2025-12-30, 13:29
Medlem
RobertSmiths avatar
Ruggigt bra årskrönika, gratis för alla men kräver inloggning. OBS! Högst relevant då det finns kopplingar till Hexan.

AI konsumerar mer el än vad USA kan producera och det mina vänner är långt ifrån uthålligt! En enda NVIDIA-GPU förbrukar lika mycket ström som ett helt amerikanskt hushåll, och hyperscaler-datacenter driftsätter en halv till en miljon GPU:er åt gången. UBS noterade i en rapport under hösten “att USA behöver 100–200 GW ny kapacitet inom ett decennium – ungefär 8–16 % utöver den totala befintliga produktionen. För att sätta sammanhanget är det som att bygga 10–20 nya kärnreaktorer eller 150+ naturgasanläggningar bara för att förhindra att ChatGPT släpar efter! Samtidigt är den genomsnittliga investeraren fortfarande upptagen med att diskutera om AI är “i en bubbla”. Spoiler: bubblan finns inte på marknaden – bubblan finns i transformatorstationerna som är på väg att explodera”.

Nu tänker du säkert att 10-20 nya reaktorer inte låter så farligt. Då ska man komma ihåg att detta är endast för att förhindra att ChatGPT börjar lagga. De flesta investerare ser nog betydligt ljusare på de kommande 10 åren med fortsatt parabolisk acceleration för AI-innovationer och än fler data centers.

https://www.marketmate.se/borsen-2026-uppgang-och-fall/?modalType=user-data-form
Citera
2025-12-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Tog mig igenom senaste Live på dbl hastighet och fick två frågetecken uträtade

1) AA har inget samboavtal och har därför sina aktier & fonder i KF och tycker det här med avdragsrätt för hans skyhöga belåning är oviktigt.
Detta är märkligt. AAs räntekostnader för aktielånen är ca 100 tkr, och han avstår från ränteavdraget för att kunna testamentera som han vill.
Jag hoppas Sambo är medveten om att hnnes förtida uttag av pension går in i en KF som ligger utanför henne eftersom det tydligen inte finns något samboavtal.
Citera
2025-12-30, 18:20
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Vad säger ni nu då era lowlife? +20 procent på en månad för hexxan och kommer bli minst +50 % till innan året är slut. MVH

Hur gick det, är ganska ny på dethär med aktier?
Upp 50% inom tre veckor skriver du, det låter ju helt fantadtiskt! Det blir ju 34 kr det från dagens 23kr!

Hur säker är du på det?
Ska hag ta aå mycket lån jag kan och köpa Hexatronic?
Citera
2025-12-30, 18:51
Medlem
Iår fick jag in ca 4-5 x mer på mina investeringar än vad jag fick in på att arbeta och driva företag. Har aldrig hänt förut.
Citera
2025-12-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Hur gick det, är ganska ny på dethär med aktier?
Upp 50% inom tre veckor skriver du, det låter ju helt fantadtiskt! Det blir ju 34 kr det från dagens 23kr!

Hur säker är du på det?
Ska hag ta aå mycket lån jag kan och köpa Hexatronic?

Året är slut nu och Hexatronic slutade på minus en dag när mycket annat gick ganska bra.
Om du tar så mycket lån du kan för att köpa Hexatronic hoppas jag av hela mitt hjärta att du trycker fel och köper Hexpol eller Hexagon av misstag. Du kommer inte bli mångmiljonär men du har åtminstone investerat i välmående bolag som inte är i nedåtgående trend och ett par kvartal från nyemission.
Citera
2025-12-31, 14:31
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Iår fick jag in ca 4-5 x mer på mina investeringar än vad jag fick in på att arbeta och driva företag. Har aldrig hänt förut.

Hur många kronor netto är det du ralar om på kontot?
Det ör det vi vill veta eftersom vi inte vet vad x står för.
Citera
2025-12-31, 17:16
Medlem
jack.danielss avatar
Gott Nytt År AA/Stay frosty! Hoppas HTRO går åt h-e nästa år så att du kan lämna bastun och ge dig ut i verkliga livet. Det vore nog bra för dig.
Citera
2025-12-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Gott Nytt År AA/Stay frosty! Hoppas HTRO går åt h-e nästa år så att du kan lämna bastun och ge dig ut i verkliga livet. Det vore nog bra för dig.

Vad tror ni? Blir det uppesittarkväll med AA i bastun? AA i party-hatt, champagneglaset i handen och smörgåstårtan framdukad för att fira in det nya året tillsammans med Hexatronic-skocken?

Gott Nytt År på alla er andra här i Loserville :-)
Citera
2025-12-31, 19:23
Medlem
När jag för en stund smiter undan från nyårspartyt jag gått till med min 15 år yngre och mycket vackra tjej kan jag konstatera att min tillgångsmassa stänger på ATH, och detta trots att jag lever på mitt kapital. Det finns således andra vägar till arbetsfrihet än den AA förespråkar.

Jag noterar för övrigt att investeraren LaBull idag rapporterar sitt fjärde raka förlustår. Han hade väldigt mycket flyt med aktievalen ett antal år men sen efter pandemin har det gått åt helvete. Den strategi som tidigare funkat ypperligt visade sig inte fungera under nya marknadsförhållanden. AA är alltså i gott sällskap. Han hade några bra år men sen vände vinden och han anpassade inte sitt segel. Klassiska misstag begås inte bara av småspararamatörer som AA utan även av personer med mångdubbelt större portföljer.
Citera
2025-12-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Hur många kronor netto är det du ralar om på kontot?
Det ör det vi vill veta eftersom vi inte vet vad x står för.

X är min årslön, som är ganska normal.
Citera
2026-01-01, 10:52
Medlem
LortSunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag noterar för övrigt att investeraren LaBull idag rapporterar sitt fjärde raka förlustår. Han hade väldigt mycket flyt med aktievalen ett antal år men sen efter pandemin har det gått åt helvete. Den strategi som tidigare funkat ypperligt visade sig inte fungera under nya marknadsförhållanden. AA är alltså i gott sällskap. Han hade några bra år men sen vände vinden och han anpassade inte sitt segel. Klassiska misstag begås inte bara av småspararamatörer som AA utan även av personer med mångdubbelt större portföljer.

Ja, svårt det där med att lyckas med aktieaffärer. Och som du exemplifierar; Finns ju såna som går rejält torsk.
Senast redigerad av LortSune 2026-01-01 kl. 11:44.
Citera
2026-01-01, 11:33
Medlem
För den belånade delen av akteierna har AA en ränta om 7%, något över. KF har en schablonskatt om 1,06%. Han gör ganska många affärer, jag bara gissar att courtaget är 300 kr/vecka för den belånade delen. Det blir en dryg procent för året.

Summan av detta är att den belånade delen har en uppförsbacke om innemot 10%. Det kräver ett väldigt bra självförtroende. etkotar pengar att låna som det står på bankens hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in