Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 10:10
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Professor Gerdes uttrycker och lägger fram frågan om fredsavtal på ett bra sätt.

Ge upp land. Ja, om folket godkänner det. Kallas demokrati.
Citat:
Zelensky cannot legally sign away sovereign territory—Crimea or the Donbas—without a national referendum, a vote that current polling shows would fail by 85%.

Givetvis. Varje land måste ha rätten att försvara sig. Om man inte har rätten att välja sin allians.
Citat:
Furthermore, he commands an 800,000-man, battle-hardened army that will not lay down its arms for a deal they view as surrender, regardless of what Washington dictates.

Inget Ukraina, utan Ukraina. Som har Europa bakom sig. Europa har alla skäl i världen att se ett Ukraina som kan försvara sig.
Citat:
This is Zelensky's "Veto Card." Trump can cut funding, and Putin can launch offensives, but neither can physically force the Ukrainian state to sign a suicide pact. Unless the peace deal offers terms that Zelensky can sell to his own population, he has the power to simply refuse to participate, turning Trump's "quick peace deal" into a humiliating, drawn-out foreign policy failure.

En del annat ”skojigt” som man håller på med i Ryssland. Ex att BRICS-länderna Kina och Indien förbereder sig för krig. Med varandra!

https://youtu.be/fTrD40elWnE?si=f7VNxyQimkP4hIt5
Citera
2025-12-27, 10:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Psykopaten KGB-Putins ledarskap är direkt skadlig för ryska federationen på lång sikt. Alla i ryssland, inklusive eliten, har bevittnat KGB-Putins inkompetens beträffande den fullständigt misslyckade tre dagars-operation. Vid en djup kris kommer KGB-Putins inkompetens och oförmåga att leda kloaken blottgöras än mer för ryssarna. Låt säga att ryssland drabbas av en bankkris med stora samhällsomskakande konsekvenser i flera led i kedjan. Då kommer Trump att snabbt byta fot och trycka till ryssen hårt.

Ok. Du tänker 2026.

Jag funderar nu och på söndag. Hur ska Trump ta sig ur detta?
Har han inte målat in sig i ett hörn?

”Jag vill ha fred” vs ”Zelensky har ingenting, om jag inte godkänner det ”
(ett förslag framtaget ihop med amerikanskt team. Utan att Trump vet någonting?)
Citera
2025-12-27, 10:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Hur tror du att Trump ska ta sig ur detta?
Han har väl bara att godkänna det avtal som hans team ihop med Ukraina tagit fram. Eller?
Å andra sidan hade hans team tidigare tagit fram ett helt annat avtal tillsammans med ryssen...
Det är en riktig cirkus som (i dagsläget) har noll chans att leda till fred.
Citera
2025-12-27, 10:52
Medlem
Vem vet. Kanske denna ryska attack kan få Trump att förstå skillnaden. På ryska krigsbrott och de militära mål som Ukraina bekämpar i Ryssland eniligt krigets lagar.
Ryssland attackerade med 500 drönare och 40 missiler på natten – Zelenskyj
Roman Petrenko — 27 december, 11:14

"Natten den 27 december avfyrade Ryssland nästan 500 drönare, ett betydande antal shahider och 40 missiler, inklusive Kinzhals , över Ukraina ."

Källa : President Volodymyr Zelenskyy

Zelenskys direkta tal : " Huvudmålet är Kiev: energi och civil infrastruktur. Tyvärr sker attacker och vanliga bostadshus skadas."

"Räddningsarbetare letar efter en person under spillrorna av en av dem. I vissa områden i huvudstaden och regionen finns det varken elektricitet eller värme.

Reparationspersonal har redan börjat arbeta vid vissa energianläggningar, medan personal i skyddsrum – räddningsarbetare och reparatörer – vid andra kommer att börja arbeta omedelbart efter att flyglarmet har utlösts ."
https://www.pravda.com.ua/news/2025/12/27/8013592/
Så här har den Ryska kriminella Moskvastaten hållit på i snart fyra år nu sedan Putin beordrade en fullskalig invasion på ett fredligt grannland, Ukraina.
Litauen agerar. Den lagliga vägen. Litauen drar sig officiellt ur konventionen som förbjuder personminor
Nyheter — Lördag 27 december 2025, 10:28 — Oleg Pavlyuk
Mer att läsa i länken:
https://www.eurointegration.com.ua/news/2025/12/27/7227968/

"Litauen drog sig på lördagen officiellt ur Ottawakonventionen, som förbjuder användning, lagring och produktion av personminor.

Detta rapporteras av "European Truth" med hänvisning till BNS .

Den 27 december är det exakt sex månader sedan Litauen officiellt meddelade FN:s generalsekreterare om sitt utträde ur Ottawakonventionen.

Det litauiska försvarsministeriet uppgav tidigare till BNS att efter att beslutet att utträda ur Ottawakonventionen träder i kraft kommer Litauen att inleda förhandlingar om möjligheten att köpa eller producera personminor.

De flesta länder i Europeiska unionen är medlemmar i Ottawakonventionen, medan Kina, Ryssland, USA, Indien och Pakistan inte har anslutit sig till den."
Senast redigerad av Antistalk 2025-12-27 kl. 10:56.
Citera
2025-12-27, 11:07
Medlem
Öppet brev till alla proryssar!

Vem är det här kriget egentligen för? Vem ska egentligen vinna på det här kriget, är 100.000 döda ryssar värt att offra för lite åkrar och ödesamhällen i östra Ukraina?

Var kriget till för den ryska civilbefolkningen i Ukraina? Har de fått det bättre jämfört med 2006?

Den Ukrainska sidan har det enklare, de försvarar sitt land. Att folk från KGB vill ha kriget är väl inte konstigt, men ni andra?

Vad håller ni ryssar på med?
Citera
2025-12-27, 11:15
Medlem
Kriget kommer att ändra karaktär lite framöver. Vi har drönarkriget som gör att det svårt att röra sig på slagfältet utan att bli upptäckta och attackerade.

Men man har ändå haft ett viss skydd av nattmörkret.

Detta håller på att förändras, drönarna som kan verka även i nattmörkret ökar nu kraftigt i antal. Det innebär att drönarkriget nu pågår dygnet runt vilket i sin tur gör att drönarna nu själva i skydd av nattmörkret kan smyga sig in i en försvarsanläggning, hitta en öppning och ta sig in i de underjordiska skyttegravarna och där attackera de sovande soldaterna.

Finns många möjligheter när drönarna ser lika bra i mörkret som i dagsljus. En liten drönare kan obemärkt ta sig nästan överallt och i lugn och ro leta upp lämpliga mål.

Jag tror att det här innebär att förlustsiffrorna kommer att öka kraftigt från de nivåer vi redan sett och att det blir ännu viktigare med utrustning som hjälper soldaterna att se i mörkret.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-12-27 kl. 11:18.
Citera
2025-12-27, 11:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Hur tror du att Trump ska ta sig ur detta?
Han har väl bara att godkänna det avtal som hans team ihop med Ukraina tagit fram. Eller?

Trump har inget team. I alla fall inte i USA. Hittills har allt Trump lagt fram vara varit kopior av de krav Ryssland ställt hela tiden. Har Trump ett team så sitter de i Moskva.
Citera
2025-12-27, 12:34
Medlem
Onyourknees avatar
Lågbegåvade ryssen förnekar sig inte, vräker in bomber över civila i Kiev. Vet inte vad är som fel i huvudet på ryssen men de förtjänar noll empati, hade faktiskt inte brytt mig om Moskva jämnats med marken.
Citera
2025-12-27, 12:36
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Tar du avstånd från senaste dygnets bombningar av civila i Ukraina? Svara ja eller nej, inte vrida dig som en rysk mask.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför ställer du den frågan i den här tråden? Det finns många bättre ställen att hitta ryssar, t om på Flashback. Här tvivlar jag på att du hittar nån.

Kanske du egentligen inte vill prata med ryssar utan mest få medhåll av rysshatare och känna att folk håller med dig. Är det så vi ska förstå det - som en retorisk fråga?
Citera
2025-12-27, 12:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Tar du avstånd från senaste dygnets bombningar av civila i Ukraina? Svara ja eller nej, inte vrida dig som en rysk mask.

Ja det tar jag avstånd från.

Men vad tror du det betyder? Att jag tycker att vi måste därför sända så mycket pengar som Zelensky vill till landet och sätta en ukrainsk flagga på min panna på Facebook för nu har jag tagit avstånd?
Citera
2025-12-27, 12:48
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Vore lämpligt

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det tar jag avstånd från.

Men vad tror du det betyder? Att jag tycker att vi måste därför sända så mycket pengar som Zelensky vill till landet och sätta en ukrainsk flagga på min panna på Facebook för nu har jag tagit avstånd?
Citera
2025-12-27, 12:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Vore lämpligt

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto