-systemen.

Byfånen är visst tillbaka.

Exakt var i världen har någon haft nytta av Ryskt luftvärn? Venezuela, Syrien, Ryssland?
Citera
2026-01-03, 23:27
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Såvitt jag kunna läsa mig till har ukrainarna lyckats förse flamingomissil med terrängläsande navigation TERCOM så att den kan flyga på extremt låg högt och träffa med stor precision. Dock fordrar detta tillgång till terrängdata och färdiga rutter och jänkarna måste ha sådana sedan årtionden. Som de uppenbarligen vägrar dela med sig av.

Ett snuskigt beteende.

Jag frågade Googles allvise om hur det går till att sammanställa de data som behövs och fick svaret:

Jag frågade också om det finns några LIDAR-drönare att köpa som kan leverera data till TERCOM och det gör det. Dock verkar inga vara av militärt acceptabel kvalité med tillräcklig räckvidd och störfasthet. Verkar vara ett område där Europa behöver bygga upp självständig förmåga. Antingen via satelliter eller via egenutvecklade drönare.

Har Ukraina lyckats få till det på andra vägar är det storartat och några hundra entonsbomber levererade med meterprecision kommer att göra storverk inne i Ryssland.
Nu verkar det som Ukraina på flera olika sätt börjar få tillgång till dessa topografikartor och bara väntar på att få sätta igång "Dangerous Sky". Flamingos verkar produceras i en takt av 5-10 om dagen, så det lär bli en rejäl chock för ryssen då det drar igång...
Citera
2026-01-03, 23:27
Medlem
Citat:
De har fått 31 stycken från USA och 49 från Australien och 5 st har blivit förstörda. Så de har kvar 75 stycken.
Hur många Armata har ryssen kvar?

Kommer uppgifterna från Zelenskyj?
Citera
2026-01-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Byfånen är visst tillbaka.

Exakt var i världen har någon haft nytta av Ryskt luftvärn? Venezuela, Syrien, Ryssland?

Ryssland har haft stor nytta av dem. De ukrainska planen sköts ned snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in