2025-12-30, 00:16
Medlem
Zaedrewss avatar
36 är ju ingen ålder. Börjar man närma sig de 50 är ju det så mycket värre. Då är ju garanterat livet nästan över. Bara nedför efter det. Som 36 kan du ju fortsatt tex gymma och bli starkare. Du kan ju tom byta linje i livet plugga till något annat.
Citera
2025-12-30, 00:19
Medlem
Onanikrems avatar
Tänk jag är 65 och kan fortfarande kissa själv. Springer fortfarande milen under en timma. Undrar om du ens orkade en mil när du var 28år?

Gäller bara att träna din kropp så håller den länge.
Citera
2025-12-30, 00:25
Medlem
Du behöver knulla fler thailändskor hör man tydligt!!!!
Citera
2025-12-30, 00:25
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992
Fan vad jag önskar att jag kunde få tillbaka min kropp och hälsa som jag hade när jag var runt 28 och kunna stanna i den permanent utan att kunna åldras, bli sjuk, skadad eller dö av något annat än min egna hand.

Om 10 år tänker du nog exakt samma sak, fan om jag kunde få tillbaka min kropp jag hade när jag var 36. En 36 åring svarar i regel bra på träning och det räknas inte som gammal. Släng inte bort år på åldersnoja, vänta till du är över 50 med det om ens då.
Citera
2025-12-30, 00:52
Medlem
Citat:
Jag är 36 år och jag har det senaste året lidit av ren rejäl ålderskris. Jag har så mycket ånger i mitt hjärta och nu känns det som att det knappt är någon idé att göra mer satsningar i livet, då det bara är 4 år kvar tills jag är 40, åren känns som månader och världen överlag bara känns grå och tråkig jämfört med när man var tonåring och barn. Det känns helt surrealistiskt att jag snart är 40, jag menar, det känns som att det bara var några månader sedan som jag var 15 och kollade på 30 och 40 åringar som gamlingar. Vad fan hände med åren?!

Sen så blir bara livet tuffare och tuffare då livets cykel är brutal. Inom ~10 år så lär båda mina föräldrar ha gått bort, jag blir fulare och tunnhårigare, och det känns som att det enda man gör är att arbeta bort sitt liv, vilket vi faktiskt gör, för om man kör heltid från det att man är 18 till 65 så arbetar vi 43 år av våra liv, lägg sedan på alla år i skolan och som vi sover på detta. Vad fan är meningen med det? Efter 30 så känns åldrandet verkligen som en sjukdom...

Jag tror att den främsta anledningen till varför jag känner såhär starkt över det är för att jag fick en sällsynt och väldigt plågsam neurologisk störning för snart fem år sedan (visual snow syndrome), vilket har lämnat mig med en uppsjö av synstörningar, tinnitus och kronisk depersonalisation och derealisation som varierar i intensitet, så det känns som att jag har förlorat de senaste fem åren av mitt liv, och resten av det kommer fortsätta att vara en daglig kamp p.g.a. det. Lägg på detta till sömnproblem som tar större delen av den lilla livskvalitet jag har kvar.

Fan vad jag önskar att jag kunde få tillbaka min kropp och hälsa som jag hade när jag var runt 28 och kunna stanna i den permanent utan att kunna åldras, bli sjuk, skadad eller dö av något annat än min egna hand.

Förlåt, jag var bara tvungen att ordbajsa av mig!

Du har ju rätt i det du skriver förutom att du kommer ej förväntas arbeta tills du är 65. Åldern för pension i Sverige är vad jag vet 66 idag.

När svenska pensionssystemet infördes år 1913 förväntade de som tog fram systemet att folk skulle leva cirka 11–12 år på pension. Det har förstås varit reformer sedan dess men det är viktigt att begripa att dom pengarna vi betalar in i idag i pension går inte till oss direkt utan går till

1. Majoriteten av dina inbetalningar (16 av 18,5 %) dagens pensionärer (inkomstpensionen).
2. En mindre del (2,5 %) sparas och växer åt dig själv, om inte hela marknaden tokkraschar (premiepensionen).
Citera
2025-12-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Instämmer tror också det är lösningen ärligt talat.
Citera
2025-12-30, 01:29
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Prova kolloidalt silver, hjälper mot de flesta åkommor.
Citera
2025-12-30, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Att skaffa barn enbart för att ej bli ensam lpter lite konstigt tycker jag? Vad hönder om barnet flyttar iväg i vuxen åldern till ett annat land eller liknande? Då skulle ju ens motivation till att skaffa barn vara bortblåst jag har rätt många vänner som knappt hälsar på sina föräldrar mer än ett enstaka gånger per år. Jag ungås mycket med mina föräldrar nu i vuxen ålder men verkar nog vara rött ovanligt ändå?

Nu vill jag ej själv ha barn men skulle jag skaffa så hade det ej varit för att få en framtida hjälpreda när jag är äldre det ansvaret hade jag ej velat lägga på ett ofött barn utan min motivation till barn hade varit att ovilkorslöst ge en ny människa de bästa förutsättningarna i livet jag kan ge utan en baktanke att barnet är skyldig att ta hand om mig.

Här drar vi hejvilda slutsatser ser jag. Uppenbarligen är din slutsats av det jag skrev helt felaktig. Hur du kokar ner det till att jag har en "baktanke" med barnafödande och enbart vill ha en hjälpreda när jag är gammal och bekämpa ensamhet är totalt bakvänt från din sida. Läs det första jag skrev:

Citat:
"Livet får en annan betydelse när man får barn och det är en glädjekälla"

Självklart betyder det så mycket mer att få barn än det jag skrev. Hade kunnat skriva en hel roman om alla uppsidor det finns med barn. Till mitt försvar kan jag ju bara utgå ifrån människans historia. I Sverige skaffade man mycket fler barn tidigare sekel än idag. Av vilken anledning? Barnadödligheten var högre och man skaffade flera för att öka chanserna till att ett av barnen senare "lyckades" och kunde försörja/hjälpa den fattiga familjen att bruka jorden t.ex. Denna utgångspunkt är väldigt vanlig om du blickar ut i världen utanför din svenska bubbla där det har målats upp som något helt onaturligt att vilja ha flera barn. Inte undra på att barnafödandet är rekordlågt i Sverige idag, det är sorgligt.

Givetvis vill jag ge mitt barn bästa möjliga förutsättningar att bli en lycklig och fri själ i vuxen ålder, det är huvudsaken, inte att fullända mig själv. Även om tanken på att jag sprider mina gener vidare också är en uppliftande orsak. Folk skaffar barn av olika anledningar, vissa för att inte vara ensamma, vissa för att finna en mening med livet, vissa för att ge villkorslös kärlek och få kärlek...vem är du att säga vilket som är rätt? Om vi ska hitta på elvatusen anledningar till varför man inte ska ha barn kan man ju lyfta fördelarna med det också? Jag vet bara av erfarenhet, jag har varit bekant med flertalet medelålderskvinnor som av olika anledningar inte bildat familj eller fått barn. Nu på ålderns höst är de deprimerande och det väldigt sorgligt att bevittna även om depressionen kanske triggas av olika anledningar. Men jag tror att deras liv skulle vara så mycket rikare om de kunde ringa sitt sedan länge bortflugna barn, som kanske bor i utlandet, bara för att ha någon att tjöta med om allt mellan himmel och jord.

Min enda varning till ts är, du har en åldersrelaterad livskris nu som 35-åring och oroar dig över mamma och pappas bortgång i framtiden (kärnan, oro för att bli ensam?). Att finna en själsfrände och bilda familj kanske inte skulle vara en dum idé. Plötsligt blir någon annans liv viktigare och det distraherar faktiskt mot dessa orostankarna man har om annat...
Citera
2025-12-30, 02:30
Medlem
Citat:
Det finns tyvärr inget som läkare kan göra för mig, då samtliga läkemedel för sömnen förutom benso, lergigan och Atarax försämrar min neurologiska störning, SSRI, SNRIosv kan i sällsynta fall faktiskt orsaka det. Jag börjar dock traumaterapi via psykatrin snart, så förhoppningsvis kan det hjälpa.

När det kommer till träningen så har jag besvarat det i kommentaren ovan.

Varfrör inte ta Lergigan eller bens i lågdos för att förbättra livskvalitet? Främst för sömnen då tänker jag. Dålig sömn är alltid det man ska se till att få ordning på först. Det vet alla duktiga läkare. Funkar inte sömnen funkar inget tillslut. Visst finns beroenderisk med benso men tar du enl ordination lågdos är de ingen fara.
Citera
2025-12-30, 02:52
Medlem
Citat:

Varför just Thailändskor?
Citera
2025-12-30, 03:11
Medlem
Kapuffs avatar
När du är femtio bryr du dig inte längre. Livet har passerat nu, alla fina minnen har man glömt. Tillfällen där livet kunde ha förändrats totalt. Hur man kunnat levt ett så mycket bättre liv, flera olika scenarion. Jag vill inte ta livet av mig längre men har ingen vidare livslust heller. När du är 50 har många du älskade gått bort. Folk pratar inte om sådant, men vad säger man till någon som lever ensam för han har ingen familj kvar i livet?

Sluta tyck synd om dig själv redan, men gör ett seriöst livsval dom närmaste 4 åren.
Citera
2025-12-30, 04:43
Medlem
Citat:
Ja, det jävliga är ju att det är så förbannat långt och dyrt att ta sig dig. Det kanske är mer lönsamt att sticka till Berlin och knulla loss inne på klubbar som Artemis eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in