Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är du så blåst att du tror varningarna hjälper mot träd som blåser ner över ledningarna.

Du är blåst (!) som tror det.

Du skrev följande när du skulle försvara varningarna:
Strömavbrott blir enklare att avhjälpa om folk stannar hemma...
Jag tror det inte, men du är så blåst att du inte ens klarar att föra en diskussion.
Citera
Idag, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Man skall inte utförda RÖD varning om inte prognosen egentligen nådde upp till tillräcklig styrka för att "man vill sända en signal". Det är absolut fel. Inte SMHI:s roll.

Jodå, beroende på vilka omständigheter det är. Räddningstjänst, bärgare, röjare osv har redan fullt upp pga den förra stormen, framkomligheten är sämre än vanligt osv. Det är alltså mer riskfyllt att bege sig ut där än det är på platser som inte redan är stormhärjade sen tidigare. Det är fog nog för att ge det området en skarpare varning.
Citera
Idag, 18:06
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Får känslan av att detta "oväder" är sjukt överdrivet och att nyhetsredaktionerna har nyhetstorka. Kollar man rubriker hos media kan man tro att århundradets storm är på intåg...

"20 till 40 centimeter snö kan falla" ehh ok? Det händer väl typ varje år ...

Eller är jag ute och cyklar?

Det är ju bara kul och mysigt att det kommer 20cm... fattar inte vad man klagar på. Kan dock ha förståelse för de som drabbas av de som inte kan ta sig till jobbet
Citera
Idag, 18:22
Medlem
Bara för att ge er andra ett visst perspektiv.

Här hos mig är det just nu -35 grader, var detsamma vid tolvslaget på nyårsafton. Kan bli närmare 40 minus innan morgon och hela kommande vecka spås detsamma. Men här är allt byggt för det, kåken min fixar det såvida strömmen finns eller jag är hemma och eldar. Mina temperaturer Sthlm och söderut hade troligen renderat en röd varning för temperatur och fått konsekvenser. Somliga säger att det är "friskt" ute, men jag säger att allt under minus 30 är farligt, riktigt farligt.
Senast redigerad av Goobleyzook Idag kl. 18:27. Anledning: Förtydligande
Citera
Idag, 18:26
Medlem
Måste vara den värsta starten för MP 2026. Vanlig vinter och snö. Media försökte göra en grej av att det vet milt sen pangade det på en snösmocka och massa kyla på det.
Citera
Idag, 18:31
Medlem
some-timess avatar
Gärna snö den här tiden på året ..det som drar ner helhetsintrycket är att snöröjningen INTE fungerar i Stockholm fullt ut, prio ligger på cyklister allt som går på el. Prio ligger alltså på cykelbanor, fotgängare och andra medborgare får i vanlig ordning ta stryk för styrets ideologiska politik.
Citera
Idag, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Måste vara den värsta starten för MP 2026. Vanlig vinter och snö. Media försökte göra en grej av att det vet milt sen pangade det på en snösmocka och massa kyla på det.
December var ovanligt mild, åtminstone i norr. I norr kommer nu "baksmällan". Det enda man med säkerhet kan säga om vädret är två saker, dels att det är osäkert och dels att årsmedeltemperaturen bara skiljer någon tiondels grad från år till år (under normal levnadstid).

Efter istiden var det betydligt varmare än nu, annars hade inte hundratals meter tjock is smält, särskilt inte i Kiruna där årsmeltemperaturen är +- noll grader. Men efter typ. vikingatid blev det kallare å svenska hären red över havet å gav stryk till dansken, sedan dess varmare igen.
Citera
Idag, 18:42
Medlem
Kaninbebiss avatar
Fyfan. Idag jobbade jag från 06 till 17. Bara skottat och skottat hela dagen. Jag är helt slut. Vanligtvis är det ingen fara att skotta snö men den här snön är så jävla blöt och tung! Vanligtvis kan man skyffla snön framför sig en bra bit, men den här var jag tvungen att kasta iväg hela tiden.

Värsta fysiska ansträngning jag gjort på säkert ett år. Ett riktigt bra träningspass om inte annat.
Senast redigerad av Kaninbebis Idag kl. 18:45.
Citera
Idag, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Fyfan. Idag jobbade jag från 06 till 17. Bara skottat och skottat hela dagen. Jag är helt slut. Vanligtvis är det ingen fara att skotta snö men den här snön är så jävla blöt och tung! Vanligtvis kan man skyffla snön framför sig en bra bit, men den här var jag tvungen att kasta iväg hela tiden.

Värsta fysiska ansträngning jag gjort på säkert ett år. Ett riktigt bra träningspass om inte annat.
sätt turbo på lövblåsen
Citera
Idag, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du använder bara anekdotiskt bevisföring utifrån din tro. Strömavbrotten kom ju så varningarna hjälpte alltså inte.

Det handlade väl om att AVHJÄLPA strömavbrotten eller hur? Och DET har det varit problem med på vissa ställen här i hälsingland. Folk har varit ute och stört röjningen och arbetena med elen. Och sedan kom snön på det.... klart som sjutton att ju fler som inte är ute och stör arbetena eller stjäl resurser genom att skapa nya nödsituationer desto snabbare kan man laga elnätet. Däremot har det varit gott om folk som också hjälpt till med snöröjning och röjning av träd som inte berör elnätet som gjort nytta utan att störa röjningen efter stormen.

Själv håller jag mig inne så länge som möjligt. Snöar och blåser fortfarande. Har haft ström hela tiden, men många har varit utan el över en vecka. Först tinade frysvarorna upp (och en stor del av matreserverna), sedan, för sent för att rädda frysvarorna, kom kylan och hotade frysa vattenledningarna. Vatten och avlopp har såklart varit ur funktion. Så kom snön på det. Ser att elen kommit tillbaka på fler ställen nu under eftermiddagen. Annars ställde snövädret till det rejält för de som jobbat med återställning av elnätet och röjning av alla träd. Bl.a. har inte helikoptrarna inte kunnat flyga. Snövädret i sig hade väl gått hyfsat, även om det tokvräkt ner snö i kraftig blåst. Tillräckligt för att inte vara ute i onödan och t.ex. ställa in kollektivtrafiken, men det värsta är ju timingen efter stormen.
Citera
Idag, 19:51
Medlem
Snaidistens avatar
19.50 i skrivande stund och inte en flinga faller på Södermalm. Känns som ytterligare en nothingburger men vi får se...
Citera
Idag, 20:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AeroPiloten
Det handlade väl om att AVHJÄLPA strömavbrotten eller hur? Och DET har det varit problem med på vissa ställen här i hälsingland. Folk har varit ute och stört röjningen och arbetena med elen. Och sedan kom snön på det.... klart som sjutton att ju fler som inte är ute och stör arbetena eller stjäl resurser genom att skapa nya nödsituationer desto snabbare kan man laga elnätet. Däremot har det varit gott om folk som också hjälpt till med snöröjning och röjning av träd som inte berör elnätet som gjort nytta utan att störa röjningen efter stormen.

Själv håller jag mig inne så länge som möjligt. Snöar och blåser fortfarande. Har haft ström hela tiden, men många har varit utan el över en vecka. Först tinade frysvarorna upp (och en stor del av matreserverna), sedan, för sent för att rädda frysvarorna, kom kylan och hotade frysa vattenledningarna. Vatten och avlopp har såklart varit ur funktion. Så kom snön på det. Ser att elen kommit tillbaka på fler ställen nu under eftermiddagen. Annars ställde snövädret till det rejält för de som jobbat med återställning av elnätet och röjning av alla träd. Bl.a. har inte helikoptrarna inte kunnat flyga. Snövädret i sig hade väl gått hyfsat, även om det tokvräkt ner snö i kraftig blåst. Tillräckligt för att inte vara ute i onödan och t.ex. ställa in kollektivtrafiken, men det värsta är ju timingen efter stormen.

Vilka har varit ute och stört? Om de finns så lär ju knappast röd varning ha stoppat dem eller menar du att om det inte är en röd varning så kan inte folk uppfatta det väder de befinner sig i på rätt sätt?

Om de nu var ute och störde, varför tror du att de var det?

Frysa vattenledningar? Herregud det är minus 30 i norra Sverige utan att vattenledningarna fryser. Kom igen när du har minus 40, då finns en risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in