2026-01-02, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Är detta verkligen sant? Källa?
https://www.sverigesradio.se/artikel/snart-kan-hagamannens-dna-raderas-ur-polisens-register
Citera
2026-01-02, 02:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Varför spekulera i helt osannolika scenarion?
Ja Robin kan försöka hitta på vad som helst men åklagaren säger bevisläget är gott och ingen kommer tro på en återfallsförbrytare som försökt kidnappa förut.

Visst finns risken att han kan komma undan men den risken är under en procent med vad vi vet och polisen har garanterat mer bevis som vi inte vet om.

Åklagare står i ena ringhörnan och MÅSTE tro på ett gott bevisläge och fällande dom för att överhuvudtaget få åtala någon. En åklagare som inte anser bevisläget tillräckligt gott får inte åtala någon eller ens häkta.

Åklagaren är part i målet. Frågar man försvararen kommer denne i princip alltid säga att bevisläget inte är gott och inte räcker. Speciellt som här när MGM nekar till mord.

Därför är åklagarens ord inte värda mer än försvarets statement innan rätten avgjort saken.
Citera
2026-01-02, 02:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Varför spekulera i helt osannolika scenarion?
Ja Robin kan försöka hitta på vad som helst men åklagaren säger bevisläget är gott och ingen kommer tro på en återfallsförbrytare som försökt kidnappa förut.

Visst finns risken att han kan komma undan men den risken är under en procent med vad vi vet och polisen har garanterat mer bevis som vi inte vet om.

Det är inga osannolika scenarier. Att dödsorsaken ”död genom annans handhavande” -mord - kan bevisas genom obduktion är helt avgörande. Går det inte blir ingen dömd för mord.

Senast uppe i Tove-Vetlanda fallet där försvaret genom inkallade rättsläkare försökte bevisa att BO inte dött av strypning, utan av att ha satt i halsen. Finns också många, många fler fallexempel.
Citera
2026-01-02, 02:41
Medlem
Åklagaren har fått igenom på sannolika skäl att den misstänkte troligen har begått ett mord och därför sitter häktad så jag väljer då att se det som just sannolikt att det är så...
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur vet du att hon dog av ett hammarslag? Eller att en hammare överhuvudtaget änvänts.

Man har hittat BOs hörlurar ihop med och buntband, en hammare och en handske med MGMs DNA och eller fingeravtryck. Saker som kan ha fallit ur bilen av något skäl.
Robin/Vilma var tidigare dömd, hans data fanns i registren och därför fick man upp ögonen för MGM. Han blev en mycket intressant person i utredningen.
Det är vad som hitintills lämnats ut från polisen. Något blod på någon hammare har inte nämnts.

Inte heller vad BO dog av. Eller om hon blev påkörd och dog av det utan att det var avsiktligt och att ett mord därför inte begåtts.

Hold your horses om mord tills det offentliggjorts att det verkligen begåtts ett mord.
Annars uppstår lätt trådsanningar med fejkfakta.
Citera
2026-01-02, 02:43
Medlem
Det är tingsrätten som beslutar om häktning. Är domstolen också part i målet?
Citat:
Åklagare står i ena ringhörnan och MÅSTE tro på ett gott bevisläge och fällande dom för att överhuvudtaget få åtala någon. En åklagare som inte anser bevisläget tillräckligt gott får inte åtala någon eller ens häkta.

Åklagaren är part i målet. Frågar man försvararen kommer denne i princip alltid säga att bevisläget inte är gott och inte räcker. Speciellt som här när MGM nekar till mord.

Därför är åklagarens ord inte värda mer än försvarets statement innan rätten avgjort saken.
Citera
2026-01-02, 02:43
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Nej, helt riktigt så kan jag inte veta att hammaren har använts för att slå ihjäl My. Däremot ser jag det som osannolikt att den bindgalne dåren Robin bara råkar köra förbi en My och ser henne ligga död, och bestämmer sig för att utnyttja tillfället för sina morbida fantasier, eller att han råkat köra på henne, då bör det finnas spår på bilen, hon bör ha slagit i huvudet i marken och börjat blöda därifrån antar jag. Mer blod än vid ett exempelvis hammarslag mot huvudet. Åklagaren åtalar honom på sannolika skäl för mord, det förlitar jag mig på, samt att mycket vet vi ingenting om. men jag tror att det är långt mer än vad allmänheten vet.

Citat:
Hur vet du att hon dog av ett hammarslag? Eller att en hammare överhuvudtaget änvänts.

Man har hittat BOs hörlurar ihop med och buntband, en hammare och en handske med MGMs DNA och eller fingeravtryck. Saker som kan ha fallit ur bilen av något skäl.
Robin/Vilma var tidigare dömd, hans data fanns i registren och därför fick man upp ögonen för MGM. Han blev en mycket intressant person i utredningen.
Det är vad som hitintills lämnats ut från polisen. Något blod på någon hammare har inte nämnts.

Inte heller vad BO dog av. Eller om hon blev påkörd och dog av det utan att det var avsiktligt och att ett mord därför inte begåtts.

Hold your horses om mord tills det offentliggjorts att det verkligen begåtts ett mord.
Annars uppstår lätt trådsanningar med fejkfakta.
Citera
2026-01-02, 02:47
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:

Åklagaren behöver bara bevisa bortom rimligt tvivel, inte till 100%.
Det är ungefär 85-95%.
När det är en återfallsförbrytare behövs inte ens det, det ska inte va så men domstolen dömer på tidigare domar också.

Se bara hur det gick för Quick, dömd för åtta mord utan ett enda bevis.

Du målar fan på väggen och det är störigt.
Citera
2026-01-02, 02:53
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Jag tror att denne idiot är långt mer slarvig, med tanke på hur lätt han åkte dit för kidnappningsförsöket. Hade flickan inte tagit sig ur bilen så gissar jag att hon varit död idag, men att han likväl hade blivit gripen för det. I alla fall om man läser det som framkommit i den fuppen. Dessutom visste han då om att efter frisläppning och ett kort straff p.g.a sin ålder, att han skulle raderas ur brottsregistret efter 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åklagaren har fått igenom på sannolika skäl att den misstänkte troligen har begått ett mord och därför sitter häktad så jag väljer då att se det som just sannolikt att det är så...
Citera
2026-01-02, 02:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants

Klart MGM ska vara häktad - Robin/Vilma togs ju på bar gärning med styckade kroppsdelar.

Han har dessutom erkänt styckning, vilket är ett grovt gravfridsbrott som här enskilt borde rendera maximal påföljd på fyra år fängelse. Ytterst sällan styckas någon som inte också mördats.
På dessa två underlag finns det naturligtvis sannolika skäl att häkta MGM.

Men i väl rätten måste det för fällande morddom bevisas att det verkligen handlar om ett mord. Det har ännu inte kommit ut några fakta eller uppgifter om något erkännande att det begåtts ett mord.

Jag och de flesta andra människor är naturligtvis övertygade om att MGM mördat BO. Men vägen till att Robin/Vilma då också välförtjänt döms för mord är lång och inte helt rak.
Citera
2026-01-02, 03:00
Medlem
Men då i maj 2022, med bilkraschen...varför förstod man inte allvaret i gärningen när det var just Robin med sitt redan bevisat svårt sjuka psyke?
Citera
2026-01-02, 03:05
Medlem
Jag förstår absolut hur du menar (har trots allt tentat av processrätt för professor Diesen en gång i tiden, glömmer aldrig hans procentstege för de olika beviskraven) men tror inte du behöver vara orolig. Men svårt att veta innan vi har FUP.
Citat:
Klart MGM ska vara häktad - Robin/Vilma togs ju på bar gärning med styckade kroppsdelar.

Han har dessutom erkänt styckning, vilket är ett grovt gravfridsbrott som här enskilt borde rendera maximal påföljd på fyra år fängelse. Ytterst sällan styckas någon som inte också mördats.
På dessa två underlag finns det naturligtvis sannolika skäl att häkta MGM.

Men i väl rätten måste det för fällande morddom bevisas att det verkligen handlar om ett mord. Det har ännu inte kommit ut några fakta eller uppgifter om något erkännande att det begåtts ett mord.

Jag och de flesta andra människor är naturligtvis övertygade om att MGM mördat BO. Men vägen till att Robin/Vilma då också välförtjänt döms för mord är lång och inte helt rak.
Citera
2026-01-02, 03:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Åklagaren behöver bara bevisa bortom rimligt tvivel, inte till 100%.
Det är ungefär 85-95%.
När det är en återfallsförbrytare behövs inte ens det, det ska inte va så men domstolen dömer på tidigare domar också.

Se bara hur det gick för Quick, dömd för åtta mord utan ett enda bevis.

Du målar fan på väggen och det är störigt.

Quicks morddomar som enbart byggde på hans erkännanden är en rättsskandal. Som nog aldrig kommer upprepas.

Grundläggande är att man verkligen har ett mord att åtala för.
Särskilt när MGM nekar. Därför är dödsorsaken vid obduktionen helt avgörande.
De procentsatser som du räknar upp gäller om en viss MGM kan fällas för att just denne begått mordet.

Men finns det inget bevisat mord spelar procentsatser ingen roll.
Då går det inte att fälla en enda förövare - för brottet ”mord” finns inte..
Kan BO här dött av en påkörning - kommer Robin/Vilma bli dömd för just det - vållande, vårdslöshet och grovt gravfridsbrott. Men inte för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in