Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
1) Tekniskt sett nej, träffen som sådan är inte ett brott, och det är omöjligt att bevisa vad som skulle kunnat ske och inte.
Kontakt med avsikt att träffa ett barn i sexuellt syfte är ju ett brott, som ju är lätt att bevisa när träffen väl stäms.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
2) Ja, där blir det olämpligt. Kan dock sätta en mindre slant på att dessa män skickar sådant till nästan vem som helst, kan nog likväl handla om Asta 65. Av någon anledning. I princip som att skickandet är viktigare än mottagaren, att jämföra med blottare.
Om detta var fallet, varför finns det enligt Dumpen en rad hemsidor som dessa män besöker just för att barn finns där? Det är ju inte särskilt troligt att man hittar Asta, 65 på "Ung och Nyfiken" eller vad det nu heter. Dessa män verkar ju tråla just hemsidor där man förväntas hitta ungdomar och barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
3) Denna är svår. Är inte övertygad om att "kuken ska ha sitt" är motorn till att faktiskt ses, i många fall ja - men ingen 100% regel, beror nog även på hur Dumpen lagt fram mötet också (viktigt att ta hänsyn till).
Men som vi tangerat tidigare, det handlar om individer, som är väldigt olika med helt olika liv och historik, det går egentligen inte dra någon slutsats alls.
Naturligtvis ingen 100% regel, men mest för att ingenting är hundraprocentigt. Men givet den verkligt höga risken att träffa Dumpen, och att många verkar göra omfattande förberedelser (hotellrum, resor, sexleksaker osv) kan man nog ändå anta att det typiska syftet är att begå en sexuell handling. Vissa har säkert en långt mycket bättre chans att "få till det", men genomgående i
nästan alla fall kan ändå antas vara en avsikt att ha sexuell kontakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Så då kommer iallafall jag tillbaka till min startpunkt, det som går att konstatera, det är sådan enorm gråzon allting egentligen så metoderna som Dumpen använder gör mer skada totalt sett, även sett till tredje man.
Går inte försvara det hur man än gör, ta den sista som polis tog in. Det hade hänt även utan uthängning såklart, är inte det huvudsaken?
Finns det (och det gör det) risker för stora misstag som kan föranleda allt ifrån självmord till anhöriga som trakasseras, då är det inte en fullgod metod. En god metod som uppfyller sitt syfte har enbart nytta. Lite så Polisen jobbar kan man väl säga.
Jag är helt enig, och här förs ju många diskussioner kring detta också. Det finns många goda skäl till att kritisera Dumpen, både människorättsliga (rätten till privatliv), rättsliga (proportionalitet, rättssäkerhet, brottsprovokation, och att misstänka "straffas" av andra aktörer än rättsväsendet, och pragmatiska (psykiska problem och självmord, effekter på oskyldiga anhöriga, risk för frikännande på grund av påverkad rättsprocess, risk för återfall när uthängda förlorar vänner, familj och arbeten). Väldigt mycket att ta i helt enkelt.
Däremot ställer jag mig kritisk till vissa andra argument som torgförts här. Dessa inkluderar idén att det skulle vara acceptabelt och eller mindre skadligt att sexuellt utnyttja tonåringar i puberteten, och också just att det till största delen skulle handla om män som aldrig har för avsikt att begå ytterligare sexualbrott. Det är strikt sådana argument jag vänder mig emot, eftersom jag inte sett några bevis eller moraliska argument som backar dessa.