2026-01-01, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kanske nåt lite outdoorsy åt friluftslivhållet, men om det inte speglar ens personlighet alls så blir ju det konstigt.
Bra förslag och bra tillägg
Citera
2026-01-01, 16:54
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag tycker det största problemet är att många gubbjävlar tycks helt sakna speglar i hemmet. Alternativt har en riktigt skev självbild. För antigen sitter kläderna som en sopsäck, eller som ett korvskinn där ölmagen pressar upp t-shirten så nedre kanten letar sig upp mot manspattarna.

Har man koll på det ovan så tänker jag att man redan klär sig bättre än de allra flesta andra gubbskinn. Men visst finns det plagg som bör finnas i var mans garderob.

Oxfordskjortor i olika färger (minst en vit och en (marin)blå))
Blazer.
Denimskjortor. Plural.
Vita v-ringade t-shirts. Att ha under skjortan. Det är hygieniskt och håller skjortan på plats.
Chinos, khakifärgade och marinblå (ingen jävla stretch utan det ska vara raka, med generös passform)
Jeans, raw denim (hög midja, raka samt ingen. jävla. stretch.) INTE SKINNY FÖR FAN.
Skärp, brunt.
Loafers, bruna.
Strumpor, marinblå gärna ribbade.

Det tycker jag är ett absolut minimum. Sedan kompletterar man med andra skjortor efter tillfällen och årstid, flanellskjortor/byxor, seersucker, manchester, etc, etc. Svarta loafers, svart skärp. En mörk kostym, svarta oxfordskor. Bruna monkstraps. Flera skjortor (ta dem till skräddaren för passformen). Några pikétröjor för varma dagar... Ett par bruna (brouge-) kängor.
Citera
2026-01-01, 16:55
Medlem
Pinoputchins avatar
Hur som helst. Klädkoderna för äldre fanns på 70-talet, men inte nu. Pensionärer har samma kläder som tonårstjejer.
Citera
2026-01-01, 17:01
Medlem
Telekiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?

Tricket är att veta vem du klär dig för. Ska du imponera på damerna, killarna, jobbet, eller någon annan.

Passa in när det behövs, bryt av när det behövs. Och kom också ihåg att det är bara när man kan reglerna som det är ok att bryta mot dem.

Tex är det superkul att köra biltemakorv-tröja på ledningsgruppsmöte. Alla vet att man vet hur man bör klä sig, men uppskattar i smyg att man är totalt off. Det blir kul snack och du får gratis pluspoäng, men bara om du kan bära upp det med pondus.

Så identifiera din målbild och starta från den.
Citera
2026-01-01, 17:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telekines
Tricket är att veta vem du klär dig för. Ska du imponera på damerna, killarna, jobbet, eller någon annan.

Passa in när det behövs, bryt av när det behövs. Och kom också ihåg att det är bara när man kan reglerna som det är ok att bryta mot dem.

Tex är det superkul att köra biltemakorv-tröja på ledningsgruppsmöte. Alla vet att man vet hur man bör klä sig, men uppskattar i smyg att man är totalt off. Det blir kul snack och du får gratis pluspoäng, men bara om du kan bära upp det med pondus.

Så identifiera din målbild och starta från den.
Biltemakorv-tröja = på listan. Chang style!

Ja egentligen skulle jag alltid vilja ha mina favokläder jag har på landet. Fodrad flanellskjorta+baggy hippiebyxor och sandaler, men jag vill ju inte bli tagen för tomte när jag är i stan och på jobbet.
Men vill inte heller ha mellanchefsuniformen. Hatar såna.
Citera
2026-01-01, 17:15
Medlem
Telekiness avatar
Citat:
Biltemakorv-tröja = på listan. Chang style!

Ja egentligen skulle jag alltid vilja ha mina favokläder jag har på landet. Fodrad flanellskjorta+baggy hippiebyxor och sandaler, men jag vill ju inte bli tagen för tomte när jag är i stan och på jobbet.
Men vill inte heller ha mellanchefsuniformen. Hatar såna.

I feel you brother. Jag skulle helst glida runt 24/7 i hängselbrallor med morakniv i bältet men det flyger ju strax under medel i stan.

Så fallback är ett par bekväma jeans, piké eller skjorta och ett par sköna sneakers. Inget för nedgånget. Med det klarar du dig både i slott o koja i 99% av fallen.
Citera
2026-01-01, 17:26
Medlem
Varselkläder är det enda män (+18 år) bör bära för att utstråla manlighet.
Citera
2026-01-01, 17:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Hur ska man klä sig som 40 åring utan att se ut som pre-boomer, mellanchefskliché eller som "en sån där som vill se ung ut"?

Börja tänka matchande färger från topp till tå. Det kan ta tid att få till en garderob på det sättet.
Citera
2026-01-01, 17:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telekines
I feel you brother. Jag skulle helst glida runt 24/7 i hängselbrallor med morakniv i bältet men det flyger ju strax under medel i stan.
Hängselbrallor! Haha . . hade glömt att det finns. Måste ha

Citat:
Så fallback är ett par bekväma jeans, piké eller skjorta och ett par sköna sneakers. Inget för nedgånget. Med det klarar du dig både i slott o koja i 99% av fallen.
Ja men det är ju det jag haft nu i flera år. Plus att jag har en sån där mörkblå väst och vita sneakers. Mycket praktiskt men jag jag klär mig som skolkillarna i bromma.

Det svåra är att hitta något som passar men inte är gubbigt, men inte heller svenneungdom eller tramsigt trendigt. När jag var ung var jag rocker men det funkar inte att se ut som en Swedenrockgubbe.
Citera
2026-01-01, 17:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Börja tänka matchande färger från topp till tå. Det kan ta tid att få till en garderob på det sättet.
Har tänkt på det. Min fru säger likadant. En grej jag märkt är att folk har ton-i-ton + att de har konstraster. Aldrig mörka byxor + mörk överdel, eller ljus+ljus. Det är alltid mörkt + ljust.
Men jag vill inte se ut som en öfvre stekare. Hatar såna men vill samtidigt se vuxen ut och passa in. Fan va svårt. Jag är identitetslös.
Citera
2026-01-01, 17:39
Medlem
Telekiness avatar
Citat:
Hängselbrallor! Haha . . hade glömt att det finns. Måste ha

Ja men det är ju det jag haft nu i flera år. Plus att jag har en sån där mörkblå väst och vita sneakers. Mycket praktiskt men jag jag klär mig som skolkillarna i bromma.

Det svåra är att hitta något som passar men inte är gubbigt, men inte heller svenneungdom eller tramsigt trendigt. När jag var ung var jag rocker men det funkar inte att se ut som en Swedenrockgubbe.

Tror där det är detaljerna som spelar in. Om man kollar på mina kids så klär de sig precis så, ja. Men samtidigt diffar det. De är för medvetet klädda. Medan jag ser precis på gränsen till anständig ut. Allt medan det är ungefär samma kläder.

Vette fan vad det är dock. Kanske att det är en sur gubbe i kläderna istället för en gott luktande tonåring med backslick.
Citera
2026-01-01, 17:40
Medlem
halaltarzans avatar
Är du sportigt lagd så glider du ju - sommartid iaf - omkring i ett par snygga löparskor, halvtajta jeans som sitter bra över häcken och med skjortan/tröjan instoppat för att visa att du inte har någon jävla kagge. Dock svårare vintertid att klä sig sportigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in