Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleri
Vore intressant att höra någon juridisk kunnig som @kallebrogen ge sin syn på ändringen. Jag kan inte riktigt tyda ändringen och vad den innebär i praktiken
Så här ser jag det. Hovrätten biföll Sirens överklagande, son alltså bara gällde andra strecksatsen i förbehållen. Det blev alltså mer eller mindre exakt samma ordalydelse som i HD:s förbehåll. Samma som innan alltså.
Det som skiljer förbehållen från HD:s tidigare är alltså enbart i första strecksatsen. Där är Tingsrättens förbehåll aningen snävare än HD:s genom att två tillägg (fetstilade):
Citat:
Handlingarna i ovanstående mål får inte, oavsett form, säljas vidare, överföras till annan eller tillhandahållas allmänheten och/eller betalande kunder om allmänheten, kunderna eller den person eller det bolag som får handlingarna överförda till sig härigenom får del av personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer.
Med HD:s formulering skulle man kunna hävda ”Vi tillhandahåller inte allmänheten materialet – vi lämnar det till ett annat bolag som i sin tur hanterar det”. Tingsrättens formulering tar istället hänsyn till handlingens hela ”livscykel”, vilket gör att man täpper igen lite kryphål. Om mottagaren får del av personuppgifterna gäller förbudet. Rimligt kan jag tycka.
Jag tolkar det som att detta gör det svårt för Siren att kunna sälja handlingarna till rekryteringssystem, bakgrundskontrollföretag och sånt, men att det fortfarande kommer vara grönt med renodlad journalistisk verksamhet.