2026-01-01, 21:07
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du är troligtvis lite yngre än vad jag är och vi får helt enkelt tycka olika men på de arbetsplatser som jag har varit på så har till och med höga chefer sneakers och annat som kan uppfattas som casual, de flesta arbetsplatser har ingen klädkod längre. Oftast är det bara konsulter som kör kostym, vilket är förståeligt.

Ja absolut. Och jag anser inte att man ska gå runt i sneakers som en hög chef. Det genomlyser en slapphet och någon slags brist på respekt för sitt ämbete.

Dessa saker påverkar hur du beter dig undermedvetet. Det kan bli rätt dyra sneakers för en hög chef som byggt en aura av att ta allt med en klackspark. Tycker man ser det ofta. Första tecknet på att man är mätt är att man blir väldigt bekväm.
Citera
2026-01-01, 21:11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag är en man och instämmer, loafers med tofsar, utan strumpor under och med för korta byxor till, blir inte så mycket värre än så, man ser ut som en tysk raggare på Ibiza.

Ja usch.
Bra att du skrev det där med strumpor, jag tycker att det ska synas att en man har strumpor och tycker att de där små bebis-sockarna som många män har för att de tycker att det är snyggt utan strumpor men det är det inte!!

Jag har sett många loafers som är på väg ombord på M/S Patricia.........
Citera
2026-01-01, 21:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Skippar man patchen är det iofs inte en.jävel som tänker på vad det är. Då är det helt plötsligt bara baskläder.
Har kollat på SI nu. Bra grejer. Tänker också att jag ska sprätta av den där taggen på ärmen. Den känns fånigt. När jag ser personer med sån tänker jag att de är impotenta töntar som vill spela hårda.
Men och andra sidan är det mesigt att ta bort dom. Vi får se hur 40 krisen artar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Jeans, alla funkar, personligen ingen fan av tajta, ser lite bonnigt ut

Timberland/Carheart- Kängor https://www.stadium.se/sport/outdoor/skor/209145101/timberland.6-premium.dark-yellow

Timberland, Barbour eller Carheart jacka, bara och googla.

Skjorta!!! (lämna t-shirten hemma för när du spelar dataspel eller äter frukost)
Rutig funkar jämnt. Även Jeansskjortor funkar ihop med mkt.
Inte! Tunna skjortor med krage är så inte jag. Har ett gäng men använder det bara när jag måste ha kavaj på begravning eller bröllop.

Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Köper allt på CareofCarl.

Där finns stil guider etc
Har kollat på det och köpt där förut men det är lite för preppy östermalm stekare. Visserligen bor jag här men det blir fel i huvudet på mig om jag såg ut som dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Enligt en användaren vid namnet ”Slemhog” är det Eton skjortor och Oscar Jacobsson som gäller, han är i fyrtioårsåldern, god ekonomi och god smak. Formellt, inte präktigt med en tydlig signal om klasstillhörighet, lite över framgångsrika knegare.
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Tunna skjortor är för konsulter från 90-talet och tonårsstekare på 10-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Så kör outdoorstilen i stan också, tidlöst och bekvämt med lite urbana fjällräven, lundhags eller Haglöfskläder.
Vi bor ju i Norden för fan.
Ja det är ju vad jag egentligen vill - och jag gör det när jag är i huset utanför stan och när jag är ute i stan på fritiden. Men det funkar inte bara med det. Behöver outfit för arbete och krogen etc.

Citat:
Du är troligtvis lite yngre än vad jag är och vi får helt enkelt tycka olika men på de arbetsplatser som jag har varit på så har till och med höga chefer sneakers och annat som kan uppfattas som casual, de flesta arbetsplatser har ingen klädkod längre. Oftast är det bara konsulter som kör kostym, vilket är förståeligt.
Kostym, kavaj och skjorta känns så ute. Det är för de som jobbar på bank och jurister.
Senast redigerad av 526 2026-01-01 kl. 21:20.
Citera
2026-01-01, 21:31
Medlem
Mycket läder bör man ha.
Citera
2026-01-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?

Njut av att du äntligen kan handla på dressman! Och inte köpa megatöntiga märkeskläder
Citera
2026-01-01, 21:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Saker som spelar in är vilken kroppstyp mannen har och hur dyra kläder vill han köpa?

Jag länkar lite olika tidlösa kläder och hoppas att du kanske gillar något av det?

https://shopduer.com/products/mens-stretch-jeans-relaxed-black?srsltid=AfmBOoqvUlPqZCgTzaHGcRTM4oufg8oWRM9p hACZ-D1zLb--NG3-OWu0

https://www.oscarjacobson.com/sv-se/regular-fit-rutig-overshirt-ull-83541618-morkgra-110/

Flera av kläderna jag har länkat finns i olika färger och om du gillar dem så är det enkelt att köpa samma modell men olika färger och då har du olika set.

Jag är kvinna och minimalist.
Mina kläder hänger i olika set som matchar och när jag hittar skor jag gillar så köper jag olika färger, vinterskor svarta och bruna, sommaren blir det vita eller svarta men nu har jag även ett par med ljusblå detaljer och ett par med ljuslila.

Alla kläder jag har länkat ovan är det min blivande man köper och han gillar att alltid ha något som både är snyggt och bekvämt.
Kolla materialet.

Det är bättre att lägga pengar på kvalitet än kvantitet!

Det är nog bara ett klädesplagg som är riktigt fult på en man och det är loafers, värst är de med små tofsar
Gillar jeansen - men såna får man väl inte ha längre? Stilfascisterna här säger att skinny jeans är för boomers. Men det där är kanske inte skinny?
Citera
2026-01-01, 21:44
Medlem
Vad är situationen??

Hemma = mjukiskläder eller shorts.

Ute till vardags = Jeans och någon snygg jacka. Snitten är jävligt viktiga. Det är mer än bara priset som är skillnaden på designkläder.

Ute på helger = kolla på killar i den åldern som har pengar och stil. DiCaprio eller Ryan Gosling. Det är lätta kavajer/blazers.

Sen beror det såklart på var man befinner sig eller hur man bor. Om du bor i Gråsund norr om Falköping så kommer du se jävligt dum ut om du klär dig så. Skulle nog vilja påstå att platsen är helt avgörande för hur man behöver se ut.
Citera
2026-01-01, 21:54
Medlem
Har inte läst hela tråden, men lite hipsterlook funkar ju i alla åldrar om det är något för dig. Går att göra mer eller mindre elegant. Och funkar det på jobbet så funkar det i alla andra sammanhang.
Citera
2026-01-01, 21:54
Medlem
jugbandbluess avatar
1. du förstår att hälften av svaren i den här forumdelen kommer från bögar?

2. klä dig hur du vill
Citera
2026-01-01, 22:18
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tunna skjortor är för konsulter från 90-talet och tonårsstekare på 10-talet.

Är inte plånboken tunn föreslår jag Brauns i Hamburg: https://www.braun-hamburg.com/en/clothing.html?new_collection%5B%5D=Autumn%2FWinter &utm_campaign=SE_SHO_GEN_Shopping%20%7C%20Performa nce%20Max%20%7C%20Aktuelle%20Kollektion%20HW25&gad _source=1&gad_campaignid=22964402367&gbraid=0AAAAA Dxrn_cyS6tggMMvYAJ0KXZS3WI3S&gclid=CjwKCAiA09jKBhB 9EiwAgB8l-PQX6DzXhnGwvRKEtlGkbHAr0VxYLUaVpJe8QfujP1Kh8sp76_w VlxoCKB4QAvD_BwE#pr oduct-grid&bhh_source=google&bhh_medium=cpc&bhh_campaign =22970596070&bhh_product=
Citera
2026-01-01, 23:00
Medlem
Flaskpostenss avatar
Som en kvinna, verkar vara mode dessa dagar
Citera
2026-01-01, 23:02
Medlem
Jeans är så ute, välj andra typer av byxor. De som går i jeans lever ju kvar på 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in