2006-03-16, 17:08
Medlem
AntiDinass avatar
Tid?

Alle vet at tidbegrepet er meget problematisk. Så Hva tror dere?
Lever vi i et blokkunivers? Hva mener dere om McTaggarts argument?
For kilder søk i www.plato.stanford.edu
Citera
2006-03-16, 18:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Tid? fogades till denna.

/Moderator
Citera
2006-03-16, 18:30
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
För mig är tid inte något vagt, diffust begrepp. Tiden är verklig. Och på samma gång overklig. Sanning och lögn och allting därimellan, plus några saker jag inte kan komma ihåg, allt detta ihoprullat till en stor 'grej'. Det är tid för mig.
Jag som trodde att det var sanningen?
Citera
2006-03-16, 19:40
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Jag som trodde att det var sanningen?

Jag vet inte vad du pratar om.
Citera
2007-12-25, 09:49
Medlem
cabbages avatar
Vad är tid?

Vad är er uppfattning om tid?

Tycker det är intressant, då många svar kan tyckas vara "rätt"

En tes från min sida är att tid är förändringen av det tillstånd som nuet utgör.
Citera
2007-12-25, 11:58
Medlem
Geniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage

En tes från min sida är att tid är förändringen av det tillstånd som nuet utgör.

Något påhittat, ett bra citat som jag läst någonstans av någon klok man som jag inte minns namnet på:

Tid delas oftast in i 3 delar, dåtid något som har skett dvs varit och finns dvs inte längre, framtid är något som kommer men som heller ej finns, så då återstår bara nutid. Alltså finns bara tiden bara just "nu" frågan är ju bara hur lång just "nu" är.

OBS! Citatet var inte exakt såhär men du fattar nog poängen : )
PS: Vart less när jag inte hittade citatet, så om nån vet vem mannen som sa dessa ord är, posta.
Citera
2007-12-25, 12:28
Medlem
Kan det vara ett redskap för att förhindra allt från att hända på en och samma gång?
Citera
2007-12-25, 12:39
Medlem
SonicBooms avatar
Tiden just nu finns inte, eller den finns. Men eftersom nuet är så kort (0,000000000000000001sek kortaste mätta tiden) hinner inte vårt medevetande få upfattning om det. Därför måste man alltid försöka leva i framtiden för att ha kontroll över sit liv.
Citera
2007-12-25, 12:58
Bannlyst
Tid är ett abstrakt begrepp som människan skapat för att vi ska kunna hantera förlopp och händelser.

Eftersom vi är vana att fysiskt mäta allt i vår omvärld (avstånd, vikt etc) så tänker vi i samma banor när det gäller tidsmätning också. Vi ser framför oss tiden som en tallinje där dagar och år slukas i en konstant rörelse.

Men känslan av att vi "rör oss framåt" är en illusion som ger oss den falska uppfattningen att det måste finnas en början och ett slut. Vi har inte förmågan att tänka i andra banor.
Citera
2007-12-25, 13:18
Medlem
wellermans avatar
Jag tror frågan är för svår att greppa med våran begränsade vetskap om fysik. Men jag tror att den bästa modellen vi kan använda är att bara behandla tid som en fjärde rumsdimension. Jag tvivlar starkt på att tiden är diskret, alltså som en samling frames i ett fps-spel. Är inte så bevandrad inom fysik, men det känns som att obestämbarhetsprincipen ger stöd åt detta.
Citera
2007-12-25, 13:23
Medlem
yjm308s avatar
Jag tror tiden är det som möjliggör rörelse...fast å andra sidan även om allt stod still så hade man ju kunnat fråga sig hur länge det stod still
Citera
2007-12-25, 17:52
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage

Tid är en dimension som möjliggör rörelser. Tid är som med färger omöjliga att förklara för någon som ej upplevt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in