2025-12-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Moa släppte in tre mål på åtta matcher i allsvenskan och hade ett bättre snitt än både Tamminen och Loeck. Kan också tilläggas att att vi vann sju matcher och spelade en oavgjort när hon stod i målet.

Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på målvaktscirkusen i somras när allt utom att ge henne chansen som förste keeper verkade finnas på bordet.

Alla har sina favoriter och Moa gjorde en fin vårsäsong. Hon har utvecklats ordentligt under sina år i Hammarby, verkar träna på bra och ser smidigare ut än när hon kom.
Kan hon ta några kliv till blir hon riktigt bra.
Att Bajen värvade Loeck kan jag tycka var klokt, visst kunde man chansa med Moa och ha Jurander bakom henne.
Jag har aldrig sett Jurander spela men förstått att flera gubbar håller henne högt.
Men det väntade trots allt ett Europaspel och en kamp om SM guldet. Så att man värvar en målvakt som är snäppet bättre var bara att vänta. Loeck ser jag som en stabil målvakt, bra en mot en och reaktionssnabb.
Edrud däremot bättre på fötterna.
Jag hoppas att Moa blir kvar annars måste Bajen värva ytterligare en målvakt.

Tror att Moa kan utvecklas ytterligare vid sidan av Loeck, borde vara goda möjligheter till att rotera en del under våren.
Sen kan man förstå ifall hon vill vara första valet och lämnar. Frågan är bara vart i såna fall?
Citera
2025-12-28, 02:30
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ryktet säger att Bajen "i princip" vill ha sin trupp för vårsäsongen satt innan uppstarten 6 januari. Stämmer det så lär vi få se en hel del dramatik den kommande veckan.

Tre kontrakt går ut vid nyår.
Moa Edrud
Lotta Ökvist
Julie Blakstad

Emile Joramo och Anna Jösendahl har avtal som går ut till sommaren. Här gäller förlängning eller sälja under vinterfönstret.

Det finns anbud på Wangerheim och Smilla Holmberg från storklubbar och frågan är om någon av dem blir kvar.

Bajen har en uttalad strategi att satsa på unga lovande spelare. Men vågar man ändå hoppas på en eller två etablerade spelare IN som kan ta en ordinarie plats direkt?

Vad har det kommit för bekräftat IN för Bajen än? Går ju ofta att tyda vad som är på väg UT från det
Citera
2025-12-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Vad har det kommit för bekräftat IN för Bajen än? Går ju ofta att tyda vad som är på väg UT från det

Det är snabbt avhandlat.
Elin Sørum ses som en ersättare till Miyagawa.
Svea Rehnberg ersätter Wangerheim. Alternativt back up ifall hon blir kvar.

Väldigt få rykten in vs vad som förväntas bort.
Finns nog två hela lag av akademitjejer som inte skulle göra bort sig i elitettan.
Men damallsvenskan vs Elitettan är en jäkla skillnad.
Då Hammarby inte likt Häcken har ett B-lag i elitettan lär man gå vidare med sitt koncept att lyfta direkt till A-laget. 1-2 tjejer till utöver de redan uppflyttade tror jag att vi kommer få se 2026.
Kul men också ett ungt lag, man kommer behöva rekrytera in mer tyngd.
Citera
2025-12-28, 19:29
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:

Förrutom de som nämnts i förra kommentaren så ryktas det rätt friskt om att Olga Athinen kan vara på väg IN. Om ryktet stämmer så lär det innebära att Emile Joramo är på väg UT.

Samtidigt så verkar inte Ahtinen haft en bra höst och varit skadad på slutet.

Om två veckor vet vi mer om hur truppen kommer att se ut. Jag är mest bekymrad över vänsterkanten om Blakstad försvinner.
Citera
2025-12-29, 18:07
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
En sajt som är riktigt bra är facebookgruppen "Vi som gillar Vittsjö"
https://www.facebook.com/groups/1521018511527540?locale=sv_SE

Kul att läsa om Vittsjö men den innehåller också mycket nyheter och tankar om allsvenskan i stort. Det är rätt otroligt att Vittsjö både överlever och presterar år efter år med tanke på konkurrensen inom Skånefotbollen på damsidan.
Citera
2025-12-30, 09:54
Medlem
enlitenkorps avatar
Hellekant går från Norrköping till Piteå, nu har de tappat Milivojevic, Rehnberg och Hellekant. Undrar verkligen om de kommer lyckas behålla Leidhammar
Citera
2025-12-30, 10:21
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Hellekant går från Norrköping till Piteå, nu har de tappat Milivojevic, Rehnberg och Hellekant. Undrar verkligen om de kommer lyckas behålla Leidhammar
Är det ett resultat av herrarnas degradering vi ser?
Citera
2025-12-30, 10:31
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Är det ett resultat av herrarnas degradering vi ser?

Hellekant var bänknötare som inte fick nytt kontrakt. Hammarby betalade ”överpris” för Rehnberg och Miljivojevic hade utgående och fick väl bättre erbjudande från Malmö.
Citera
2025-12-30, 12:37
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Hanna Wijk lämnar Häcken (som väntat) för Tottenham. Häckens trupp är fortfarande den starkaste men nu krävs det förstärkningar i backlinjen.

https://bkhacken.se/nyhet/hanna-wijk-lamnar-bk-hacken
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-12-30 kl. 13:35.
Citera
2025-12-30, 13:39
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Hanna Wijk lämnar Häcken (som väntat) för Tottenham. Häckens trupp är fortfarande den starkaste men nu krävs det förstärkningar i backlinjen.

https://bkhacken.se/nyhet/hanna-wijk-lamnar-bk-hacken

Ja, egentligen behövs nog två spelare (eller en riktigt riktigt bra) för att täcka vad Wijk betytt för Häcken.
Citera
2025-12-30, 14:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Förrutom de som nämnts i förra kommentaren så ryktas det rätt friskt om att Olga Athinen kan vara på väg IN. Om ryktet stämmer så lär det innebära att Emile Joramo är på väg UT.

Samtidigt så verkar inte Ahtinen haft en bra höst och varit skadad på slutet.

Om två veckor vet vi mer om hur truppen kommer att se ut. Jag är mest bekymrad över vänsterkanten om Blakstad försvinner.
Reidy och Jösen är inte fy skam. Men att behålla (eller ersätta) Blakstad är i princip omöjligt som jag ser det.
Citera
2025-12-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ja, egentligen behövs nog två spelare (eller en riktigt riktigt bra) för att täcka vad Wijk betytt för Häcken.

Att tappa såväl Wijk som Bergström var nog väntat men oavsett tunga tapp. Men rätta mig ifall jag har fel. Häcken har redan säkrat upp med 2-3 nya kantspelare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in