2025-12-29, 19:32
Avstängd
Jag är 36 år och jag har det senaste året lidit av ren rejäl ålderskris. Jag har så mycket ånger i mitt hjärta och nu känns det som att det knappt är någon idé att göra mer satsningar i livet, då det bara är 4 år kvar tills jag är 40, åren känns som månader och världen överlag bara känns grå och tråkig jämfört med när man var tonåring och barn. Det känns helt surrealistiskt att jag snart är 40, jag menar, det känns som att det bara var några månader sedan som jag var 15 och kollade på 30 och 40 åringar som gamlingar. Vad fan hände med åren?!

Sen så blir bara livet tuffare och tuffare då livets cykel är brutal. Inom ~10 år så lär båda mina föräldrar ha gått bort, jag blir fulare och tunnhårigare, och det känns som att det enda man gör är att arbeta bort sitt liv, vilket vi faktiskt gör, för om man kör heltid från det att man är 18 till 65 så arbetar vi 43 år av våra liv, lägg sedan på alla år i skolan och som vi sover på detta. Vad fan är meningen med det? Efter 30 så känns åldrandet verkligen som en sjukdom...

Jag tror att den främsta anledningen till varför jag känner såhär starkt över det är för att jag fick en sällsynt och väldigt plågsam neurologisk störning för snart fem år sedan (visual snow syndrome), vilket har lämnat mig med en uppsjö av synstörningar, tinnitus och kronisk depersonalisation och derealisation som varierar i intensitet, så det känns som att jag har förlorat de senaste fem åren av mitt liv, och resten av det kommer fortsätta att vara en daglig kamp p.g.a. det. Lägg på detta till sömnproblem som tar större delen av den lilla livskvalitet jag har kvar.

Fan vad jag önskar att jag kunde få tillbaka min kropp och hälsa som jag hade när jag var runt 28 och kunna stanna i den permanent utan att kunna åldras, bli sjuk, skadad eller dö av något annat än min egna hand.

Förlåt, jag var bara tvungen att ordbajsa av mig!
Citera
2025-12-29, 19:58
Medlem
jag känner igen mig i det du säger men det jag märkte när jag närmade mig 40 och några år efter var att livet blev lugnt och skönt, jag blev lugnare och stabilare, tar inte saker på på stort allvar eller stressar över småsaker.

Vist ångrar jag saker men det är en del av livet, alla har ånger över något. Det jag märkt bland vänner är att de alla ångrar att de prioriterat karriär pengar och yta än att må bra och leva bekvämt. De saknar livserfarenheter och oftast pga det så har de inte utvecklats som människor, de är 40+ och några över 50 men har mentalitet som en tonåring och både tänker och beter sig därefter vilket bara är pinsamt och tragiskt.
Citera
2025-12-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992
Jag är 36 år och jag har det senaste året lidit av ren rejäl ålderskris. Jag har så mycket ånger i mitt hjärta och nu känns det som att det knappt är någon idé att göra mer satsningar i livet, då det bara är 4 år kvar tills jag är 40, åren känns som månader och världen överlag bara känns grå och tråkig jämfört med när man var tonåring och barn. Det känns helt surrealistiskt att jag snart är 40, jag menar, det känns som att det bara var några månader sedan som jag var 15 och kollade på 30 och 40 åringar som gamlingar. Vad fan hände med åren?!

Sen så blir bara livet tuffare och tuffare då livets cykel är brutal. Inom ~10 år så lär båda mina föräldrar ha gått bort, jag blir fulare och tunnhårigare, och det känns som att det enda man gör är att arbeta bort sitt liv, vilket vi faktiskt gör, för om man kör heltid från det att man är 18 till 65 så arbetar vi 43 år av våra liv, lägg sedan på alla år i skolan och som vi sover på detta. Vad fan är meningen med det? Efter 30 så känns åldrandet verkligen som en sjukdom...

Jag tror att den främsta anledningen till varför jag känner såhär starkt över det är för att jag fick en sällsynt och väldigt plågsam neurologisk störning för snart fem år sedan (visual snow syndrome), vilket har lämnat mig med en uppsjö av synstörningar, tinnitus och kronisk depersonalisation och derealisation som varierar i intensitet, så det känns som att jag har förlorat de senaste fem åren av mitt liv, och resten av det kommer fortsätta att vara en daglig kamp p.g.a. det. Lägg på detta till sömnproblem som tar större delen av den lilla livskvalitet jag har kvar.

Fan vad jag önskar att jag kunde få tillbaka min kropp och hälsa som jag hade när jag var runt 28 och kunna stanna i den permanent utan att kunna åldras, bli sjuk, skadad eller dö av något annat än min egna hand.

Förlåt, jag var bara tvungen att ordbajsa av mig!

30 är det nya 20 och 40 är det nya 30 – tar du hand om kroppen kan du hålla dig ung länge! Om du inte redan tränar, börja nu och gör din hälsa till din hobby.

Jag rekommenderar även Hyperbaric chamber (tryckkammare) ett par gånger om året för cellförnyelse. Här är fler tips på rötter och örter som boostar din longevity:

Astragalus: Skyddar ditt DNA och stärker immunförsvaret (håller cellerna ”unga”).
Ashwagandha: Sänker stresshormonet kortisol, vilket motverkar rynkor och håller kroppen pigg.
Gurkmeja: Extremt inflammationsdämpande – bra för hjärnan och håller lederna smidiga. (Tips: Ta med svartpeppar för effekt!)
Ginseng: Ger cellerna mer energi, vilket motverkar trötthet och ”hjärndimma”.

I korthet handlar det om att skydda cellerna och reducera inflammation för att bibehålla vitalitet på lång sikt, varpå testosteronersättningsbehandling (TRT) kan övervägas i ett senare skede.
Citera
2025-12-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992
Vad fan hände med åren?!

Ja hur ska vi kunna veta det. Berätta, vad gjorde du för vettigt av åren? Såg på tv? Söp eller knarkade?

Kommer du fortsätta slösa bort tiden? Eller har du lärt dig något nu?
Citera
2025-12-29, 20:22
Medlem
För sömnproblem så kontakta din VC för hjälp med det. Du kan även få hjälp med depression och ångest via din VC. De flesta mår dåligt någon i sina liv och då är det helt okej att söka hjälp för det tills man mår bättre.

Sedan är du i en ålder när du behöver tänka mer på kroppen, så se till att börja springa, cykla, simma eller nåt annat som hjälper din kondition.

Övertygad att det löser sig för dig.
Citera
2025-12-29, 20:32
Medlem
Skulle du känna likadant om du inte vore sjuk tror du?

#healthiswealth
Citera
2025-12-29, 20:50
Medlem
Euripidess avatar
Japp, träna och håll vikten. Jag är i en position där jag måste bli av med vikt och det är ett antal kg till som ska bort. Jobbigt. Hade varit smartare att inte gå upp.

Är en bit över 40 men mår bra. Mina barn skänker mig mycket lycka och kärlek och håller mig (någorlunda) ung i sinnet. Har du inte redan familj så se till att träffa en kvinna som vill ha barn och få ett rikare liv tillsammans som en familj.
Citera
2025-12-29, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
30 är det nya 20 och 40 är det nya 30 – tar du hand om kroppen kan du hålla dig ung länge! Om du inte redan tränar, börja nu och gör din hälsa till din hobby.

Jag rekommenderar även Hyperbaric chamber (tryckkammare) ett par gånger om året för cellförnyelse. Här är fler tips på rötter och örter som boostar din longevity:

Astragalus: Skyddar ditt DNA och stärker immunförsvaret (håller cellerna ”unga”).
Ashwagandha: Sänker stresshormonet kortisol, vilket motverkar rynkor och håller kroppen pigg.
Gurkmeja: Extremt inflammationsdämpande – bra för hjärnan och håller lederna smidiga. (Tips: Ta med svartpeppar för effekt!)
Ginseng: Ger cellerna mer energi, vilket motverkar trötthet och ”hjärndimma”.

I korthet handlar det om att skydda cellerna och reducera inflammation för att bibehålla vitalitet på lång sikt, varpå testosteronersättningsbehandling (TRT) kan övervägas i ett senare skede.

Tack för tipsen,men jag har kroppsbyggt (rent) i 17 år, så jag har legat runt mitt genetiska max i många år nu och håller en fettprocent runt 10-12% året om.

Tryckkammare har jag dock inte tillgång till och när det kommer till kosttillskotten så är väl inte evidensen särskilt stark förutom för Ashwagandha?
Senast redigerad av Virre992 2025-12-29 kl. 21:54.
Citera
2025-12-29, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
För sömnproblem så kontakta din VC för hjälp med det. Du kan även få hjälp med depression och ångest via din VC. De flesta mår dåligt någon i sina liv och då är det helt okej att söka hjälp för det tills man mår bättre.

Sedan är du i en ålder när du behöver tänka mer på kroppen, så se till att börja springa, cykla, simma eller nåt annat som hjälper din kondition.

Övertygad att det löser sig för dig.

Det finns tyvärr inget som läkare kan göra för mig, då samtliga läkemedel för sömnen förutom benso, lergigan och Atarax försämrar min neurologiska störning, SSRI, SNRIosv kan i sällsynta fall faktiskt orsaka det. Jag börjar dock traumaterapi via psykatrin snart, så förhoppningsvis kan det hjälpa.

När det kommer till träningen så har jag besvarat det i kommentaren ovan.
Citera
2025-12-29, 21:55
Medlem
Barrington1975s avatar
Hear hear!

Livet kan vara en riktigt bergodalbana. Men det brukar reda upp sig om man bara kämpar vidare.

Jag fyller själv snart 40 och jag har haft två livskriser.

Första riktiga krisen, 26 år, var när av olika anledningar var tvungen att helt byta karriär. Från att ha drivit ett relativt framgångsrikt blufföretag till att få starta från noll och börja plugga.

Sen blev det ett par riktigt fina år.

Andra krisen är jag typ på väg ut ur nu. Jag köpte ett alldeles för dyrt hus 2022, på toppen av bostadsbubblan. Dumt nog sålde jag min lägenhet på hösten efter raset, miljonförlust. Jag fick lägga om hela min livsstil och leva som en fattiglapp. Tröståt och blev tjock. Terror med småbarnsår på detta. Det kändes som jag åldrades 10 år på två år.

Men bara nu efter sommaren kändes det som allt bara föll på plats. Jag fick ett nytt jobb med ny lön, lägre räntor och jag började träna igen och äta något nyttigare.

Fundera på vad du saknar som får dig att blicka bakåt. Är pengar, kärlek, en snygg kropp, gud?

När du vet sätt upp ett mål till din 40årsdag. Fyra år är lång tid och du kan förändra hela ditt liv. Faller en bit på plats brukar resten komma på köpet.

Sen vet jag att det knappast hjälper med råd när man krisar, ibland måste tiden bara gå. Men det är bra att ha ett mål att sträva mot.
Citera
2025-12-29, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Skulle du känna likadant om du inte vore sjuk tror du?

#healthiswealth

Förmodligen inte lika starkt.
Citera
2025-12-29, 21:59
Medlem
Jag är i din ålder och jag känner inte igen mig alls. Känner snarare att jag åldrats som en fin flaska vin. När jag var tonåring var jag ful och hade dålig hy, fick knappt några brudar, idag är jag fräsch och tillsammans med en riktigt vacker kvinna som uppskattar min skäggväxt, mitt utseende, mitt lugn och mogenhet. Det beror väl också lite på vad man åstadkommit i livet. Jag är knappast någon höginkomsttagare, snarare tvärtom, men jag är ändå på en relativt stabil plats. Kan du känna dig stolt ts över dig själv och vad du åstadkommit? Är du stolt över var du befinner dig i livet (bortsett åldern)? Trivs du på jobbet (om du har något)?
Du är din bästa tid just nu, det hjälper dig inte att titta tillbaka och älta.

Om du är singel så är det den bästa åldern, jag utgår ifrån att du har ett relativt ordnat liv med bostad och fast jobb. Brudar i 25-års åldern vill ha lugna och stabila män i den åldern men även åt andra hållet är man attraktiv på marknaden. Milfs i 45-50 års åldern skulle inte tacka nej till en 35-årig man.

Jag läste en artikel häromdagen som handlade om ålderdom. Enligt artikeln så kommer varannan nu levande 60-åring bli 90 år gammal minst. Vi blir äldre, bara att hoppas dina föräldrar är med länge till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in