Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Nog ganska låga odds för en offensiv.
Ja, det finns mycket som talar för det. Jag kan dock se både sådant som talar
för och
mot detta. Så jag avvaktar med att dra slutsatser. Jag har ju faktiskt studerat detta ämnet och kan berätta lite om det:
I snitt sker 1,5 styckmord/år i Sverige - och man har genom studier sett att antalet styckmord i Sverige ökat (år 1960-1990=22 identifierade styckmord / år 1991-2017=43 identifierade styckmord).
I 95% av fallen så är styckmördaren en man i medelåldern. Oftast är personen född i Sverige och har någon form av relation till offret. Majoriteten är dömd för andra brott tidigare, men inte särskilt ofta handlar det då om våldsbrott. En annan intressant sak är att det i ungefär hälften av fallen är så att gärningsmannen har en narcissistisk eller antisocial personlighetsstörning. Men i väldigt få fall är gärningsmannen psykotisk eller lider av en allvarligt psykisk störning.
När det gäller
defensiv styckning (s.k "transportstyckning" för att få bort kroppen och undvika att gripas) och
offensiv styckning (sadistiska inslag) så är den defensiva styckningen absolut vanligast - och också den styckningskategorien som ökat. Att detta ökat tror man främst beror på att folk numera bor "inne i städer" och mer tätbebyggt/befolkat. Detta gör att det är oerhört svårt (om inte omöjligt) att smyga ut en död kropp utan att det skulle upptäckas. Detta styrks också av att studier visar att 17 av 42 styckmord sker i Stockholmsområdet. Man har också i studier sett att själva dödandet som föranlett styckningen sällan är särskilt massivt, kraftigt, brutalt eller lett till massa skador på kroppen. Detta vittnar om att själva dödandet och styckningen ofta är två separata ageranden som inte har något sadistiskt samband/uppsåt - utan att det snarare skett ett mord och att det därefter skett en styckning för att undanröja kroppen.
Det finns också en koppling mellan överrepresentationen av defensiva styckningar och det faktum att få styckmördare har en allvarligt psykiskt störning/döms till rättspsykiatrisk vård. Detta har att göra med att den defensiva (transport)styckningen i grund och botten är en rationell gärning utifrån att man begått en gärning, inte vill bli påkommen, måste göra sig av med kroppen osv. Det är ju också en organiserad och strukturerad gärning som kräver att man är kapabel och vid sina sinnesfulla bruk - och t.o.m ibland sträcker sig över flera dagar.
Någonting som kan särskilja offensiv och defensiv styckning från varandra är i de fall där kroppsdelarna delats upp i fler/mindre delar, hittas utspridda, slängda till havs eller stora geografiska områden och/eller är förpackade eller inslagna. I dessa fall tyder det mesta på att det rört sig om en
defensiv styckning då dessa åtgärder troligen syftar till att lättare transportera bort och göra sig av med och svårare att upptäcka eller identifiera. I de fall där kroppen skändats eller man skurit bort t ex hjärtat, könsorgan eller delar av ansiktet så rör det sig oftast om
offensiv styckning. Detta eftersom att sådana åtgärder inte på något sätt underlättar transporteringen eller försvårar identifieringen.
Slutligen kan jag också tipsa om ett annat inlägg där jag utvecklat gärningsmannen och mordet som sådant:
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)