Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Ja håller med dig - både om att vi nog inte behöver oroa oss för fällande morddom, men att det trots allt är osäkert vad som hänt tills FUP kommer.
Det som har stört mig är detta ”självsäkra hat” från gatumobben som riktas mot ”mördaren” Robin/Vilma - utan att någon från den hatande gatumobben ens vet att BO är mördad.
Tycker detta hat kan vänta tills det framgår att han verkligen mördat henne.
OT Ja, Diesen var tydligen en speciell professor. Han var för övrigt handledare åt ex-frun till TA - mamman till barnet, hon som vittnade mot de båda åtalade läkarna i da Costa fallet. Hon bytte från journalist till att läsa juridik efter rättegångarna.
Ett fall där effekterna av gatumobben blinda hat fick förödande konsekvenser.
Jag håller med om att gatumobb är något vi inte behöver, och att man bör hålla an tills bevis föreligger.
Men samtidigt:
GM har visat intresse och fascination för döda kvinnokroppar, man har hittat bilder av döda kvinnokroppar och från obduktioner i hans dator vid tidigare husrannsakan. Man kan av det sluta sig till att han har snedvridna intressen. Dessutom har han erkänt att han styckat kroppen.
Så att tro att han skulle ha sådan ”tur” att han snubblat på en död kropp att leka med, och att vid precis den tidpunkten hade både tid, lokal och utrustning att leva ut sina fantasier….nja. Det är väl inte helt överilat att dra slutsatsen att han faktiskt dödade kvinnan. För den icke-juridiska hjärnan alltså.
I tillägg till det kan jag personligen tycka att om han mot förmodan inte mördat henne med berått mod, utan till exempel kört på henne med bilen, och sen släpat hem kroppen och styckat den, så förtjänar han lika hårt straff ändå, både från rättsväsendet och från samhället. Det är liksom tillräckligt sjukt och stort för att vara över max-skalan. Jag är medveten om att lagen inte tycker så, men jag gör det .