2025-12-21, 09:28
Medlem
mattias_rs avatar
Ja
Citera
2025-12-21, 13:08
Medlem
Deras grepp med "expeditionsavgift" på 100 kr för att hantera paket (dvs bocka av dem dem över riksgränsen) som är skickade från länder utanför EU/Europa är egentligen rena rånet, dessutom är det ofta omöjligt att vid köpet veta att en sådan avgift kommer att tas ut. Jag har flera gånger åkt på den vid köp från/via Amazon UK på senare år.
Citera
2025-12-21, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Senaste trenden är att postords driftiga hejdukar lämnar paketet du väntar på utanför din lägenhetsdörr om du inte är hemma trots att det är paket som ska kvitteras

I ett nu uppmärksammat fall har försändelsen kvitterats av en person som var bortrest vid tillfället vilket nu utreds som urkundsförfalskning.
Det där låter ut väldigt allvarligt.
Citera
2025-12-29, 14:53
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Deras grepp med "expeditionsavgift" på 100 kr för att hantera paket (dvs bocka av dem dem över riksgränsen) som är skickade från länder utanför EU/Europa är egentligen rena rånet, dessutom är det ofta omöjligt att vid köpet veta att en sådan avgift kommer att tas ut. Jag har flera gånger åkt på den vid köp från/via Amazon UK på senare år.

Allt utanför EU får man räkna med att man åker på såna avgifter så det är inget nytt direkt. Fast sparar du mycket genom att köpa därifrån så är väl en hundralapp i avgift inte så farligt då
Citera
2025-12-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Allt utanför EU får man räkna med att man åker på såna avgifter så det är inget nytt direkt. Fast sparar du mycket genom att köpa därifrån så är väl en hundralapp i avgift inte så farligt då
Jag har de senaste åren i regel (dvs oftast) inte behövt betala några extraavgifter när jag köpt böcker eller skivor från t ex England, eftersom det ju finns ett tullfrihetsavtal mellan GB och EU - det kom på plats efter Brexit. Nyligen blev jag tvungen att betala hundra pix extra för en sådan här import, men jag misstänker att det handlade om en vara skeppad från Kina, trots att den stod på Amazon UK. Än så länge verkar det inte ha körts in några generella avgifter igen när man handlar från England, vi får se hur det blir i fortsättningen.

Och det är rena administrationsavgifter vi snackar om, det ör inte som när man tidigare behövde betala ett visst påslag extra om man tog in ett antal flaskor vin eller sprit från Frankrike.
Citera
2025-12-29, 19:53
Medlem
Förr när vissa paket skickades att levereras till dörren så kom de verkligen alltid till dörren. Numera läggs det i brevlådan 100 m bort om det är litet nog, annars hamnar det på utlämningsställe. Med förr menar jag typ 1-2 år sedan, men under 2025 tror jag inte jag fått ett enda paket hem till dörren, varken stort eller litet. Någon annan som upplevt detta? Har man inte rätt att kräva att framförallt lite större paket som har fraktsättet ”leverans till dörr” faktiskt ska levereras till dörren?
Citera
2025-12-30, 11:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Förr när vissa paket skickades att levereras till dörren så kom de verkligen alltid till dörren. Numera läggs det i brevlådan 100 m bort om det är litet nog, annars hamnar det på utlämningsställe. Med förr menar jag typ 1-2 år sedan, men under 2025 tror jag inte jag fått ett enda paket hem till dörren, varken stort eller litet. Någon annan som upplevt detta? Har man inte rätt att kräva att framförallt lite större paket som har fraktsättet ”leverans till dörr” faktiskt ska levereras till dörren?

Låter konstigt, menar du hemleverans ? små paket hamnar ju oftast i brevlådan om dom får plats eller läggs utanför dörren men det vill man knappast idag.
Citera
2025-12-30, 17:22
Medlem
Citat:
Låter konstigt, menar du hemleverans ? små paket hamnar ju oftast i brevlådan om dom får plats eller läggs utanför dörren men det vill man knappast idag.
Jag antar att det är hemleverans. Det står iaf "Leverans till dörr" i appen. Jag hade föredragit att de gjorde som förr, lämnade av paketet utanför dörren om jag inte var hemma. De brukade tom ringa på för att kolla om man var hemma först. Jag bor på landet och är inte orolig för att någon ska stjäla paket, däremot har jag en bit till utlämningsstället, så föredrar som sagt leverans till dörr.
Citera
2026-01-02, 00:58
Medlem
ImStillCutes avatar
Vilket pajasföretag...

Skickade ett paket 11 december, framme på orten 13 december.
mottagaren e-post aviseras. ( fyllde inte i någon mail eller telefonnummer)
16 december aviserar man igen med mail.
och 21 december konstaterar man att det går inte att skicka sms.

Kontaktar kundtjänst och ifrågasätter varför man inte skickar en avi.
Får till svar att man skickar ingen avi om det finns ett mail eller telefonnummer på
försändelsen. Men jag hade ju inte angivit något av det!

Senast i turen är att den skickas åter avsändaren 29/12.
Bedrövligt!
Citera
2026-01-02, 09:50
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Vilket pajasföretag...

Skickade ett paket 11 december, framme på orten 13 december.
mottagaren e-post aviseras. ( fyllde inte i någon mail eller telefonnummer)
16 december aviserar man igen med mail.
och 21 december konstaterar man att det går inte att skicka sms.

Kontaktar kundtjänst och ifrågasätter varför man inte skickar en avi.
Får till svar att man skickar ingen avi om det finns ett mail eller telefonnummer på
försändelsen. Men jag hade ju inte angivit något av det!

Senast i turen är att den skickas åter avsändaren 29/12.
Bedrövligt!

Varför hämtade personen inte ut paketet då det kom fram ?
Citera
2026-01-02, 14:06
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Jag antar att det är hemleverans. Det står iaf "Leverans till dörr" i appen. Jag hade föredragit att de gjorde som förr, lämnade av paketet utanför dörren om jag inte var hemma. De brukade tom ringa på för att kolla om man var hemma först. Jag bor på landet och är inte orolig för att någon ska stjäla paket, däremot har jag en bit till utlämningsstället, så föredrar som sagt leverans till dörr.

Beror på vad för tjänst avsändaren betalar för. Nytt för 2026 är att fler tjänster får lämna utan att någon mottagare måste ta emot och numera kommer det kosta extra för avsändaren för att få kvittens och annat som tidigare ingått. "Flexibilitet" men högre pris och mindre ingår. Shrinkflation på pakettjänster.

Citat:
Home blir mer harmoniserad och ger möjlighet till skräddarsydda leveranser

Vi gör hemleveranserna mer enhetliga och flexibla i Sverige, Finland och Norge. Med nya tilläggstjänster kan du som avsändare anpassa och öka säkerheten av leveransen efter behov genom tre nivåer:

Med PostNord Home lämnas paketet i postlådan eller vid dörr utan kvittens.

Vill du ha högre säkerhet på leveransen kan du välja tillägg som:
Överlämning till person
Kvittenskrav
Legitimationskontroll (Sverige och Norge).

Utökad kontroll: För särskilda behov vid leverans i Sverige finns tillägg som Ålderskontroll, Utökad identifiering och Tobak.
Citera
2026-01-02, 14:47
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Varför hämtade personen inte ut paketet då det kom fram ?

För att dem troligen inte använder den mail som posten påstår.
Jag har ingen mail och telefonnummer till den släktingen.
Jag har bara en adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in