Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Det ska inte vara i avskräckande syfte. Det är helt enkelt för att resten av befolkningen ska skyddas. I förebyggande syfte.

Det fungerar nog inte, exempelvis Peter Madsen som hade samma intresse som vilma/Robin kunde aldrig bli fångad eller avskräckt då psykopater saknar rädsla samt vem skulle kunnat förutse Peter Madsens brott? Ingen.
Citera
2025-12-31, 08:00
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Fungerar inte då heller, jag svarade på frågan och citerade ett annat svar som hade med ”förebyggande syfte” att göra, därför tyckte jag att det skulle vara repetitivt att skriva det en gång till, men för att vara övertydlig.

Dödsstraff fungerar inte i avskräckande syfte och inte heller i förebyggande syfte.

Hur vet du det?
Jag kan prata för mig själv och säga att jag hade rånat banken om jag visste att jag slapp straff för det. Men då risken att sitta inne är stor då gör jag inte det trots mitt behov av pengar.
Därmed avskräckande och förebyggande helt enkelt.
Citera
2025-12-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Nu vaknar man upp till en ny dag och känner lika mycket sorg och ilska.

Tanke, är det så konventionellt att ha dödsstraff egentligen? Såna här personer ska inte gå runt bland andra människor. Att att avliva så pass sjuka personer bör vara vara helt naturligt och accepterat av samhället.

Såna här brott har skett förut och kommer ske igen. Gärningsmännen är kända sen tidigare och det har varnats från vården att dom är farliga. Ändå får dom röra sig fritt i samhället till det är dags för nästa vidriga överfall.

Döden är den enkla utvägen ju, ser hellre att RobinVilma ruttnar i en isoleringscell tills hen inte pallar mer psykiskt och själv tar till repet
Citera
2025-12-31, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Gissar att hon dog av hammarslag men har inga belägg ännu.
Tänker du att han dödade henne med hammarslagen på plats för kidnappningen då eftersom hammaren låg kvar? Tror du att han kom körandes eller stod han där väntandes? Kan han kört på henne lätt för att sätta henne ur spel sen stigit ut ur bilen?
Citera
2025-12-31, 08:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Fungerar inte då heller, jag svarade på frågan och citerade ett annat svar som hade med ”förebyggande syfte” att göra, därför tyckte jag att det skulle vara repetitivt att skriva det en gång till, men för att vara övertydlig.

Dödsstraff fungerar inte i avskräckande syfte och inte heller i förebyggande syfte.
Det hindrar väl att de återfaller i brott. Men det gör även livstidsstraff. För mig handlar dödsstraff om att man i värsta fall kan avrätta oskyldiga. Vilket finns exempel på från USA:

Men i de här fallen menar jag att det huvudsakligen handlar om ett misslyckande från psykiatrin. Jag menar att de inte har medel eller metoder för att avgöra om någon plötsligt blivit frisk. Det har inte ens med avskaffandet av mentalsjukhusen, för även då, friskskrev man eller gav permission till personer som tog livet av människor, så fort de kom ut.

Det handlar om kunna avgöra om de är friska eller inte. För Vilma är uppenbart en psykopat utifrån det man får veta. Så hur har han då kunnat gå under radarn där. Man kan fråga sig om de bara går på en känsla när de avgör sånt. Även de bilder han hade, visar förstås på något som man borde tagit fasta på. Den här personen är inte riktigt frisk i huvudet.
Senast redigerad av EnCarte 2025-12-31 kl. 08:17.
Citera
2025-12-31, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det fungerar nog inte, exempelvis Peter Madsen som hade samma intresse som vilma/Robin kunde aldrig bli fångad eller avskräckt då psykopater saknar rädsla samt vem skulle kunnat förutse Peter Madsens brott? Ingen.

Nej men i det här fallet så kunde man tydligen förutse. Han kidnappade ett barn. Kriminalvården ansåg att det fanns hög risk för återfall och ansågs ha stort intresse för barn och död. I min värld har han då uppnått kriterierna för att avlivas. Det hade fungerat i förebyggande syfte och det här hade aldrig hänt.
Citera
2025-12-31, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Men det funkar om man utför det tillräckligt frekvent för alla typer av brott och andra företeelser som inte hör hemma i svensk kultur.

Hur tycker du att det fungerar i Iran eller Kina?

Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Hur vet du det?
Jag kan prata för mig själv och säga att jag hade rånat banken om jag visste att jag slapp straff för det. Men då risken att sitta inne är stor då gör jag inte det trots mitt behov av pengar.
Därmed avskräckande och förebyggande helt enkelt.

Läs hela förfarandet innan du svarar nästa gång.
Jag hänvisade till det stora experimentet ”USA” och deras straffskala.
Endast anekdoter från ditt liv och din filosofi duger inte som hänvisning, dödstraffet fungerar inte som avskräckande eller som en förebyggande åtgärd för mord eller andra grova våldsbrått.
Citera
2025-12-31, 08:16
Medlem
SloppySecondss avatar
Robin "Vilma" Andersson blir nya Leif Axmyr inom fängelsevården och nya fanbäraren av Brödraskapet ?
Citera
2025-12-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det hindrar väl att de återfaller i brott. Men det gör även livstidsstraff. För mig handlar dödsstraff om att man i värsta fall kan avrätta oskyldiga. Vilket finns exempel på från USA:

Men i de här fallen menar jag att det huvudsakligen handlar om en misslyckande från psykiatrin. Jag menar att de inte har medel eller metoder för att avgöra om någon plötsligt blivit frisk. Det har inte ens med avskaffandet av mentalsjukhusen, för även då, friskskrev man eller gav permission till personer som tog livet av människor, så fort de kom ut.

Det handlar om kunna avgöra om de är friska eller inte. För Vilma är uppenbart en psykopat utifrån det man får veta. Så hur har han då kunnat gå under radarn där. Man kan fråga sig om de bara går på en känsla när de avgör sånt. Även de bilder han hade, visar förstås på något som man borde tagit fasta på. Den här personen är inte riktigt frisk i huvudet.

Dödsstraffet är komplext och det finns många olika infallsvinklar.
En liten sidnotis är ju så klart oskyldighetvinkeln.

Ekonomiskt så hade det varit bättre att avrätta människor som Robin-Hampus och Madsen, de är obotbara, men få direkt och omedelbart.
I USA får du ju leva länge och ha möjlighet att överklaga i 20 år innan avrättning, det är ju inte så ekonomiskt eller underhållande för de anhöriga.

Vi kan all säkerhet säga att Kaj Linna borde ha dömts till döden för det våldsamma brottet/mordet och skulle ha i så fall avrättats oskyldigt…
Citera
2025-12-31, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerpeople
Tänker du att han dödade henne med hammarslagen på plats för kidnappningen då eftersom hammaren låg kvar? Tror du att han kom körandes eller stod han där väntandes? Kan han kört på henne lätt för att sätta henne ur spel sen stigit ut ur bilen?
Han var kanske hon då, frågade om hon skulle ha skjuts hem från stationen. En tjej som frågar en annan tjej om hon vill ha hjälp…..
Citera
2025-12-31, 08:29
Medlem
Vad vet man om själva kidnappningen? Hon kidnappades troligtvis på Tallsätravägen 13 där man i närheten fann BO:s hörlurar, buntband och hammaren i handsken. Har gärningsmannen följt efter henne dit i bil, eller har han stått parkerad där och sen attackerat när hon går förbi? Kan han ha kört på henne för att sätta henne ur spel och sen stigit ut och attackerat? Vet man om BO:s dna fanns på hammaren? Är det bekräftat att det hörts kvinnoskrik i området?
Citera
2025-12-31, 08:30
Medlem
Carina Säbb är ju uppenbarligen också en man. Är det bekräftat att hans farsa faktiskt är död? Undrar om den här "morsan" egentligen är hans farsa som bytt garderob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in