Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Slutligen är idag är den kinesiska överskeppningskapaciteten allt för liten för att genomföra en sådan operation, och man klarar rakt inte att uppehålla den trupp och materielöverföring som skulle vara nödvändig för att klara av att framgångsrikt föra krig på en önation med mycket stark markstridsförmåga.
Jag är ingen expert på området, men jag tror Taiwan ligger illa till om Kina lyckas skapa sig ett brohuvud.
Kina kommer att använda alla tillgängliga sjöfarkoster, både militära och civila. Allt från fiskebåtar till civila lastfartyg och personfärjor.
Dessutom så har Kina en mycket stor skeppsbyggnadsindustri, där varven tillverkar den skepp som regimen beordrar dem att bygga. Med den varvskapacitet som Kina besitter så kan de mycket snabbt få fram en stor mängd lämpliga fartyg.
Kina har byggt specialfarkoster som är ämnade att föra iland stridsvagnar och annan tung militärutrustning just på långgrunda och flacka strandpartier.
Dessutom är jag osäker på Taiwans förmåga. Dels pga att landet har spenderat allt för lite medel till militära ändamål under lång tid för att kunna möta ett rikitigt starkt hot, dels pga osäkerhet kring stridsmoralen och förmåga att härda ut hos Taiwans befolkningen.
Kanske har Taiwan lärt sig något av det rysk-ukrainska kriget och rustar upp förfullt. Taiwans befolkning har mycket att förlora på en kinesisk annektering, ur flera perspektiv, självklart en ekonomisk sida, men framför allt beträffande demokrati och mänskliga rättigheter.