Citat:
Jag håller helt med och ska göra klart att jag varken försvarar Dumpen på den juridiska eller moraliska nivån. Det jag vänder mig mot är tesen att den stora majoriteten gäddor inte har för avsikt att begå faktiska brott. Detta eftersom:
1. De från sitt perspektiv (alltså ovetande om att barnet inte existerar) faktiskt begår ett brott när de bestämmer träff,
2. Faktumet att de skickar sexuella meddelanden och bilder tyder på att de inte har några moraliska betänkligheter kring att utnyttja barn, och
3. De tar betydande risker, ofta med vetskap om Dumpen, att träffa barnet. Det är alltså troligt att "kuken ska ha sitt".
1. De från sitt perspektiv (alltså ovetande om att barnet inte existerar) faktiskt begår ett brott när de bestämmer träff,
2. Faktumet att de skickar sexuella meddelanden och bilder tyder på att de inte har några moraliska betänkligheter kring att utnyttja barn, och
3. De tar betydande risker, ofta med vetskap om Dumpen, att träffa barnet. Det är alltså troligt att "kuken ska ha sitt".
1) Tekniskt sett nej, träffen som sådan är inte ett brott, och det är omöjligt att bevisa vad som skulle kunnat ske och inte.
2) Ja, där blir det olämpligt. Kan dock sätta en mindre slant på att dessa män skickar sådant till nästan vem som helst, kan nog likväl handla om Asta 65. Av någon anledning. I princip som att skickandet är viktigare än mottagaren, att jämföra med blottare.
3) Denna är svår. Är inte övertygad om att "kuken ska ha sitt" är motorn till att faktiskt ses, i många fall ja - men ingen 100% regel, beror nog även på hur Dumpen lagt fram mötet också (viktigt att ta hänsyn till).
Men som vi tangerat tidigare, det handlar om individer, som är väldigt olika med helt olika liv och historik, det går egentligen inte dra någon slutsats alls.
Så då kommer iallafall jag tillbaka till min startpunkt, det som går att konstatera, det är sådan enorm gråzon allting egentligen så metoderna som Dumpen använder gör mer skada totalt sett, även sett till tredje man.
Går inte försvara det hur man än gör, ta den sista som polis tog in. Det hade hänt även utan uthängning såklart, är inte det huvudsaken?
Finns det (och det gör det) risker för stora misstag som kan föranleda allt ifrån självmord till anhöriga som trakasseras, då är det inte en fullgod metod. En god metod som uppfyller sitt syfte har enbart nytta. Lite så Polisen jobbar kan man väl säga.