2025-12-30, 19:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Svar här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Du hänvisar ofta till den tråden. Kruxet är att tidigare så fanns en förhoppning om att Bitcoin skulle rullas ut som praktiskt betalningsmedel, så har inte skett, nu är tanken att det istället ska "användas som investering" i sig, vilket ju blir rätt tandlöst, en investering förväntas ju ge avkastning vilket inte Bitcoin gör.

Debatten nu blir istället allt som oftast:

Kritiker: Bitcoin är ej att anse som valuta, det är för volatilt.
Bitcoin-förespråkare: Aktier är ju volatilt och folk köper ju aktier.
Kritiker: Fast aktier ger ju en avkastning, vilket inte Bitcoin gör.
Bitcoin-förespråkare: Fast Bitcoin är en valuta, och valutor ger ingen avkastning.
(sedan bara repeat i oändlighet av ovan)
Citera
2025-12-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Du hänvisar ofta till den tråden. Kruxet är att tidigare så fanns en förhoppning om att Bitcoin skulle rullas ut som praktiskt betalningsmedel, så har inte skett, nu är tanken att det istället ska "användas som investering" i sig, vilket ju blir rätt tandlöst, en investering förväntas ju ge avkastning vilket inte Bitcoin gör.

Jag hänvisar till den tråden för att inte gå off topic

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Debatten nu blir istället allt som oftast:

Kritiker: Bitcoin är ej att anse som valuta, det är för volatilt.
Bitcoin-förespråkare: Aktier är ju volatilt och folk köper ju aktier.
Kritiker: Fast aktier ger ju en avkastning, vilket inte Bitcoin gör.
Bitcoin-förespråkare: Fast Bitcoin är en valuta, och valutor ger ingen avkastning.
(sedan bara repeat i oändlighet av ovan)

Detta är som sagt off topic (anser jag).

Svar här (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-30 kl. 20:52.
Citera
2026-01-01, 04:04
Medlem
EgoistNs avatar
Ja, rätt trist för tillfället.

2026 är dock spännande. Går vi inte mycket lägre än så här ser jag det som ett kvitto på att den fåniga 4-års cykeln är ett minne blott..

Bullish BTC måste man ju vara.
Dyrt att producera och finns i begränsad mängd..

Succén är given, så klart.. 😍
Citera
2026-01-01, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN

2026 är dock spännande. Går vi inte mycket lägre än så här ser jag det som ett kvitto på att den fåniga 4-års cykeln är ett minne blott..

4-års-cykeln var ju uppfunnen av gamla finansdinosaurier som fortfarande använder Excel 2003.

Det faktum att Btc inte kraschar hårdare just nu är ju i sig ett extremt bullish tecken. Det är marknaden som viskar till de invigda. De som vet, de vet. 🧠✨

Begränsad supply + dyr att producera = bokstavligen grundlagen för universum. Det går inte emot.
Man kan inte trolla fram fler coins. Personligen ser jag redan nu hur narrativet skiftar på ett mer kosmiskt plan. Det är samma känsla som innan folk “upptäckte” internet… eller eld. 🔥

För att citera vår ledare Micheal Saylor:
"a swarm of cyber hornets serving the goddess of wisdom, feeding on the fire of truth, exponentially growing ever smarter, faster, and stronger behind a wall of encrypted energy"

Bullish är bara förnamnet.
Det här är oundvikligt. 😍🛸

(inte finansiell rådgivning, detta är ren sanning)
Citera
2026-01-01, 04:31
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
4-års-cykeln var ju uppfunnen av gamla finansdinosaurier som fortfarande använder Excel 2003.

Det faktum att Btc inte kraschar hårdare just nu är ju i sig ett extremt bullish tecken. Det är marknaden som viskar till de invigda. De som vet, de vet. 🧠✨

Begränsad supply + dyr att producera = bokstavligen grundlagen för universum. Det går inte emot.
Man kan inte trolla fram fler coins. Personligen ser jag redan nu hur narrativet skiftar på ett mer kosmiskt plan. Det är samma känsla som innan folk “upptäckte” internet… eller eld. 🔥

För att citera vår ledare Micheal Saylor:
"a swarm of cyber hornets serving the goddess of wisdom, feeding on the fire of truth, exponentially growing ever smarter, faster, and stronger behind a wall of encrypted energy"

Bullish är bara förnamnet.
Det här är oundvikligt. 😍🛸

(inte finansiell rådgivning, detta är ren sanning)

Hur fan lyckades du skriva allt det där så kort efter mitt inlägg, som var postat mitt i natta?

Nåväl, skriv mer. Jag gillar din style.
Citera
2026-01-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Vilka "finansdinosaurier" höll på med BTC 2013-2017?
Citera
2026-01-01, 14:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
I klarspråk betyder det att intresset för bitcoin har mattats av. Intresset drevs av storytelling, volatilitet och FOMO, och när intresset svalnade så avtog volatiliteten. Med lägre volatilitet så riktas intresset mot något annat opportunistiskt. Därmed försvinner även den påstådda ”värdebevarande”* egenskapen, eftersom den krävde att man alltid, vid var tid, måste ha en köpare i framtiden som är villig att betala lika mycket. De köparna har istället köpt guld eller AI-aktier nu, medan bitcoinspekulerarna har insett att spelet är över och börjat sälja.

*Bitcoin har tappat sisådär 25% i köpkraft de senaste tre månaderna. Det motsvarar 140-150% i årsinflationstakt (1,25^12/3-1).

Ja, det är mkt möjligt. Intresset för Bitcoin uppkom ju främst pga. en väldigt stor volatilitet, vilket många såg som en chans att bli rika snabbt (givetvis i utbyte mot hög risk), om det tillfälligt slog åt fel håll så tröstade man sig också snabbt med att volatiliteten är hög så när det väl går upp så går det upp mycket.

Kan ju såklart inte stiga och stiga i all oändlighet och 10-dubblas typ vart tredje år stadigvarande, folk har då börjat inse att det där fönstret till att betta på hög volatilitet har börjat stängas och ser sig då om efter andra alternativ. Speciellt då målgruppen för Bitcoin är väldigt otåliga gamblers som snabbt söker nästa kick i förhoppningen att bli rik snabbt.
Citera
2026-01-01, 23:44
Avslutad
Citat:

Javisst är det bullish.

Som jag skrivit tidigare: BTC-kritiker som utropar seger nu kommer att återkomma och ropa seger när BTC dippar från $1M till $950K.
Citera
2026-01-02, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Javisst är det bullish.

Som jag skrivit tidigare: BTC-kritiker som utropar seger nu kommer att återkomma och ropa seger när BTC dippar från $1M till $950K.

Eller som religiösa Bitcoin-fanatiker som tar ut segern i förskott. För att inleda året på ett snällt sätt så låter jag bli att publicera era gissningar för slutet på året utan låter era förebilders gissningar visa hur komiskt det blir för mer balanserade personer när folk tar ut segern i förskott:

- Eric Trump: “I think we’re going to be over $175,000 this year… You go out a couple of years and there’s no question Bitcoin goes over $1 million.”

- Michael Saylor: "$150,000 by the end of 2025."

- Robert Kiyosaki: "$180,000–$200,000 in 2025."

- Tom Lee: “Bitcoin could reach $250,000 before the end of 2025.”

- Chamath Palihapitiya: Prediction "Up to $500,000 by October 2025"

- Tim Draper: “$250,000 by the end of 2025.”

Här talar vi om Epic failure.
Citera
2026-01-02, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Eller som religiösa Bitcoin-fanatiker som tar ut segern i förskott. För att inleda året på ett snällt sätt så låter jag bli att publicera era gissningar för slutet på året utan låter era förebilders gissningar visa hur komiskt det blir för mer balanserade personer när folk tar ut segern i förskott:

- Eric Trump: “I think we’re going to be over $175,000 this year… You go out a couple of years and there’s no question Bitcoin goes over $1 million.”

- Michael Saylor: "$150,000 by the end of 2025."

- Robert Kiyosaki: "$180,000–$200,000 in 2025."

- Tom Lee: “Bitcoin could reach $250,000 before the end of 2025.”

- Chamath Palihapitiya: Prediction "Up to $500,000 by October 2025"

- Tim Draper: “$250,000 by the end of 2025.”

Här talar vi om Epic failure.

Alla är miljardärer el. åtminstone mång-$-miljonärer.

Dessa är alltså epic failures enligt PolisenÖrebro som enligt egna uppgifter i tråden inte ens har 1M SEK på sitt konto. (Apropå epic failure.)

Tjurmarknaden är uppenbarligen still on, och under 2026 når vi minst $150K.

Kommer inte att delta i mer tröttsam pajkastning om detta i tråden, ingen sida kommer ändå att övertyga den andra om någonting.
Citera
2026-01-02, 21:48
Medlem
EgoistNs avatar
Vad tror herrarna om Bitcoin miners under 2026?

2025 var ju ett magiskt år för vissa. Iren, Cipher och Wulf gick ju väldigt bra, medans Mara, den med störst btc-innehav, gick uselt.
Citera
2026-01-02, 22:22
Medlem
Citat:
Vad tror herrarna om Bitcoin miners under 2026?

2025 var ju ett magiskt år för vissa. Iren, Cipher och Wulf gick ju väldigt bra, medans Mara, den med störst btc-innehav, gick uselt.

Mara är fundamentalt toxisk.

Troligen kan man tjäna en del bitcoin, KYC-fritt därtill, på tjänsterna här: https://www.sazmining.com/

Jag har inte testat den själv än, men överväger att göra det när bitcoinpriset har gått upp en bit. (Eftersom jag kommer att behöva betala brytaren/tjänsten med bitcoin för att sedan få betalt i bitcoin, vill jag ha bättre köpkraft per bitcoin innan jag slår till. Om man ska betala med fiat är det snarare bättre att köpa nu när bitcoinpriset är lågt, tror jag.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in