Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Nu vaknar man upp till en ny dag och känner lika mycket sorg och ilska.

Tanke, är det så konventionellt att ha dödsstraff egentligen? Såna här personer ska inte gå runt bland andra människor. Att att avliva så pass sjuka personer bör vara vara helt naturligt och accepterat av samhället.

Såna här brott har skett förut och kommer ske igen. Gärningsmännen är kända sen tidigare och det har varnats från vården att dom är farliga. Ändå får dom röra sig fritt i samhället till det är dags för nästa vidriga överfall.
Problemet är om det finns tusen, eller tiotusen personer av den här kategorin, men bara en kommer begå ett allvarligt brott. Hur ska man hantera den här gruppen? Man kan inte avrätta alla dessa i förebyggande syfte.
Citera
2025-12-31, 07:22
Medlem
Citat:
Nu vaknar man upp till en ny dag och känner lika mycket sorg och ilska.

Tanke, är det så konventionellt att ha dödsstraff egentligen? Såna här personer ska inte gå runt bland andra människor. Att att avliva så pass sjuka personer bör vara vara helt naturligt och accepterat av samhället.

Såna här brott har skett förut och kommer ske igen. Gärningsmännen är kända sen tidigare och det har varnats från vården att dom är farliga. Ändå får dom röra sig fritt i samhället till det är dags för nästa vidriga överfall.

Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Problemet är om det finns tusen, eller tiotusen personer av den här kategorin, men bara en kommer begå ett allvarligt brott. Hur ska man hantera den här gruppen? Man kan inte avrätta alla dessa i förebyggande syfte.

Det verkar också vara så att det inte fungerar i avskräckande syften heller, tittar man på USA så fungerar inte deras straffskala i avskräckande syften.

Lustmördarens sjuka begär.
Hustrudräparens vrede.
Gängmördarens uppdrag.
Vansinnesmördare pga olagliga/lagliga substanser…
Terroristers hybris och vanföreställningar.

Inget av dessa bestialiska rovdjurs handlingar går egentligen att förebygga utan ett komplett samhälle och sociologiska resurser.

Och det, mina vänner, vår utopiska heliga graal, är ouppnåeligt.
Citera
2025-12-31, 07:30
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Skulle nog mer påstå "fritagningsförsök".
Det finns väldigt mycket runt den här individen, som känns för organiserat, för att en ensam hemafrodit, skulle klara av allt själv.
Lägg till att Andersson verkar att ha kunnat jobba heltid och byta jobb, som andra byter underkläder samt lyckas skriva ansökningar om namnbyte och juridiskt kön.
Det greps två personer för människorov under det inledande dygnet, vem var den andre?
Ha ha! Risk för fritagningsförsök om han skulle släppas på fri fot? Hur fan tänkte du nu?
Att sen tro att det här brottet skulle behöva fler gärningsmän känns ju inte heller speciellt troligt
Citera
2025-12-31, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Han kan som barn ha varit ett offer. Det kan förklara snarare än försvara varför han är så vidrig och begått så hemska brott.

Jag köper inte det. Finns många som har varit offer som barn men blir absolut bra människor ändå.
Citera
2025-12-31, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
För att förtydliga. Varken Mys eller Annikas anhöriga har gått ut med namn och bild på mordoffren (räknar inte systerns efterlysning). Då tycker jag att det blir väldigt fel att utomstående tar sig rätten att publicera deras foton. Jag kan lova att hökmedia har gjort förfrågningar till både Boden och Rönninge om de får publicera namn och bild på de mördade kvinnorna.

Det visste jag inte. Bra poäng och det låter troligt som du skriver att media säkert har frågat. Att främmande människor då tar sig rätten att använda dessa brottsoffer som symboler kan säkert vara plågsamt för de anhöriga. Självklart tycker även jag att det är fel och osmakligt om människor arrangerar manifestationer drivna av t.ex. viljan att själva synas och vara viktiga. Ändå har jag svårt att vara emot att människor samlas och sörjer tillsammans även utan någon typ av tillstånd från anhöriga. Jag tänker mig inte heller att ljus och blommor på brottsplatser vanligtvis är något som uppstår efter att något tillfrågat anhöriga. Även om jag förstår vad du kritiserar här och tycker att du har en poäng hoppas jag anhöriga till respektive BO kommer ta manifestationer som allmänhetens och deras avlida vänners uttryck för sorg och stöd.
Citera
2025-12-31, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12

Avliva. I förebyggande syfte. Ja. Mycket jobb i början men sen får man hålla efter. Om det är 10000 st så är det enbart det bara 0,01% av befolkningen. Kommer vara värt för att skydda den friska delen av befolkningen.

Man avlivar djur som inte kan anpassa sig till andra individer och det är precis samma sak här.
Citera
2025-12-31, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Det verkar också vara så att det inte fungerar i avskräckande syften heller, tittar man på USA så fungerar inte deras straffskala i avskräckande syften.

Lustmördarens sjuka begär.
Hustrudräparens vrede.
Gängmördarens uppdrag.
Vansinnesmördare pga olagliga/lagliga substanser…
Terroristers hybris och vanföreställningar.

Inget av dessa bestialiska rovdjurs handlingar går egentligen att förebygga utan ett komplett samhälle och sociologiska resurser.

Och det, mina vänner, vår utopiska heliga graal, är ouppnåeligt.

Det ska inte vara i avskräckande syfte. Det är helt enkelt för att resten av befolkningen ska skyddas. I förebyggande syfte.
Citera
2025-12-31, 07:52
Medlem
Moobs avatar
Svt morgon kör idag som en hyllning till styckmördaren i Rönninge en transspecial med ett weirdo i tantkläder som testar bubbel.
Citera
2025-12-31, 07:54
Medlem
Citat:
Det ska inte vara i avskräckande syfte. Det är helt enkelt för att resten av befolkningen ska skyddas. I förebyggande syfte.

Fungerar inte då heller, jag svarade på frågan och citerade ett annat svar som hade med ”förebyggande syfte” att göra, därför tyckte jag att det skulle vara repetitivt att skriva det en gång till, men för att vara övertydlig.

Dödsstraff fungerar inte i avskräckande syfte och inte heller i förebyggande syfte.
Citera
2025-12-31, 07:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Han kan som barn ha varit ett offer. Det kan förklara snarare än försvara varför han är så vidrig och begått så hemska brott.

Nej, det förklarar ingenting.

Hur många barn finns det inte i Sverige och världen som har en väldigt svår och grym uppväxt? Men hur många av dem blir styckmördare? Inte många faktiskt.

Att säga att den här Vilma-Robins bestialitet beror på hans svåra uppväxt är som att säga att de gängkriminella har blivit gängkriminella för att de växte upp i fattigdom. Jaså? Hur många människor har inte växt upp i fattigdom utan att bli gängkriminella?
Citera
2025-12-31, 07:58
Medlem
Gick Robin i Uppgårdsskolan?
Citera
2025-12-31, 07:59
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Fungerar inte då heller, jag svarade på frågan och citerade ett annat svar som hade med ”förebyggande syfte” att göra, därför tyckte jag att det skulle vara repetitivt att skriva det en gång till, men för att vara övertydlig.

Dödsstraff fungerar inte i avskräckande syfte och inte heller i förebyggande syfte.
Men det funkar om man utför det tillräckligt frekvent för alla typer av brott och andra företeelser som inte hör hemma i svensk kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in