2026-01-01, 20:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?

Jag har läst tråden och du har fått några vettiga svar tycker jag. ¨

Men som nämnts, du ska trivas i det du tar på dig. Jag kör friluftskläder, byxor som sitter bra och bekvämt. Kan köra Helly Hansen både uppe och nere. Skor ska vara bekväma, jag föredrar lite grövre svarta skor. Detta funkar utmärkt både på puben och restaurangen men även på möten. Jag är ofta utomlands och jag blir aldrig dåligt bemött och damerna pratar gärna med mig. Nu är jag ganska "högt uppsatt" inom det jag jag håller på med så jag kan inte bry mig om vad någon tycker om mina kläder. Praktiskt, bekvämt och snyggt.

Jag hatar att gå i kostym även om det händer och jag har fått höra att jag är snygg i det.

Men som allt annat "det" sitter inte i kläderna, utan snarare i vad du utstrålar. Sen får man ju givetvis anpassa vid speciella tillställningar av respekt för värden. Men i företagsvärlden, nej, absolut inte, men nu är jag ju känd inom mitt gebit i Europa, USA och delar av Asien. Just det, i Asien kan jag ibland göra undantag men det som respekt för deras kultur.

Något jag tycker är fult är mjuka träningsbyxor och illa sittande T-shirts. Det har enbart på mig hemma nån gång och skulle inte ens gå till närbutiken i det. Men blir man lycklig att ha den klädtypen så varsågod.

Vill du ha hjälp med att välja ut kläder så ta med en kvinna du litar på och en hyfsat stor plånbok.
Citera
2026-01-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Enligt en användaren vid namnet ”Slemhog” är det Eton skjortor och Oscar Jacobsson som gäller, han är i fyrtioårsåldern, god ekonomi och god smak. Formellt, inte präktigt med en tydlig signal om klasstillhörighet, lite över framgångsrika knegare.

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Låter som öfre arbetarklass, lägger in sin svetsarutrustning i skåpet på fredag eftermiddag, drar på lite Axe och klär sig in en nyinköpt Eton-skjorta.
Citera
2026-01-01, 20:47
Medlem
tuggishs avatar
[quote=DeclanPrimus|93895087]
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Beror lite på vad man jobbar med och i vilken social klass man rör sig i om dagarna. Lycka till att åka med tredelad kostym till ett svetsarjobb i Norrland osv.

Jag kör rätt mycket mer och mer preppy stil desto äldre jag blir. Jag gillar blandningen av stilfullt med ledigt. Blir mycket Ralph Laurent, Morris, boss och sånt. Brukar mest köpa outlet och alltid på nätet. Vill inte att det ska vara så dyrt.

Sen har jag gjort valet = inga sneakers på jobbet. Sneakers signalerar ledighet, slapphet och ungdomlighet. Det är inget du vill signalera i en yrkesroll. Hela samhället är dränkta i sneakers så vet att jag är i minoritet. Men om du tar dig själv på allvar så gör andra det också. Fundera på hur du vill att din omgivning ska uppfatta dig. Jag har byggt upp en samling på 10 par handsydda skor i mocka och läder. Använd skoträ och ta han om dem så blir dem jäkligt billiga i längden.

Buttondownskjortor, denim-skjortor, pikettröjor, chinos/jeans går varmt i min garderob.

På fritiden kör jag ganska avslappnat men anpassar mig efter sammanhang.

I princip har du rätt gällande skor.men på dom flesta arbetsplatser så funkar det inte birken föredrar jag.

Nej det beror lite på vad man jobbar med och vart i Sverige.

Tänker inom alla tjänstemanna-yrken då framförallt.
Citera
2026-01-01, 20:50
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Kanske om man jobbar på kundtjänsten, annars brukar de flesta arbetsplatser bedöma sina anställda på deras förmåga, inte om de har bögiga loafers utan strumpor eller sneakers.

Du bedöms på helhetsintrycket. Att vara duktig i det tysta har inte tagit många till toppen på företag.

Framförallt uppfattar du andras förmåga efter helhetsintryck.
Citera
2026-01-01, 20:51
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Känner man sig inte som en förvuxen fjortis när man går omkring och flashar loggor som 40-plussare?

Jag anser inte att nån av de märkena jag nämnde är speciellt flashiga 😂

Dock är det märken som gör kläder som är bra om man vill ha en ledigare stil.
Citera
2026-01-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Du bedöms på helhetsintrycket. Att vara duktig i det tysta har inte tagit många till toppen på företag.

Framförallt uppfattar du andras förmåga efter helhetsintryck.
Du är troligtvis lite yngre än vad jag är och vi får helt enkelt tycka olika men på de arbetsplatser som jag har varit på så har till och med höga chefer sneakers och annat som kan uppfattas som casual, de flesta arbetsplatser har ingen klädkod längre. Oftast är det bara konsulter som kör kostym, vilket är förståeligt.
Citera
2026-01-01, 21:01
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?

Saker som spelar in är vilken kroppstyp mannen har och hur dyra kläder vill han köpa?

Jag länkar lite olika tidlösa kläder och hoppas att du kanske gillar något av det?

https://aurelien-online.com/products/navy-frost-jacket?channable=060d4f696400343932393039343539353 43132327e&variant=49290945954122&currency=SEK&utm_ source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21415314 131&tw_source=google&tw_source=google&tw_adid=7039 90443014&tw_adid=703990443014&tw_campaign=21415314 131&tw_campaign=21415314131&backup_glid=CjwKCAiA09 jKBhB9EiwAgB8l-K6M1H97HedWUrn6hRdP5QiT769hYcH2Qct4AxWzz3Q_WR8Iotp PvRoCJscQAvD_ BwE&tw_kwdid=pla-2384904560825&gad_source=1&gad_campaignid=21415314 131&gbraid=0AAAAADiJVYb5cp1dwgBf7HiyG4wu69vaP&gcli d=CjwKCAiA09jKBhB9EiwAgB8l-K6M1H97HedWUrn6hRdP5QiT769hYcH2Qct4AxWzz3Q_WR8Iotp PvRoCJscQAvD_BwE&logged_in_customer_id=&lang=sv

https://www.oscarjacobson.com/sv-se/straight-fit-spread-smalsparig-manchesterskjorta-12851519-bla-287/

https://www.oscarjacobson.com/sv-se/regular-fit-t-shirt-63101348-svart-310/

https://axelarigato.com/men/footwear/dice/dice-t-toe-sneaker-f3625003

https://shopduer.com/products/mens-stretch-jeans-relaxed-black?srsltid=AfmBOoqvUlPqZCgTzaHGcRTM4oufg8oWRM9p hACZ-D1zLb--NG3-OWu0

https://www.oscarjacobson.com/sv-se/regular-fit-rutig-overshirt-ull-83541618-morkgra-110/

Flera av kläderna jag har länkat finns i olika färger och om du gillar dem så är det enkelt att köpa samma modell men olika färger och då har du olika set.

Jag är kvinna och minimalist.
Mina kläder hänger i olika set som matchar och när jag hittar skor jag gillar så köper jag olika färger, vinterskor svarta och bruna, sommaren blir det vita eller svarta men nu har jag även ett par med ljusblå detaljer och ett par med ljuslila.

Alla kläder jag har länkat ovan är det min blivande man köper och han gillar att alltid ha något som både är snyggt och bekvämt.
Kolla materialet.

Det är bättre att lägga pengar på kvalitet än kvantitet!

Det är nog bara ett klädesplagg som är riktigt fult på en man och det är loafers, värst är de med små tofsar
Citera
2026-01-01, 21:01
Medlem
mensverkets avatar
Då lånar jag tråden då man tydligen inte får ha shorts på sig på sommaren. Men om man är 40+, är det okej då?
Citera
2026-01-01, 21:02
Medlem
Citat:
Köp skinny jeans, de är helt ute bland kidsen och skriker medelålders!
Citera
2026-01-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom

Det är nog bara ett klädesplagg som är riktigt fult på en man och det är loafers, värst är de med små tofsar
Jag är en man och instämmer, loafers med tofsar, utan strumpor under och med för korta byxor till, blir inte så mycket värre än så, man ser ut som en tysk raggare på Ibiza.
Citera
2026-01-01, 21:07
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:

Du ska vara fast i den tidsåldern du gillar bäst å slutade utvecklas i du verkar inte riktigt vara där än dock..... det är därför en del 60+ fortfarande har "roliga" t-shirts.
Citera
2026-01-01, 21:07
Medlem
Doddodiddis avatar
Du klär dig precis som du vill och känner för.

Åldern har väl inget med klädstil att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in