Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
De som dog i en rymdkapsel som fattade eld på marken räknas inte?
Ja precis så var det jag skrev,

De offrade sina liv för att göra dom "riktiga Apollorna" säkrare ja, men hur säkra hade de då blivit när det var dags för de "riktiga avfärderna"? Det var detta som jag spekulerade om och då spelar det ingen som helst jävla roll om det så var ett par hundra döda astronauter här på marken som hade offrat sig för NASA och Wernher von Braun!
För VÄRLDEN SKITER FULLSTÄNDIGT FAN I hur många amerikaner som dog i Månprogrammet,
det världen däremot håller reda på är antalet döda amerikaner i rymden eller på månen, vilket är 0 stycken, så man hade tydligen lyckats bra med sin strategi vilket jag också poängterade!
Citat:
Ursprungligen postat av
Nummer-1
Tydligen en bra strategi ifall man bara hade GUD och Nazisten Wernher von Braun på sin sida, för av 7 Apollo avgångar så dog 0 Astronauter i rymden eller vid upp och nedfärden kring Jorden! Ett mycket lyckat resultat gränsande till MIRAKEL faktiskt!
Om varje färd hade en chans på 90,6 % att hela besättningen överlevde alla moment så skulle det för alla 7 färderna tillsammans bara bli en 50 procentig chans att samtliga besättningsmän överlevde.
Var marginalerna så pass höga som en 90,6% chans för överlevnad av samtliga på en enskild färd så var det ”
EN JÄVLA TUR” att allt gick väl(alla överlevde) men låg marginalerna under detta, säg kring 70 % för en Apollofärd så hamnar det för alla 7 färderna på bara 8,2 % chans för att samtliga överlevde och i det fallet talar vi alltså om ”
ETT JÄVLA MIRAKEL”!
På tal om de tre döda astronauterna på marken i övningskapseln Apollo 1, så är det ändå en intressant iakttagelse att det faktiskt dog "
oändligt" många fler astronauter på Jorden än det gjorde i rymden, det låter ju nästan som ett bra argument för att där och då "efter Apollo 1 debaclet" avbryta tanken på att resa till månen "på riktigt"!