Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-29, 19:20
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Att en psykopat till yrkesförare hackar ner på personer som har marginaler i sitt körsätt som dessutom har stöd i gällande lagstiftning är skrämmande.
Att kunna planera sitt körsätt till gällande trafiksituation hör till de grundläggande egenskaperna hos en erfaren förare.
Nu vet jag inte hur situationen ser ut där TS kör. Men har du på och avfarter både till höger och vänster på en flerfilig väg är det vårdslöst att ligga i den filen som är längst från ditt slutmål.
Att beräkna att ett filbyte i tät trafik får ta max skall ta 5 sek är direkt vårdslöst.
Men det är väl för svårt för en psykopat att förstå.
För vår allas bästa lämna in kortet omgående och ta bussen.
Är inte yrkesförare. Aldrig påstått att jag är det. Och vi kan bjäbbas bäst du vill om vad "Marginaler" är för något, du anser att 3km är rimligt på en 70väg... Jag gör inte det. Och jag kan stödja mig på 20+ års framföranden av fordon i alla situationer som kan tänkas. Min åsikt om max 1km står sig fortfarande.
Citera
2025-12-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Är inte yrkesförare. Aldrig påstått att jag är det. Och vi kan bjäbbas bäst du vill om vad "Marginaler" är för något, du anser att 3km är rimligt på en 70väg... Jag gör inte det. Och jag kan stödja mig på 20+ års framföranden av fordon i alla situationer som kan tänkas. Min åsikt om max 1km står sig fortfarande.
Bra då vet du om att ditt körsätt kan anses som vårdslöshet i trafik i många länder.
Försöker du gå från högerfil till vänstersväng på så kort sträcka i bl.a Tyskland och USA innebär troligen böter och i USA fängelsestraff?
Håll dig ifrån vägen i alla fall där det finns fler komplexa trafiksituationer och tät trafik.
Det sättet du rekomenderar har krävt ett flerfall dödsolyckor, därav jag har fått varit med att utreda ett antal.
Försök anpassa ditt körsätt till omfivande trafik och försök undvik onödiga filbyten i tät trafik.
Lev väl.
TS följer gällande lagstiftning och har vant sig vid en modern trafikmiljö, där du inte hängt med.
Vill du prova så följ din körstil igenom frankfurth.
Ett tips, se till att du har täckning på ditt konto för att kunna hantera en större bot, samt kostnader för alernativ hemtransport.
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-12-29 kl. 20:32.
Citera
Igår, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Man lägger sig i vänsterfil när vägskyltarna visar avfarten, innan dess gäller samma regler som alla andra vägar, håll till höger. Ta om körkortet själv, man ska ALLTID ligga så långt till höger som det går. Det heter omkörningsfil av en anledning.
Filbyten är inte farliga, men folk som ligger i fel fil är det.
Det heter det inte, förutom möjligtvis i folkmun.
Citera
Igår, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Faktum är att TS ligger i rätt fil då den skall vänster längre fram. Då hastighetsbegränsning på sträckan är 70km då är det helt OK att köra om till höger, sen gör man väl sig fortfarande skyldig till en överträdelse om man kör över max hastighet, men det är OK att genomföra en omkörning till höger.
Det här är problemet. Vi bor i ett land där de flesta är så dumma, obildade och helt enkelt idioter, att de inte kan lära sig en sådan enkel regel. På just sådana vägar kör jag ofta i godkänd hastighet i vänster fil, bara för att reta gallfeber på de idioter som blir tokiga av att "tvingas" köra bakom, trots att de alltid kan köra om i höger fil. Normalt kör jag ofta snabbare än godkänd hastighet, men eftersom jag tycker om att se idioter plågas, så håller jag hastigheten här
Citera
Idag, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Sprid inte felaktig information! TS skrev att det var 70-väg, då är det OLAGLIGT att byta fil om man inte ska köra av på en avfart eller köra om. Det där sista gäller den som hinner ikapp. Är hastighetsbegränsningen max 70 så är det den som hinner ikapp som ska byta fil (och får köra om till höger). Eftersom den regeln finns är det livsfarligt om TS då plötsligt skulle få för sig att omotiverat byta fil bort från vänsterfilen - och den som kör ikapp och lägger sig bakom och blinkar och tutar uppmanar till brott, vilket förmodligen är straffbart om TS drar det till domstol (aldrig prövat, vad jag vet).

I Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 7 § (fjärde stycket) står att på en väg där högsta tillåtna hastighet är 70 km/h eller lägre, och körbanan har minst två körfält i samma riktning markerade med vägmarkering, får du använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till din fortsatta färd.
Det är motsatsen till "du MÅSTE ligga i högerfilen". På sådana vägar får du alltså välja fil efter vart du ska (och trafikläget).

Dessutom har vi 3 kap. 9 §, som säger att när man kör under förhållandena i 3 kap. 7 § fjärde stycket (alltså max 70 + minst två körfält i samma riktning) FÅR MAN INTE BYTA KÖRFÄLT annat än för att:
stanna/parkera,
göra omkörning,
eller placera sig i lämpligt körfält inför sväng i korsning.

Samma 3 kap. 7 § (första stycket) har också den klassiska grundregeln: fordon ska föras i körfältet längst till höger, men den grundregeln modifieras alltså av undantagen, bland annat just max 70-regeln ovan.

Oavsett allt ovan finns den generella regeln i 3 kap. 43 §: du får byta körfält bara om det kan ske utan fara eller onödigt hinder. Eftersom man ska kunna förutsätta att bilen som hinner ikapp dig känner till trafikreglerna så kommer han byta fil och köra om dig på höger sida. Ett olagligt körfältsbyte från TS sida skulle i det fallet utgöra en trafikfara.

Vid omkörning ska man normalt hålla till höger så snart det kan ske utan fara/olägenhet. Men det är inte samma sak som att du på en 70-led ska hoppa tillbaka till högerfilen varje gång du råkar hamna i vänster. Tvärtom: 3:9 sätter stopp för filfladder där. Är hastigheten över 70 så är beteendet däremot det omvända. Då SKA du tillbaka till höger.

Här har vi exakt rätt svar, föredömligt motiverat.

Själv kände jag inte till förbudet mot att byta fil, fascinerande.
Citera
Idag, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Ja tack, håll dig borta från vänsterfilen, det var det jag bad om i första inlägget. Att pensionärer som behöver FLERA KILOMETER (Eller omräknat 2½ min) i vänster körfält för att de eventuellt skall svänga vänster tänker om och flyttar på sig... Inte hur lång tid det tar att svänga över 3 körfält, inte hur det är att köra på en utländsk 8-filig väg, inte vad jag själv anser mig behöva för att enkelt ta mig över 3 körfält eller något annat du beskrivet handlar om.

Och om jag ligger med rekommenderat avstånd till framförvarande fordon (2 eller 3-sekundersregeln beroende på vart du frågar) så är det helt rimligt att det tar den tiden att byta fil, vilket är några enstaka meter, om rekommenderat avstånd mellan bilar på en 70väg är ca 60 meter.

Men för all del, ta hur lång väg du anser vara rimligt för dig, upp till en rimlig gräns, vilket jag åter igen anser är upp till 1000m. Allt över 1000m och du har inget på vägen att göra. Igen.

Varför ska man hålla sig borta från vänsterfilen (eller någon fil över huvud taget) på en väg med 70km/h (eller lägre) och flera körfält i samma riktning?

Den som vill passera kan ju göra det i någon annan fil, om den vänstra inte går att komma fram i.
Citera
Idag, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Defensiva töntar som blockerar vägen för oss med framförhållning ska få helljus i arslet och tuta, sluta blockera framfarten!

Det är ingen blockering att köra i vänstra filen på väg där gränsen är 70 km/h, eftersom du får köra förbi till höger.
Citera
Idag, 10:38
Medlem
Stod det nånstans hur långt innan en avfart till vänster som det var OK att lägga sig i vänstra körfältet?

Här är det tex 70km/h.
Och det är en sträcka på 11km innan man kommer till avfarten ner mot Årsta.

https://ibb.co/M53CGRpL
Citera
Idag, 14:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Stod det nånstans hur långt innan en avfart till vänster som det var OK att lägga sig i vänstra körfältet?

Här är det tex 70km/h.

Men kör om honom till höger, vad är problemet?
Citera
Idag, 14:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005

Här är det tex 70km/h.

Det framgår ju av vägskyltarna, på Essingeleden södergående efter Fredhällstunneln visas alla fyra körfälten som E4 (eller E20, enligt Google) och har pilar rakt fram, men när man närmar sig Gröndalsavfarten står det två körfälten till höger som E4 medan de två till vänster som 222/75, alltså Nacka och Nynäshamn via Södra länken, så där är det dags att lägga sig i rätt körfält.
Skyltarna visar inte bara destination, utan också vilka körfält som går vart.
Citera
Idag, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men kör om honom till höger, vad är problemet?

Jag kör typ alltid om till höger. Så JAG har inga problem.
Citera
Idag, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det framgår ju av vägskyltarna, på Essingeleden södergående efter Fredhällstunneln visas alla fyra körfälten som E4 (eller E20, enligt Google) och har pilar rakt fram, men när man närmar sig Gröndalsavfarten står det två körfälten till höger som E4 medan de två till vänster som 222/75, alltså Nacka och Nynäshamn via Södra länken, så där är det dags att lägga sig i rätt körfält.
Skyltarna visar inte bara destination, utan också vilka körfält som går vart.

Så kör jag.
Men det var ju en annan här som slängde in hela paragraf-reglerna om val av körfält.
Och där var det ju OK att ligga i det fältet som var mest lämpligt för dit man ska.

Så följdfrågan var hur långt före, rent paragraf och trafikregelmässigt, det är OK att ligga i nån av de vänstra på Essingeleden.

Läste ingenstans att man skulle ligga i körfältet längst till höger, tills skylten efter Gröndal visar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in