Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Påkörning. Ett mycket trovärdigt scenario . Så gjorde ju Philip West i Danmark när han kidnappade trettonåriga Filippa i Danmark. Han mördade även Emelie Meng.

https://www.gp.se/krim/philip-westh-valdtog-och-mordade-emilie-meng.6df55f12-3fe6-48c1-9bb6-23ea4a18661a
Beredd att hålla med, transan körde ju in i färdtjänstbilen med flit om jag uppfattat de korrekt, skriket kan ha uppkommit vid påkörning eller i samband/direkt efter
Citera
2025-12-31, 01:05
Medlem
Manginazs avatar
Man kan tycka att någon i hans egna släkt borde ha gjort en retroaktiv abort på honom efter första domen, lite djävla ansvar får man ta.
Citera
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tillyttermeravisso
O vad du respekterar att gärningsmannen bytte namn till ett kvinnonamn! Var det en kvinna som mördade My menar du eller vill du att det namn du nämner ska bli ett unisexnamn? Låter mycket hbtq över dig.

Vänta, jag skall skriva så även du förstår vem att lägga skulden på här så vi inte tror du försvarar gärningspersoner som denna.

”MGM borde inte varit vid en pendeltågsstation mitt i natten och väntat på ett offer.”

Hoppas du förstod nu. Vi gillar inte människor som försöker få det till att det är brottsoffret som gjort fel och skuldbelägga densamma.
Citera
Medlem
Citat:
Regeringen vill införa en ”konkret nollvision” mot mäns våld mot kvinnor. Visionen ska dels uppnås via ett nytt ministerråd, men även de lagändringar som aktualiserats av julhelgens mord.

– Det ska inte vara livsfarligt att vara kvinna i Sverige, och det är helt avgörande att farliga män låses in så att kvinnor ska våga vara ute, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) i Aktuellt.

Ska låsas in i fängelse och inte komma ut
En påföljd som i nuläget bara kan tillämpas när någon dömts till rättspsykiatrisk vård.

– Det är en lucka som vi nu täpper till. De som är väldigt farliga för sin omgivning, för kvinnor, ska vara inlåsta, även om de inte anses vara psykiskt störda, säger Gunnar Strömmer.

Denna möjlighet, som fått namnet ”säkerhetsförvaring”, införs från april nästa år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-ska-inte-vara-livsfarligt-att-vara-kvinna-i-sverige
Senast redigerad av Riley.B 2025-12-31 kl. 01:13.
Citera
2025-12-31, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Haha ja dömd att följa en tråd som rör sig i ljusets hastighet 🙈

Nä men pä riktigt. Återfallsrisk/hur allvarligt brott det handlar om måste bli en punkt som spelar in på riktigt. Och ger en särskild form av förvaring
ett bra straff, lär inte hänga med länge.

För att återgå till ämnet:
Återfallsrisken är skyhög, idioten är tota veck.

Vi får avvakta dommarna, det kommer att prövas även i HR tror jag.

Vilma är bara 27, minst 50 år i förvaring misstänker jag att det behövs om inte mer.
Citera
2025-12-31, 01:10
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
ett bra straff, lär inte hänga med länge.

För att återgå till ämnet:
Återfallsrisken är skyhög, idioten är tota veck.

Vi får avvakta dommarna, det kommer att prövas även i HR tror jag.

Vilma är bara 27, minst 50 år i förvaring misstänker jag att det behövs om inte mer.

Hoppas han dör. För sin egen och andras skull. Finns ju inget att leva för. Och ingen som kan lita på honom. Ingen framtid.
Citera
2025-12-31, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Har suttit hela kvällen ock försökt förklara det för inavlade individer som inte fattar skillnaden på styrkande bevisning och "det fattar man ju att det är så det har gått till".

Har inte nått några större framgångar under kvällen men ibland lyser stjärnhimlen upp med nån enstaka som förstår att det som ser uppenbart solklart ut inte alls är det när det ska bevisas
Det finns både direkta bevis och indicier och det kommer att räcka och bli över i detta fall.
Citera
2025-12-31, 01:14
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Du menar att de har hittat kroppsdelar i bostaden innan gripandet? Ja möjligt såklart. Om det var något man kan överleva utan, som en hand, fot osv. Det var ju i samband med gripandet som de kunde med säkerhet veta att hon var död, så då borde han ha hanterat någon viktigare kroppsdel i skogen.

Våra myndigheter jobbar inte på det sättet som du beskriver

Polisen har ingen skyldighet att berätta vad dom gör under pågående förundersökningsarbete, tvärt om.

Förmodligen misstänkte dom redan där och då (vid husrannsakan) att hon var död om exempelvis en fot hade hittats, men aldrig skulle dom direkt gå ut och säga att BO är hittad och hon är död innan man har hittat alla identifierbara delar av BO och man inte är helt bombsäker på saken (att det är BO) och särskilt när man har en klar uppfattning om vem GM är men som fortfarande inte är gripen och det är så här tidigt i utredningen.
Ungefär så verkar omständigheterna vara på aktuell lördag.
Men det har gått fort.
Senast redigerad av Diavlo 2025-12-31 kl. 01:33.
Citera
2025-12-31, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Och nästa år kommer en ny påföljd att införas: SÄKERHETSFÖRVARING:

”Vi inför nu till våren en ny påföljd utan tidsbegränsning – säkerhetsförvaring – så att samhällets farligaste individer, de med högåterfallsrisk, kan låsas in på obestämd tid. Det innebär att serievåldtäktsmän, män som mördar kvinnor och pedofiler kan låsas in och inte släppas ut igen. Uppgiften att skydda samhället från farliga personer kommer få en helt annan tyngd i kriminalpolitiken.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RjRXyA/nollvision-mot-mans-vald-mot-kvinnor-och-nytt-rad-inrattas
Ja det vore toppen, men hur funkar det retroaktivt?

Jag har inte en aning. Vet du?

Mord är impreskriptibelt sedan 2010 och gäller även mord som inte hunnit bli preskriberade före 2010.

Det har de lyckats med, vi får hoppas att det även gäller förvaring.
Citera
2025-12-31, 01:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Du menar att de har hittat kroppsdelar i bostaden innan gripandet? Ja möjligt såklart. Om det var något man kan överleva utan, som en hand, fot osv. Det var ju i samband med gripandet som de kunde med säkerhet veta att hon var död, så då borde han ha hanterat någon viktigare kroppsdel i skogen.
Det kanske bara var blod i bostaden och i den mängd att det var omöjligt att säga om hon var vid liv eller inte.
Hoppet om liv kanske fanns kvar tills de såg kroppsdelarna i skogen.
Citera
2025-12-31, 01:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Skulle han ha tagit med BO i bilen till sitt jobb på annandagen?

Ja inget är omöjligt det har man då lärt sig efter alla år på ABoK på flashback. Det gjorde ju styckmördeskan Jonna Henningssons

”Hon stoppade kroppsdelarna i Ikeakassarna, bar ut dem till bilen och körde dem till en parkering i närheten. Sedan tog hon rivalens bil till sitt arbete.”

https://www.expressen.se/nyheter/sa-blev-hasttjejen-jonna-henningsson-styckmordare/
Citera
2025-12-31, 01:20
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Det finns både direkta bevis och indicier och det kommer att räcka och bli över i detta fall.

Det tror jag också då han sitter på sannolika för mord. Då har de troligtvis tillräckligt. Men jag tar det inte för givet med tanke på Kristoffer Johansson och Mats Alm-fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in