2025-12-31, 12:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Heat 2 går vinnande ur detta tack vare gott samarbete i detta nya roliga format.
Klart roligare underhållning än att se 8 norrmän i topp som det varit i vilket annat format av mass start..
Roligare resultatlista men i touren passar det inte alls in. Nu ändrade ju ingenting i toppen av totalen då alla var inom tio sekunder. Förutom Anger då som rasade ihop och tappade över 30 sekunder. Ganska onödig tävling som just inte påverkar touren alls.
Citera
2025-12-31, 12:52
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Treg snø og stor luftmotstand (pga den høye gjennomsnittsfarten) gjør at det blir to skilde verdener å ligge i tet og lite lengre bak.
Blir vel nærmere 40 stk innom 15 sekunder. Helt håpløs Jippo fra FIS. En typisk "alle skal med"-konkurranse.

Vilka sitter i FIS exekutiva kommitté egentligen? Bara mellaneuropeiska länder? Har svårt att se att de nordiska representanterna pushat för detta format.
Citera
2025-12-31, 12:53
Medlem
Får nog revidera in åsikt, detta var ändå rätt kul att kolla på.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Topp 7 idag USA, AUT, NOR, FRA, GBR, CZE, FIN. 7 olika nationer topp 7 alltså. Lite skillnad mot 7 gånger NOR. FIS lär vara mycket nöjda med detta experiment.
Mycket bra, skulle behövts lite bonussekunder också så hade det blivit riktigt bra.
Citera
2025-12-31, 12:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Kläbo intervjuades på schweizisk TV (på engelska!) och var sur på det dåliga samarbetet i hans heat. I början byttes de av med 20s intervall, efter utförskörningen kom det upp folk som inte ville hålla samma fart.

Med det menar han såklart att alla andra borde kört fortare så han kunde vinna, men så blev det inte såklart.

Schweizisk TV (min tyska är värdelös, men jag fångar upp några ord här och var) verkar mycket nöjda med formatet. Fart och spänning hela tiden tycker de. Det betyder såklart mycket mer för FIS än vad konservativa nordbor tycker, så jag blir inte förvånad om det återkommer med vissa justeringar.
Klart världens sämsta skidåkare Kläbo var sur. Nu måste han dra själv i två sekunder. Vanligtvis nöjer han sig med att dra i noll sekunder.
Citera
2025-12-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Kläbo intervjuades på schweizisk TV (på engelska!) och var sur på det dåliga samarbetet i hans heat. I början byttes de av med 20s intervall, efter utförskörningen kom det upp folk som inte ville hålla samma fart.

Med det menar han såklart att alla andra borde kört fortare så han kunde vinna, men så blev det inte såklart.

Schweizisk TV (min tyska är värdelös, men jag fångar upp några ord här och var) verkar mycket nöjda med formatet. Fart och spänning hela tiden tycker de. Det betyder såklart mycket mer för FIS än vad konservativa nordbor tycker, så jag blir inte förvånad om det återkommer med vissa justeringar.
Kul att han börjar bli bitter, hoppas att han slutar efter OS så man slipper den där grinollen. Grå, arrogant och bara tröttsam allmänt.
Citera
2025-12-31, 12:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vilka sitter i FIS exekutiva kommitté egentligen? Bara mellaneuropeiska länder? Har svårt att se att de nordiska representanterna pushat för detta format.

Varför skall de nordiska länderna ogilla detta?
Citera
2025-12-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Roligare resultatlista men i touren passar det inte alls in. Nu ändrade ju ingenting i toppen av totalen då alla var inom tio sekunder. Förutom Anger då som rasade ihop och tappade över 30 sekunder. Ganska onödig tävling som just inte påverkar touren alls.

This. Formatet som sådant är det inget fel på, men i en tour där sekunderna räknas blir det helt meningslöst när det skiljer så lite. De skulle kunna vara riktigt spännande om det var placeringarna som betydde något, till exempel som en separat tävling där de 6 bästa i varje heat gick vidare till final.
Citera
2025-12-31, 13:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Varför skall de nordiska länderna ogilla detta?

För att det är en typisk "alla ska med"-tävling. Min uppfattning är att de nordiska länderna är mer konservativa när det handlar om tävlingsformat.
Citera
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Men vaddå, det är väl bra att en deltävlig inte slaktar chansen till framskjuten placering totalt.
Precis som du säger, Anger tappar 30s inte avgörande men ändå ett klart tapp. Detta till skillnad från en trasig stav i en sprintkvart på en toppåkare gör att man kan tappa 1-2 minuter, jag kan inte se hur detta är bättre.

Vill hävda att detta format är ett klart framsteg för touren
Citera
Medlem
bcdefgs avatar
Vinterns roligaste herrlopp
Citera
2025-12-31, 13:01
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Vi tappar totalen på en icke-tävling
Dags för damerna att vakna och återuppliva tävlingen på en icke-tävling då.
Citera
2025-12-31, 13:01
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vinterns roligaste herrlopp

100% medhåll, jäklar så kul detta var
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto