2025-12-29, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Japp, träna och håll vikten. Jag är i en position där jag måste bli av med vikt och det är ett antal kg till som ska bort. Jobbigt. Hade varit smartare att inte gå upp.

Är en bit över 40 men mår bra. Mina barn skänker mig mycket lycka och kärlek och håller mig (någorlunda) ung i sinnet. Har du inte redan familj så se till att träffa en kvinna som vill ha barn och få ett rikare liv tillsammans som en familj.

Det gör jag och har gjort det länge.

Skönt att din familj gör det för dig! Jag vill dock inte skaffa barn, för om jag hade kunnat välja själv så hade jag aldrig fötts. Livets cykel är helt enkelt för brutal och kort, och inte kommer det att bli bättre inom de kommande årtiondena, för antingen så kommer det att bli inbördeskrig mot Islam i många Europeiska länder, eller så kommer dessa att bli teokratiska diktaturer med sharia när muslimer väl är i majoritet, så som det är i den grava majoriteten muslimska länder.
Citera
2025-12-29, 22:13
Medlem
oditnemeuxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992

Skönt att din familj gör det för dig! Jag vill dock inte skaffa barn, för om jag hade kunnat välja själv så hade jag aldrig fötts. Livets cykel är helt enkelt för brutal och kort, och inte kommer det att bli bättre inom de kommande årtiondena, för antingen så kommer det att bli inbördeskrig mot Islam i många Europeiska länder, eller så kommer dessa att bli teokratiska diktaturer med sharia när muslimer väl är i majoritet, så som det är i den grava majoriteten muslimska länder.
Har man sådana framtidsutsikter är det klart som fan man får en medelålderskris. Om du är så negativt inställd till livet, kan du alltid glädjas åt att varje dag som går är en närmare döden. Ingen förväntar sig ha en bättre kropp vid 40 än vid 20, man ljuger bara för sig själv om man tror sådant. 50+:are som säger att de lever i sina bästa år är ändå nostalgiska över sina ungdomsår och många av dem, om inte de flesta, längtar i hemlighet tillbaka.

Bli istället trygg i dig själv. Acceptera ditt åldrande och att du inte kan styra tiden, samt har relativt liten påverkan på kroppsligt förfall.
Senast redigerad av oditnemeuxor 2025-12-29 kl. 22:16.
Citera
2025-12-29, 22:17
Medlem
Citat:

Livet är en gåva som du fått. Ångrar du verkligen att du fått uppleva livet?

Av erfarenhet så har jag märkt att människor som är frivilligt eller ofrivilligt barnlösa ofta är dystrare och deppigare än andra. Även om de hävdat att de inte velat ha barn så slutar de allt som oftast olyckliga. Livet får en annan betydelse när man får barn och det är en glädjekälla. Jag tänker precis som du, att det är svåra tider vi lever i, men har det inte alltid varit så? Vad var det som gjorde att folk orkade skaffade barn på 1500-1800-talen när krig och sjukdomar var normaltillstånd? Du existerar på grund av dina förfäder gjorde valet att "skaffa barn" trots fattigdom och misär. Du har tur som är man som inte måste förhålla dig till en biologisk klocka, så du har tid att tänka på saken. Men försök visualisera dig själv som 70-80 åring utan barn när du sitter ensam på ålderdomshemmet som varken kan tala eller argumentera för dig om du saknar vett till det själv. Ser du framemot det?
Om du inte har möjlighet att få barn själv så adoptera ett, från ett barn-fosterhem i Sverige. Livet kommer bli ensamt med tiden om du inte hittar en själsfrände.
Citera
2025-12-29, 22:29
Medlem

Jag kan börja med att säga att jag förstår dig och har förståelse för vad du uttrycker men jag anser att du både låtit negativa tankar styra och ältat i dem alldeles för länge.

Jag kan relatera till dig på många sätt men jag är något yngre än dig, men inte många år utan enstaka och lider också av HPPD och har gjort det sen tidiga 20-års åldern. Det är ibland plågsamt men från att ha varit en rejäl bov och en bringare av ångest så har det blivit något som jag idag uppskattar. När jag för inte så länge sedan började prova på meditation och mindfulness så blev det något jag kunde fokusera på. Det är ett intressant fenomen som än är oförklarligt av dagens vetenskap.

Ett konkret tips som hjälpt mig är att börja föra en dagbok, det kommer hjälpa dig på många sätt och kanske börjar du tala med dig själv på ett ärligare plan likt du möjligen också gjorde när du skrev detta inlägg. Det underlättar också i att bearbeta och sen släppa tankar som inte längre behövs ältas i.

Det är egentligen så svårt att ge ett tips, en heltäckande lösning, jag själv hade en period där jag sjönk så lågt att livet hängde på en skör tråd men det var också där jag fann mening. Något som hjälpt mig på traven är jungiansk psykologi, där han talar om "individuation", "självets framträdande" med mer, för under hela livet var jag i kamp mot min natur, vilket jag idag har insett och arbetar utifrån.
Citera
2025-12-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Livet är en gåva som du fått. Ångrar du verkligen att du fått uppleva livet?

Av erfarenhet så har jag märkt att människor som är frivilligt eller ofrivilligt barnlösa ofta är dystrare och deppigare än andra. Även om de hävdat att de inte velat ha barn så slutar de allt som oftast olyckliga. Livet får en annan betydelse när man får barn och det är en glädjekälla. Jag tänker precis som du, att det är svåra tider vi lever i, men har det inte alltid varit så? Vad var det som gjorde att folk orkade skaffade barn på 1500-1800-talen när krig och sjukdomar var normaltillstånd? Du existerar på grund av dina förfäder gjorde valet att "skaffa barn" trots fattigdom och misär. Du har tur som är man som inte måste förhålla dig till en biologisk klocka, så du har tid att tänka på saken. Men försök visualisera dig själv som 70-80 åring utan barn när du sitter ensam på ålderdomshemmet som varken kan tala eller argumentera för dig om du saknar vett till det själv. Ser du framemot det?
Om du inte har möjlighet att få barn själv så adoptera ett, från ett barn-fosterhem i Sverige. Livet kommer bli ensamt med tiden om du inte hittar en själsfrände.

Att skaffa barn enbart för att ej bli ensam lpter lite konstigt tycker jag? Vad hönder om barnet flyttar iväg i vuxen åldern till ett annat land eller liknande? Då skulle ju ens motivation till att skaffa barn vara bortblåst jag har rätt många vänner som knappt hälsar på sina föräldrar mer än ett enstaka gånger per år. Jag ungås mycket med mina föräldrar nu i vuxen ålder men verkar nog vara rött ovanligt ändå?

Nu vill jag ej själv ha barn men skulle jag skaffa så hade det ej varit för att få en framtida hjälpreda när jag är äldre det ansvaret hade jag ej velat lägga på ett ofött barn utan min motivation till barn hade varit att ovilkorslöst ge en ny människa de bästa förutsättningarna i livet jag kan ge utan en baktanke att barnet är skyldig att ta hand om mig.
Citera
2025-12-29, 22:32
Medlem
frdks avatar
Citat:
Jag är 36 år och jag har det senaste året lidit av ren rejäl ålderskris. Jag har så mycket ånger i mitt hjärta och nu känns det som att det knappt är någon idé att göra mer satsningar i livet, då det bara är 4 år kvar tills jag är 40, åren känns som månader och världen överlag bara känns grå och tråkig jämfört med när man var tonåring och barn. Det känns helt surrealistiskt att jag snart är 40, jag menar, det känns som att det bara var några månader sedan som jag var 15 och kollade på 30 och 40 åringar som gamlingar. Vad fan hände med åren?!

Sen så blir bara livet tuffare och tuffare då livets cykel är brutal. Inom ~10 år så lär båda mina föräldrar ha gått bort, jag blir fulare och tunnhårigare, och det känns som att det enda man gör är att arbeta bort sitt liv, vilket vi faktiskt gör, för om man kör heltid från det att man är 18 till 65 så arbetar vi 43 år av våra liv, lägg sedan på alla år i skolan och som vi sover på detta. Vad fan är meningen med det? Efter 30 så känns åldrandet verkligen som en sjukdom...

Jag tror att den främsta anledningen till varför jag känner såhär starkt över det är för att jag fick en sällsynt och väldigt plågsam neurologisk störning för snart fem år sedan (visual snow syndrome), vilket har lämnat mig med en uppsjö av synstörningar, tinnitus och kronisk depersonalisation och derealisation som varierar i intensitet, så det känns som att jag har förlorat de senaste fem åren av mitt liv, och resten av det kommer fortsätta att vara en daglig kamp p.g.a. det. Lägg på detta till sömnproblem som tar större delen av den lilla livskvalitet jag har kvar.

Fan vad jag önskar att jag kunde få tillbaka min kropp och hälsa som jag hade när jag var runt 28 och kunna stanna i den permanent utan att kunna åldras, bli sjuk, skadad eller dö av något annat än min egna hand.

Förlåt, jag var bara tvungen att ordbajsa av mig!

Ett av årets nyord är robusthöjande. Den tillägnar vi dig idag
Citera
2025-12-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Har man sådana framtidsutsikter är det klart som fan man får en medelålderskris. Om du är så negativt inställd till livet, kan du alltid glädjas åt att varje dag som går är en närmare döden. Ingen förväntar sig ha en bättre kropp vid 40 än vid 20, man ljuger bara för sig själv om man tror sådant. 50+:are som säger att de lever i sina bästa år är ändå nostalgiska över sina ungdomsår och många av dem, om inte de flesta, längtar i hemlighet tillbaka.

Bli istället trygg i dig själv. Acceptera ditt åldrande och att du inte kan styra tiden, samt har relativt liten påverkan på kroppsligt förfall.
Det får man väl hoppas att de inte gör, med barn och familj kommer en helt annan mening i livet. Åren runt 20 är stundvis kul, men väldigt jobbiga imo. Utseendet är bättre vid 20, är väl det enda.
Citera
2025-12-29, 22:39
Medlem
oditnemeuxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Det får man väl hoppas att de inte gör, med barn och familj kommer en helt annan mening i livet. Åren runt 20 är stundvis kul, men väldigt jobbiga imo. Utseendet är bättre vid 20, är väl det enda.
Givetvis medför barn oftast en mening med livet som gemene 20-åring bara kan drömma om, men kroppsligt är man i mycket bättre skick som 20-åring än som 40- och framför allt 50-åring. Sedan är det inte alla 50-åringar som har barn. Runt den åldern börjar man väl ångra sig på riktigt att man aldrig skaffade några, om ångern alls kommer.
Citera
2025-12-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Jag är i din ålder och jag känner inte igen mig alls. Känner snarare att jag åldrats som en fin flaska vin. När jag var tonåring var jag ful och hade dålig hy, fick knappt några brudar, idag är jag fräsch och tillsammans med en riktigt vacker kvinna som uppskattar min skäggväxt, mitt utseende, mitt lugn och mogenhet. Det beror väl också lite på vad man åstadkommit i livet. Jag är knappast någon höginkomsttagare, snarare tvärtom, men jag är ändå på en relativt stabil plats. Kan du känna dig stolt ts över dig själv och vad du åstadkommit? Är du stolt över var du befinner dig i livet (bortsett åldern)? Trivs du på jobbet (om du har något)?
Du är din bästa tid just nu, det hjälper dig inte att titta tillbaka och älta.

Om du är singel så är det den bästa åldern, jag utgår ifrån att du har ett relativt ordnat liv med bostad och fast jobb. Brudar i 25-års åldern vill ha lugna och stabila män i den åldern men även åt andra hållet är man attraktiv på marknaden. Milfs i 45-50 års åldern skulle inte tacka nej till en 35-årig man.

Jag läste en artikel häromdagen som handlade om ålderdom. Enligt artikeln så kommer varannan nu levande 60-åring bli 90 år gammal minst. Vi blir äldre, bara att hoppas dina föräldrar är med länge till.

För en själv som haft massa brudar, rest, tjänat pengar, skaffat barn, kör sommarstuga, skjutit vildsvin, dragit kola, åkt skidor, spelat golf, renoverat hus, har bra jobb så är det omöjligt att hamna i en kris. Tips, odla dina intressen och försöka ha passionen kvar
Citera
2025-12-29, 23:55
Medlem
Euripidess avatar
Citat:

Folk födde barn under brinnande världskrig och fann kärlek även under de tunga tiderna. Mina föräldrar föddes i ett sönderbombat land kort efter andra världskrigets slut och de hade det tufft. De var många barn i respektive familj men de gjorde det bästa av det och eftersom de hade varandra så klarade de sig ändå. Att som svensk i dagens Sverige hålla på och undergångs-älta blir väldigt patetiskt. Du (vi!) har det bättre än majoriteten av mänskligheten. Kanske blir det som du siar, kanske kommer du sitta ensam på gamla dar' för att du var rädd för skuggor och på grund av dem valde att inte ha en familj. I brist på det så får du skaffa en hund? Dem får man starka band till och mycket fint sällskap.
Citera
2025-12-29, 23:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor

Klart man önskar att man hade dagens insikter redan i tjugoårsåldern, men kroppsligt är jag som 55 nog starkare och smidigare än någonsin. Sedan är man onekligen närmare långvården än 36 åringar är
Citera
2025-12-30, 00:09
Medlem
Citat:
Jag är 36 år och jag har det senaste året lidit av ren rejäl ålderskris. Jag har så mycket ånger i mitt hjärta och nu känns det som att det knappt är någon idé att göra mer satsningar i livet, då det bara är 4 år kvar tills jag är 40, åren känns som månader och världen överlag bara känns grå och tråkig jämfört med när man var tonåring och barn. Det känns helt surrealistiskt att jag snart är 40, jag menar, det känns som att det bara var några månader sedan som jag var 15 och kollade på 30 och 40 åringar som gamlingar. Vad fan hände med åren?!

Sen så blir bara livet tuffare och tuffare då livets cykel är brutal. Inom ~10 år så lär båda mina föräldrar ha gått bort, jag blir fulare och tunnhårigare, och det känns som att det enda man gör är att arbeta bort sitt liv, vilket vi faktiskt gör, för om man kör heltid från det att man är 18 till 65 så arbetar vi 43 år av våra liv, lägg sedan på alla år i skolan och som vi sover på detta. Vad fan är meningen med det? Efter 30 så känns åldrandet verkligen som en sjukdom...

Jag tror att den främsta anledningen till varför jag känner såhär starkt över det är för att jag fick en sällsynt och väldigt plågsam neurologisk störning för snart fem år sedan (visual snow syndrome), vilket har lämnat mig med en uppsjö av synstörningar, tinnitus och kronisk depersonalisation och derealisation som varierar i intensitet, så det känns som att jag har förlorat de senaste fem åren av mitt liv, och resten av det kommer fortsätta att vara en daglig kamp p.g.a. det. Lägg på detta till sömnproblem som tar större delen av den lilla livskvalitet jag har kvar.

Fan vad jag önskar att jag kunde få tillbaka min kropp och hälsa som jag hade när jag var runt 28 och kunna stanna i den permanent utan att kunna åldras, bli sjuk, skadad eller dö av något annat än min egna hand.

Förlåt, jag var bara tvungen att ordbajsa av mig!
Tack för att du skriver här! Många 49,5-åringar känner garanterat igen sig i din beskrivning.

...därför var det förvånande att läsa att du bara är 36.

Du har ju oerhört gott om tid att ändra vad du vill i ditt liv. Jag går inte för en sekund med på att du har en medelålderskris. Du har en 35-årskris. Det andra kommer om 15 år. Det tar du då. Basta!

I övrigt håller jag med om inlägg #2, att charmen med att bli äldre är att man lugnar ner sig och inte nojar över allting och framförallt kan skita totalt i vad andra tycker om en.

Så eftersom du nojar betyder det att du inte är äldre ännu. Du är ung och behöver mogna mycket mer. Och du har som sagt tiden på din sida!

All lycka och läs de andra fina tipsen och skriv och fråga igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in