Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Jo det finns en del som tror att Stockholm = Hela Sverige.
Tråden handlar om den röda varningen som är ett område norr om Gävle men ändå finns det idioter som inte fattar det och sitter i områden som INTE ör med i SMHI:s varning och gnäller om att det inte snöar speciellt mycket.
Hade röda varningen varit för Stockholm hade många säkert dött då de förlitar sig på att allt är fullständigt lugnt.
Ja som du skriver, många hade inte överlevt ett riktigt allvarlig väder.
Tyvärr har du nog rätt i att storstadsbor ibland räknar med att "Ingen fara å färde, för just utanför mitt fönster ser det bra ut!" Men skämt åsido, jag upplever att stadsbor, även i halvstora städer, inte förbereder sig lika väl på vad som
skulle kunna hända, eftersom det inte händer lika ofta. När stan väl blir insnöad så att bussen inte kan gå och de inte kan skotta fram bilen, eller strömmen går (vilket händer nån gång även inne i stan!) så tar mjölken slut eller har de inga batterier till transistorradion - om de ens har en transistor - och sitter och fryser när fjärrvärmen strejkar. För ja, fjärrvärmen inne i stan kan strejka! Det har jag varit med om när det var -25º och kapaciteten på fjärrvärmeverket var för klen. Och det hade inte varit kul om jag inte hade haft kupévärmare att ta fram. Utanför stadsgränsen tänker man mer på eventuella svårigheter. Antagligen för att det händer oftare.