2025-12-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag har heller inte arbetat i någon bransch där arbetsgivarna är så dåliga på att informera sina anställda om vad som pågår inom verksamheten. Numera är jag glad om det kommer någon information överhuvudtaget.

Har hänt att man kollat en lönespec och saknat pengar eller liknande och när man frågar om saken så får man beskedet att något har omtolkats eller ändrats utan att någon information har gått ut om det. Omorganisationer smygs ofta ut samma dag som de börjar gälla. Att ens chef ska sluta meddelas vanligtvis på dennes sista arbetsdag osv.

För att inte tala om den allmänt usla informationen om tidtabeller, upphandlingar, avtal och liknande. Det är enormt mycket grundläggande information som hemlighålls utan att någon rimlig förklaring ges till varför.

Att rykten ofta är illasinnade är nog också kopplat till att nästan alla förändringar i branschen numera är till det sämre för personalen. Det finns liksom ingen anledningen att förvänta sig goda nyheter längre när arbetsgivarna verkar gör allt de kan för att försämra villkoren.

Det verkar vara genomgående i branschen. Jag är tacksam som har en väldigt bra chef - visserligen är hen fåordig men det hen säger är alltid genomtänkt och inte tagit ur luften. Det är ett väldigt tydligt glapp mellan tjänstemän och ombordspersonal där mycket info och rykten filtreras till det värre
Citera
2025-12-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Det verkar vara genomgående i branschen. Jag är tacksam som har en väldigt bra chef - visserligen är hen fåordig men det hen säger är alltid genomtänkt och inte tagit ur luften. Det är ett väldigt tydligt glapp mellan tjänstemän och ombordspersonal där mycket info och rykten filtreras till det värre

Den svenska järnvägen är illa skött på många sätt. Bristfälliga organisationer som inte klarar av att kontrollera informationsflödet inom organisationen är bara ett av problemen.

På min arbetsplats är den inofficiella facebook-gruppen den bästa platsen att hitta korrekt och uppdaterad information, den är också den bästa vägen för icke-akuta kontakter med andra delar av verksamheten som t.ex. fordonsunderhåll eller driftledning.

Detta är naturligtvis ett kraftigt underbetyg för min arbetsgivare.
Citera
2025-12-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Den svenska järnvägen är illa skött på många sätt. Bristfälliga organisationer som inte klarar av att kontrollera informationsflödet inom organisationen är bara ett av problemen.

På min arbetsplats är den inofficiella facebook-gruppen den bästa platsen att hitta korrekt och uppdaterad information, den är också den bästa vägen för icke-akuta kontakter med andra delar av verksamheten som t.ex. fordonsunderhåll eller driftledning.

Detta är naturligtvis ett kraftigt underbetyg för min arbetsgivare.

Håller med! Haha kan inte låta bli att skratta lite åt att Facebook-gruppen är ert ”intranät” 😅 Riktigt så illa är det inte där jag arbetar. Vi har iof inofficiella grupper, men de består till största del av en handfull personer som använder den som en kanal för att uttrycka sitt missnöje med allt!
Citera
2026-01-01, 12:04
Medlem
VR Pågatågen söker nu förare till Malmö för den som är intresserad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här