Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
hon dog nog inte av styckningen
kan ha varit död innan och inte säkert han som har dödat
om polisen inte kan bevisa kommer nog det här fallet gå enda till HD
Klart att hon inte dog av styckningen men hittar man den största delen av kroppen så lär man med största säkerhet kunna fastställa hur hon avlidit. Visst händer det ibland att man inte klarar detta (fallet med Catrine Da Costa var väl ett sådant) men annars så är det väl vad jag förstår möjligt att fastställa dödsorsak även när man hittar lik som både är styckade eller på annat sätt är skadade (t ex legat ute eller i vatten länge). Så dödsorsak är jag inte orolig för att man inte kommer att få fram.

Sedan är det såklart så att hon teoretiskt kan ha fått en hjärtattack vid överfallet. Men jag gissar att även om det skulle vara fallet vilket jag utgår från att det inte är, så kommer han bli inläst länge iaf. Man behöver inte mörda för att få långt fängelsestraff. Samma sak gäller ifall det skulle visa sig att han inte själv är mördaren. Han har ju isf ändå med största säkerhet gjort sig skyldig till medhjälp till mord och ett gäng andra brott.

Jag fattar inte riktigt varför du hakar upp dig på det fåtal mordfall där den uppenbara mördaren lyckats undkomma straff. Det vanligaste utfallet i fall som på något sätt liknar detta (han är alltså redan knuten till platsen för kidnappningen via DNA och till mordoffret via att han hade delar av kroppen med sig och andra delar hemma) är ju att den misstänkte befinns skyldig.
Citera
2025-12-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Nej det behövs inte längre något godkännande från socialstyrelsen längre. Det ändrades i somras. Inte heller behövs ett "intyg" från vården endast ett "utlåtande". Försök hänga med lite i utvecklingen.

Huruvida Vilma har genomfört detta verkar oklart. Nu identifierar hon sig som kvinna och det har varit väldigt tydligt det senaste decenniet att vi ska respektera sådant. Vilma är alltså en kvinna.

Vilma Andersson är folkbokförd som man och bör väl därmed om det bli tal om fängelse hamna bland män.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny-ans
Tack för sammanfattningen. Bra jobbat 👍
Conclusion är att BO anhöriga gjort en samhällsinsats, tillsammans m Polisen.
Storhelg, när GM trodde sig komma undan blev istället psykopatens fall!
.
.

Hemskt att ännu en kvinna mister sitt liv på ett sådant sätt.

Turligt nog var GM klantig som lämnade så pass tydliga spår att han kunde identifieras och fångas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Det är mycket som tas upp efter några dagar men vi andas som inte har fullt tråden orkar inte ta oss igenom 600 sidor med saker och ting när hela tiden ändra sig vad som gäller i den här tråden och vad som har kommit fram.

Vilket namn har mördaren tagit var det samma som offret eller?

Tips kolla grevens kompletta sammanfattning på sidan 1!
Citera
Medlem
luxlisbons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Ingen källa med andra ord, eftersom an inte hette Vilma vid tidigare brott.

Nä jag kanske skrev lite galet Personen uppgav det som sin källa dock, menade att Krimfup kanske har kvar dom andra namnen för att han hade dom namnen vid tidigare brott, inte för att han är folkbokförd med de namnen fortfarande.
Citera
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Det som har kommit fram i detta fall gör mig verkligen mörkrädd. Vilma Andersson har nu häktats. Leif GW Persson yttrade redan 2020 sin rädsla om att Robin Säbb-Hjerth som hen då hette skulle återfalla i grova sexualbrott.
1995 släpptes tusentals inlåsta ut i samhället efter psykatrireformen som skulle sätta Sverige åter igen som världens mest progressiva land på kartan: Även farliga personer skulle inte längre vårdas i institutioner utan mitt bland oss i samhället. En ny saga ur Pippi Långstrumps lovade land.
Julen kostade fram tills nu två kvinnor livet. En ung tjej ligger med svåra skador på Universitetssjukhuset i Uppsala efter att hon attackerades av Fernando som mördade hennes mamma i Boden.
Två män med stor våldskapital - båda svårt störda.
I Robins aka Vilmas fall undrar man om hen har varit en laglydig skattebetalare efter att hen släpptes ur fängelset efter att hen försökte röva bort (och troligtvis mörda) en 10 årig flicka i Ekerö 2019? I fänelset hotade Robin vakterna och direktören. Han pratade om fantasier att våldta och döda unga tjejer i häktet. Men man släppte honom fri ändå.
Tror ni att han har inte gjort någonting? Spelade han innebandy, tränade, studerade, jobbade flera år och sedan vipps kom fantasierna tillbaka och han kunde äntligen förverkliga den?
Vilma Andersson ger mig seriemördarevibbar. Jag undrar även hur många liv måste vi offra tills vi förstår att man borde låsa in människor som Robin/Vilma och Fernando. Visst, det kostar pengar och det är billigare att sörja offer då och då.

Jepp, så är det.
Och sånt här går ju inte heller att vårda, förr eller senare kommer han vilja mörda oavsett medicinering och terapi. Det enda man ska göra med sådana är livstidsförvaring, det är det enda som fungerar. Någon som blivit farlig pga. en mer uttalad psykisk psykos kan man medicinera, men inte en som medvetet vill skada folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Transvestiten har fått uppfylla sin högsta önskan nu är hens mål att hamna på kvinnofängelse. Hinseberg...
Jag håller alla tummar o tår att de blir rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, annars får nån ha ihjäl hen antingen i anstalt eller när denne kommer ut

Han kommer nog klara sig. Speciellt om han hamnar på kvinnoanstalt, då är det nog mer sannolikt att han mördar någon medfånge eller en plit än att han själv blir skadad.
Citera
2025-12-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag hoppas att du får rätt och att man kan fastställa dödsorsaken gällande My.
Det hoppas jag också. Och så hoppas jag att mördaren berättar precis vad som hänt och inte börjar krångla. Det värsta som kan hända är att det dyker upp några jävla oklarheter.
Citera
Medlem
Lostinliness avatar
Vet vi var GM bodde/bor och eller är uppvuxen?
Citera
Moderator
OYs avatar
Lystring!

Citat:
I forumsdelen är det de specifika brottsfallen som ska diskuteras.
Inlägg som i huvudsak diskuterar andra ämnen i allmänhet så att det specifika fallet blir ett exempel snarare än vara huvudämne kan komma att raderas med varning som följd.

Exempel på sådant som inte hör hemma i forumsdelen är allmänna diskussioner om brottsstatistik, etnicitet, journalistik, politik, brottsförebyggande så länge det inte återknyts till det specifika fallet och för diskussionen framåt.

/Mod
Citera
2025-12-30, 14:28
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66610
Brunt kortklippt hår, en snedlugg, vita kläder och vita tofflor.

På länk från Huddingehäktet satt Vilma Andersson, 26 tillsammans med sin försvarsadvokat Karl Harling.

Häktningsförhandlingen i Södertälje tingsrätt på tisdagseftermiddagen började med att åklagaren läste upp misstankarna mot Vilma Andersson.

Den misstänkte satt med armarna i kors och rörde inte blicken.

Därefter tog försvaret vid och berättade om Vilma Anderssons inställning.

– Min klient förnekar mord och erkänner grovt gravfridsbrott och bestrider således sannolika skäl för mord medger sannolika skäl för grovt gravfridsbrott, sa Karl Harling.

Rättspsykiatrisk undersökning har beslutats

Efter en kort paus kom beslutet. Vilma Andersson är på sannolika skäl misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott.

– Vilma Andersson förklaras häktad och åtal ska vara väckts senast den 27 januari klockan 11, säger rådmannen Anna Spinnell under häktningsförhandlingen.

Vilma Andersson har erkänt grovt gravfridsbrott.

Vilma Andersson är den första psyksjuka transpersonen som begått mord i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Nej det behövs inte längre något godkännande från socialstyrelsen längre. Det ändrades i somras. Inte heller behövs ett "intyg" från vården endast ett "utlåtande". Försök hänga med lite i utvecklingen.

Socialstyrelsen ska visst godkänna ansökan, det var inte det som ändrades i somras. Häng med i utvecklingen lite.

https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/ansok/att-andra-juridiskt-kon--ny-lag-1-juli-2025/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Men vadå erkänner bara gravfridsbrott??? Dom hittade ju delar även i hans bostad???

Han tjänar absolut ingenting på att erkänna styckmordet i detta läge. Gravfridsbrottet är han ju tagen på bar gärning med. Försök tänk juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in