2025-12-31, 13:30
Medlem
Det var bra att vi tittare fick följa heaten så mycket runt banan. Jag ser fram mot damernas tävling. Hoppas att inte Ebba och Frida ligger i täten alltför länge, utan att åkarna turas om och byter ofta, åtminstone i början.
Citera
2025-12-31, 13:31
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är det alltså fel att det inte bara är Norge på pallen. Jag trodde alla ville att fler nationer skulle vara på pallen.

Jag tror inte man infört denna tävlingsform av det skälet vilket är det som jag läser in i det nedlåtande uttrycket "alla skall med"-tävling.
Som jeg skriver. Her blir offensivitet , som t.ex Angers hardt straffet, Poromaa var oppe og blir hardt straffet osv osv, og de som ligger
skjermet av farts-vinden og ikke gjør en skit blir premiert. Har ikke med Norge å gjøre , når du ser vem som opptar meg mest

Om du ikke forstår at dette er urettferdighet, kan du jo bare se på hvem som ble beste svenske i dag og HUR han ble det.
Er forundret over at ikke just du ser dette umiddelbart.
Citera
2025-12-31, 13:34
Medlem
SmartSkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Haha vilket skämt till tävling.

Kan det vara sämsta tävlingsupplägget någonsin?

Ja, idioten som kom på detta haveri borde få en vallaburk uppkörd i röven...lika spännande som att se färg torka.
Citera
2025-12-31, 13:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiijjjjj
Tycker det var bättre än förväntat! Mycket roligare än att se fisåkningen i masstarten på herrsidan. Kul att våga köra så det ryker lönar sig! Vet inte om jag tycker det var mer menlöst för tourställningen än vad en vanlig masstart brukar vara.

Mjaaa jag är helt kluven till vad jag tycker faktiskt.

Jag fann loppen helt utan spänning när de kördes, hade liksom inga referenser för om de åkte bra eller inte.
Och sen fick man vänta på att få se vilken placering alla fick, vilket inte var utrett förrän en stund senare, till skillnad från andra lopp där man ser vilken placering alla åker in på.
På så vis hade jag egentligen lika gärna kunnat skippa att titta och bara läsa resultatlistan efteråt.

Däremot gillar jag tanken om att alla åkare blir intresserade av att det ska fort och att formatet tar bort de tävlande som vill fisa i rygg för att sedan bara klippa till på slutet i en spurt, likt övriga lopp i masstart.
Men det blev liksom inget större resultat av det i slutändan så jag lutar åt att detta inte var så lyckat, men jag vill inte såga idén totalt. Den borde kunna slipas på lite.
Citera
2025-12-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vad sägs om att låta oss svenskar håna våra åkare?
Ja, beklager det. Dere er jo flinke til dette selv både når det gjelder løpere, smørere og kommentatorer.
Citera
2025-12-31, 13:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Bare for de som ikke forstår vilket handicap de i front har, er det "larvigt"
Edit:Se bare hvor hardt Anger ble straffet t.ex
Schumacher som vann drog ju stora delar av tävlingen. Du är bara grinig för att upplägget inte var skräddarsytt åt den lata fjollan Kläbo som det brukar vara. Om Kläbo vill vinna får han väl arbeta lite själv också?
Citera
2025-12-31, 13:36
Medlem
Gusselbys avatar
Säger det inte en del att man tänkte (såvida det inte var lur) att Myhlback skulle upp och dra i backen när han startade så långt bak? Hur ligger det till med analys- och taktikförmågan bland de som ändå ska vara proffs (tror man). Till och med jag undrade över det innan start och jag kan inte mycket, så...?

Vad himla tråkigt med Anger, inte för att jag trodde att han skulle vinna eller ens pall men att det skulle bli så här trodde jag inte.

Känns lite typiskt att det är en svensk som drullar omkull (av egen förskyllan). Nu körde visst Korostelov omkull också såg jag men ändå. 🙄

Jättekul med en överlycklig Moser och med en amerikansk vinst.

Allt som allt känns formatet som lite Lätt och Lagom/Mellanmjölk. Inte tråkigt, inte heller överentusiasmerande. Tja, nja. Intressant att se om det blir något återkommande.

Nä, AKS är inte så skarp. Är inte så mycket för att klaga för mycket och hela tiden men, njä. Lite tjockskalle. Ursäkta mig AKS, som förhoppningsvis inte läser här.

Det går bra det här! Heja Sverige! 😉

(Tänk den som fick uppleva en femmil med intervallstart i fin och vacker terräng med gott om snö och med långa slingor igen. Ja suck, långt och utdraget på en slö söndag. Varm choklad och limpmacka. Ja, vet att många inte tycker likadant. )
Citera
2025-12-31, 13:37
Medlem
Oj, sa eller antydde Kläbo det om Heggen? Det är ju trots allt tävling och alla vet ju förutsättningarna att för att vinna så måste man åka i det snabbaste heatet, och då gäller det att ge allt, om man vill vinna eller få en OS-biljett... Om Kläbo sa så, då tycker jag att han är trångsynt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Det var klart intressant att följa. Klaebo sur på sina medtävlare i heatet, och på Heggen för att han samarbetade med Schumacher och Moser för att hålla hög fart.
Citera
2025-12-31, 13:37
Medlem
Gud vilken tävling. Fantastisk sport. Och rättvis. Jonas Eriksson till OS! Det här kommer dra TV-publik och sponsorpengar från kontinenten. Äntligen!!
Citera
2025-12-31, 13:38
Medlem
rainbowias avatar
Damerna. Vem vinner? Har tippat H2 fast H3 antagligen är bäst på pappret. Vi får se vem som samarbetar bäst.
Citera
2025-12-31, 13:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Men vaddå, det är väl bra att en deltävlig inte slaktar chansen till framskjuten placering totalt.
Precis som du säger, Anger tappar 30s inte avgörande men ändå ett klart tapp. Detta till skillnad från en trasig stav i en sprintkvart på en toppåkare gör att man kan tappa 1-2 minuter, jag kan inte se hur detta är bättre.

Vill hävda att detta format är ett klart framsteg för touren
Så du tycker det är bra att tävlingarna är viktade helt olika och denna knappt påverkar slutresultatet?
Ja tycker tävlingarna ska vara ungefär lika mycket värda så att man kan påverka resultatet ungefär lika mycket i alla tävlingarna. Hade man delat ut bonussekunder åt t.ex. dom 20 främsta i denna tävling så hade placeringarna haft nått värde också. Nu tog ju Schumacher som vann tävlingen in endast 5-10 sekunder på dom övriga, tycker du inte en vinst borde vara värd mera än så?
Citera
2025-12-31, 13:41
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Varför kör man inte Toblach-Cortina?
Enda TDS sträckan som någonsin varit kul att se och utslagsgivande.
Underbar sträcka.
Hört något om att det har varit problem med snö? Något är det i alla fall som gör att de inte använder den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in