Citat:
Ursprungligen postat av
burch94
För två veckor sen så flyttade det nya grannar ovanför oss, ett par med 3 stycken stora schäfrar. Detta är alltså hyreslägenhet, en liten 4a på 80kvm, precis som våran då. I två veckors tid (förutom på julafton), har dessa grannar använt slagborr varenda kväll efter kl.17 och till kl.20 ungefär. Det låter så mycket, att vi här hemma kan inte ens höra varandra när vi pratar. Vi har små barn som lägger sig för natten mellan kl.18 och 19, så detta börjar bli jobbigt, då vi är nu tvungna att senarelägga barnen som inte kan sova av detta hemska borrandet. Jag gick ut på gatan ikväll och borrandes hördes ute till och med. Hela våran lägenhet vibrerar ju. Att deras schäfrar skäller i tid och otid ska vi inte ens snacka om, även mitt på natten kan man höra dom, men det stör inte oss som detta ständiga borrandet som sätter sig djupt in i hjärnan. När vi träffade grannarna i trapphuset en gång och påpekade lite skämtsamt att det borras en hel del hos dom, så fick vi svar att dom sätter upp gardinskenor. Idioter, tänkte vi, för vi har också skenor och satte fast dom i väggbeslag vi fått av hyresvärden som redan satt upp i lägenheten, just för att slippa borra. Men alltså detta pågår i 2 veckor nu varje kväll? Kan någon förklara för mig om det verkligen är rimligt att borra så länge för att sätta upp skenor? När vi bodde i en annan lägenhet innan och satte upp skenor i alla rum, då borrade vi också, men vi blev liksom klara på en helg och borrade endast mitt på dagen av hänsyn till våra grannar under oss som hade små barn
Kolla upp i stadgarna vad som gäller för t.ex där jag bor så får man lov att renovera och föra oljud fram till kl. 20:00 MEN att använda tunga vibrerande arbetsverktyg såsom borrhammare som medför kraftigt oljud får man ENDAST lov att använda på vardagar mellan 08.00 - 16.00.
Här är ett utdrag från MIN bostadsförening:
"
Renoveringstider: Att spika och borra eller utföra renoveringsarbete i sin lägenhet är ibland nödvändigt. Glöm inte att visa hänsyn till dina grannar genom att följa de riktlinjer som gäller i föreningen.
De tider som gäller för renoveringsarbeten i lägenheten är:
Vardagar 07:00 - 20:00
Lördagar 08:00 - 16:00
Söndagar och helgdagar renoverar vi
inte!
OBS! Omfattande renovering som innebär användning av tunga och vibrerande arbetsverktyg såsom exempelvis bilningsmaskiner, borrhammare eller annat arbete som medför kraftigt oljud så som att riva en vägg, plocka ner kakel eller bila bort klinker får endast utföras på följande tider:
Vardagar 08:00 – 16:00
Som bostadsrättshavare är det din skyldighet att inte orsaka störningar för dina grannar som inte normalt sett kan anses tålas i ett flerfamiljshus. Bostadsrättshavare som orsakar störningar vid upprepade tillfällen riskerar ytterst att förverka sin bostadsrätt."
Så något liknande kanske även gäller hos er, dvs att din granne INTE får lov att använda slagborr mellan 17.00 - 20.00 men då ni kanske i övrigt får lov att renovera fram till 20.00 så har din granne kanske missat det, och om så är fallet så är det inte så svårt att bara visa det för grannen och säga att det är detta som gäller och fortsätter han ändå, fast du nu sagt till honom och visat vad som gäller, så kommer du kontakta föreningen.
Och efter du sagt till honom och om han fortsätter så är det bara till att anteckna varje gång han för oväsen och anmäla det VARENDA gång till föreningen så får dom ta hand om det.