Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Det är en man med kvinnonamn! Vilma är en MAN!
Han ska inte få som han vill och det är att bli kallad kvinna så kalla honom för det han är, en MAN

Expressen skriver konsekvent "han", "mannen", Aftonbladet "Vilma" eller "den misstänkte". Inte en enda gång skriver Aftonbladet han/hon.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/26-aringen-har-erkant-delaktighet-i-mordet-i-ronninge/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4AL49/vilma-andersson-26-misstanks-for-mordet-i-ronninge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Målet ligger nog i Södertälje tingsrätt men man har valt att använda säkerhetssal i Södertörns tingsrätt, om nu media befinner sig där. Min gissning
Så kan det absolut ligga till.
Det kan ju finnas en viss hotbild mot honom och Södertälje har inte en säkerhetssal
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Dom väntade tills han grävde ner henne, som om hon vore ett parti knark.

Vem fattade detta beslut? Var polishefen på semester, fattades berslutet från en grisfest på Mallorka att avvakta?

Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tycker inte vi skall kritisera polisen dom gjorde sitt jobb på bästa sätt. My var förmodligen redan död när polisen fick svar från nfc då spelar de ju ingen roll när han grips.

Är ju helt möjligt att GM varit på språng och att de inte vetat vart personen befunnit sig hela tiden / inte vetat vart BO befunnit sig.
De har väl räknat med att GM skulle leda dem till BO?
Citera
2025-12-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Det är väl ganska uppenbart

Nej? Jag vet transpersoner som är lite mitt emellan eller ser sig som varken eller. Alternativt kan man ju vilja ha ett kvinnligt namn men ändå vara man? Finns väl alla varianter. Jag har ingen aning om hur han resonerade. Men han verkar ju inte ha bytt kön juridiskt så.
Citera
Medlem
Bara det att han tycker Vilma (Andersson) är ett bra namnval till en person som drömmer om att mörda säger sig en del. Alla i Sverige har redan en negativ/sorglig koppling till det namnet och det måste han vetat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Absolut kan BO ha tagit den utgången (västra) som mynnar ut i kurvan Sandbäcksvägen/Tallsätravägen och fortsatt på Tallsätravägen.

Jag tror dock att BO gått ut via Rönninge Torg, passerat Coop, ned för vägen Rönninge Torg där man passerar parkeringshus och lägenhetshus, för att sedan komma ut vid Dånviksvägen och sedermera genom gång/vägtunneln under järnvägen som leder ut till Tallsätravägen.

Tror att GM väntat i bilen bakom Coop/vid parkeringen där och sett BO gå förbi, och sedan förföljt med bilen på avstånd för att sedan vid Tallsätravägen 13 (pumphuset) överfalla henne med hammare.

Ser dessa som de 2 mest rimliga alternativen. Vilket som helst skulle kunna ha hänt.

Möjligt, för den platsen är, parkeringen vid Coop, ett "bättre" val ur GM:s sjuka perspektiv, ifall man vill se ensamma personer gå hem själva. Finns även en restaurang i Rönninge Centrum som borde haft juldagsfirande den tiden (vet ej om den stängde 01 eller 02), där GM kan ha väntat in potentiella BO.
Citera
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Alltså Aftonbladet har nu lagt upp en bild på transabögen. Han är väl inte dömd än? Räknas det inte inte rent juridiskt som förtal?

Nej. Men risken de tar är ju att personen blir frikänd. Då får de betala ordentliga pengar. Kommer förstås inte ske i det här fallet.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns många advokater som har förklarat den biten, men ingen verkar lyssna på dom.

Man försvarar inte handlingen, utan själva brottet.
Om jag drar ett exempel ur röven så skulle det kunna vara så att någon kidnappar din familj under pistolhot och tvingar dig att döda en viss person.
Ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt under krig, som exempel.

Det finns exempel från Sverige när man kidnappar två pers och låter den ena killen (under hot såklart) mörda den andra. Ovanligt men har fortfarande hänt för inte alltför längesen).
Fast det exemplet ger inte svar på hans fråga.

Är såklart helt förståeligt i såna fall där MGM tvingas till brott.
Men i fall som detta där MGM mest troligt är mördaren.

Att tex veta att sin klient är en fullblodspsykopat men ändå göra sitt jobb att fria/lindra straffet för sin klient.

Man måste nog vara rätt iskall som försvarsadvokat om man ska ta på sig såna här vansinnesbrott.

Däremot så skulle den som blir försvarare här kunna lägga all kraft på att se till att det blir rättspsyk istället för fängelse.

Hade han dömts till rättspsyk 2019 hade My med största sannolikhet fortfarande levt idag.
Citera
2025-12-30, 10:27
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Någon postade dessa bilder på Facebook.

https://imgur.com/a/0AkbTH6

Stämmer detta förloppet eller är det bara spekulationer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Målet ligger nog i Södertälje tingsrätt men man har valt att använda säkerhetssal i Södertörns tingsrätt, om nu media befinner sig där. Min gissning
Förhandlingen sker via videolänk iaf
Förmodligen från cellen då?
Citera
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Här handlar det väl ändå om vilket juridiskt kön personen har? Är han (inte sett att han skulle ha bytt annat än namnet) kvinna (kvinnligt personnummer) i sina ID-handlingar så får han (då hon) sitta i fängelse för kvinnor. Vad är det med det? Har någon sagt något om det ens förutom här på rasistiska och homofobiska Flashback? Personen lär ju sitta lika säkert i ett kvinnofängelse som i ett för män? Men nu har jag bara sett att personen skulle ha bytt namn och inte kön så även om han heter Vilma så lär han hamna i fängelse för män. Och den personen lär man ju ha extra bevakning på, han löper nog stor risk att råka ut för något med tanke på vad han gjort. Tror faktiskt risken är större för honom än att andra fångar skulle drabbas av honom.
Så du menar att du endast får se dig själv som kvinna om du kan backa upp det juridiskt?
Vägen till att gå fullt ut är i de flesta fall väldigt lång.

Könsdebatten är vad jag riktar mig till, inte vart han kommer att få sitta i fängelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinlines
Är det säkert att GM är trans?
Han blev dömd efter kidnappnings-försöket av 10-åriga flickan och fick dold identitet efter det. Och nytt namn. Först nytt mans-namn och sedan kvinno-namn.
Nya blå linser ser det ut som på bilder osv.
Är inte det bara en ny förklädnad för att kunna fortsätta utföra sadistiska handlingar?
Själva ”könsbytet” har väl bara varit för att inte bli upptäckt så lätt.

jag skiter faktiskt i vad han är, bara ännu en aspekt på sveriges löjliga lagar där man knappt har råd att byta hjärtklaffar på befolkningen, men inför att man ska kunna byta kön, till och med ger PUT för världens folk att komma hiot o byta kön, en operation på ca 15 timmar (gratis) när vården är helt överbelastad redan och folk dör i vårdkön

Men mitt svar var på en annan fråga
ATt ifall man Känner sig som kvinna, så Är man det

Men jag tycker vi lämna könsaspekten nu.
Det är det minsta i sammanhanget, att en ung kvinna styckmördats på självaste juldagen och hennes anhöriga fick göra polisarbeteta polisarbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in