2026-01-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Skratta du bäst du vill nu, men en dag kanske din partner går hand i hand med en karl som vandrar bredbent och sådär manligt som bara män med varselkläder kan göra. Och bak på ryggen står det NCC.

Då känner man sig liten, kan jag tänka mig...

I så fall ingen försluts, då finns det bättre damer.
Citera
2026-01-01, 20:08
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?

Enligt en användaren vid namnet ”Slemhog” är det Eton skjortor och Oscar Jacobsson som gäller, han är i fyrtioårsåldern, god ekonomi och god smak. Formellt, inte präktigt med en tydlig signal om klasstillhörighet, lite över framgångsrika knegare.

Citat:
Ursprungligen postat av Slemhog
I mitt fall har mina inköp under året av 77 tum oled tv, eton skjortor i merinoull och egyptisk bomull, oscar jacobsson maverick ull jacka
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Citera
2026-01-01, 20:15
Medlem
Filippa K har bra herrbyxor. Riktiga byxor alltså. 3 såna i olika färger. 3 par jeans i olika färger/tvättar. 3 par enfärgade logofria t-shirts av bra kvalitet. Ett par loafers skor, ett par leisure skor typ slipons, och ett par kängor. Enklast börja med alla skor i svart. Ett svart bälte i läder av god kvalitet till skorna. Den basgarderoben kan du bygga på allteftersom.

Alldeles för många har en stil jag ej gillar. Mådde lite dåligt i hufvudstaden senast bland vuxna som alla kunde ses med vita sneakers, jeans, och nån svart peacoat av nåt slag. Uppfriskande att höra en 40+ som vill klä sig som en man och inte en pojke!
Citera
2026-01-01, 20:15
Medlem
auto-fellatios avatar
Band-T-shirt och band-hoodie. Till det jeans eller friluftsbyxor.

Är nog bra klädsel för 40+ ev 50+. Ingen annan ålder klär sig så 😃

Funkar bra till vardagsbestyren.
Citera
2026-01-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Enligt en användaren vid namnet ”Slemhog” är det Eton skjortor och Oscar Jacobsson som gäller, han är i fyrtioårsåldern, god ekonomi och god smak. Formellt, inte präktigt med en tydlig signal om klasstillhörighet, lite över framgångsrika knegare.

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Eton känner jag en kostymprydd skjortbärare som uteslutande använder. Köper dom vid varje besök i Sverige. Oscar Jacobssons t-shirts har jag själv bara bra erfarenheter av.
Citera
2026-01-01, 20:21
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Enligt white trashet på FB skall du ha ha snedvänd keps, smutsiga skor och fritt välja mellan ett par mjukisbyxor eller ett par tighta jeans som nyper hårt över smalbenet och slutat ca 10 cm ovanför skorna.
Intrycket skall vara att du klär dig som en 20 åring men egentligen är 40+.

Runda av med en tröja med ett valfritt stort tryck, antingen varg motiv eller tillverkarens namn av klädes plagget för maximalt trash.

Lycka till!
Citera
2026-01-01, 20:37
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeoXV
Alla du känner som tjänar 50+ mille? Nu var det kanske inte den målgruppen som TS avsåg.

Jag håller helt enkelt inte med dig. Skor är särskilt viktigt för kvinnor, det kommer aldrig att gå ut tiden. Någon med slitna, missfärgade sneakers kommer alltid att få ett sämre betyg utseendemässigt - det är faktum.

Sen menar jag inte att man måste köpa Hugo Boss eller Oscar Jacobson skor för 5K, det viktiga är att de är fina, hela och rena och passar ihop med resten av klädseln.

Det är en lång väg mellan slita missfärgade sneakers och dyra skor.
Citera
Medlem
[quote=tuggish|93894804]
Beror lite på vad man jobbar med och i vilken social klass man rör sig i om dagarna. Lycka till att åka med tredelad kostym till ett svetsarjobb i Norrland osv.

Jag kör rätt mycket mer och mer preppy stil desto äldre jag blir. Jag gillar blandningen av stilfullt med ledigt. Blir mycket Ralph Laurent, Morris, boss och sånt. Brukar mest köpa outlet och alltid på nätet. Vill inte att det ska vara så dyrt.

Sen har jag gjort valet = inga sneakers på jobbet. Sneakers signalerar ledighet, slapphet och ungdomlighet. Det är inget du vill signalera i en yrkesroll. Hela samhället är dränkta i sneakers så vet att jag är i minoritet. Men om du tar dig själv på allvar så gör andra det också. Fundera på hur du vill att din omgivning ska uppfatta dig. Jag har byggt upp en samling på 10 par handsydda skor i mocka och läder. Använd skoträ och ta han om dem så blir dem jäkligt billiga i längden.

Buttondownskjortor, denim-skjortor, pikettröjor, chinos/jeans går varmt i min garderob.

På fritiden kör jag ganska avslappnat men anpassar mig efter sammanhang.

I princip har du rätt gällande skor.men på dom flesta arbetsplatser så funkar det inte birken föredrar jag.
Citera
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och jag bor både i stad och på landet. Där kan jag vara mig själv med avslappnade outdoorkläder - men i stan klär jag mig som en förvuxen tonåring med sneakers, jeans och väst. Det är bekvämt och praktiskt men jag är trött på det och kläderna börjar bli slitna.

Det var det jag gjorde för några år sen när jag var tvungen att släppa mitt gamla jag.
Inte igen. Se ovan.
Så kör outdoorstilen i stan också, tidlöst och bekvämt med lite urbana fjällräven, lundhags eller Haglöfskläder.
Vi bor ju i Norden för fan.
Citera
2026-01-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Enligt white trashet på FB skall du ha ha snedvänd keps, smutsiga skor och fritt välja mellan ett par mjukisbyxor eller ett par tighta jeans som nyper hårt över smalbenet och slutat ca 10 cm ovanför skorna.
Intrycket skall vara att du klär dig som en 20 åring men egentligen är 40+.

Runda av med en tröja med ett valfritt stort tryck, antingen varg motiv eller tillverkarens namn av klädes plagget för maximalt trash.

Lycka till!

Du missade , en jävla massa fula tatueringar
Citera
2026-01-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Beror lite på vad man jobbar med och i vilken social klass man rör sig i om dagarna. Lycka till att åka med tredelad kostym till ett svetsarjobb i Norrland osv.

Jag kör rätt mycket mer och mer preppy stil desto äldre jag blir. Jag gillar blandningen av stilfullt med ledigt. Blir mycket Ralph Laurent, Morris, boss och sånt. Brukar mest köpa outlet och alltid på nätet. Vill inte att det ska vara så dyrt.

Sen har jag gjort valet = inga sneakers på jobbet. Sneakers signalerar ledighet, slapphet och ungdomlighet. Det är inget du vill signalera i en yrkesroll. Hela samhället är dränkta i sneakers så vet att jag är i minoritet. Men om du tar dig själv på allvar så gör andra det också. Fundera på hur du vill att din omgivning ska uppfatta dig. Jag har byggt upp en samling på 10 par handsydda skor i mocka och läder. Använd skoträ och ta han om dem så blir dem jäkligt billiga i längden.

Buttondownskjortor, denim-skjortor, pikettröjor, chinos/jeans går varmt i min garderob.

På fritiden kör jag ganska avslappnat men anpassar mig efter sammanhang.
Kanske om man jobbar på kundtjänsten, annars brukar de flesta arbetsplatser bedöma sina anställda på deras förmåga, inte om de har bögiga loafers utan strumpor eller sneakers.
Citera
2026-01-01, 20:40
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Blir mycket Ralph Laurent, Morris, boss och sånt.
Känner man sig inte som en förvuxen fjortis när man går omkring och flashar loggor som 40-plussare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in