Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 13:20
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Snick-snack. Slagborr av ordentlig modell låter satan. Bor du i ett äldre hus så blir det lätt stomvibrationer som förstärker ljudet.

Kan hålla med om att om lägenheten bokstavligen skulle vibrera märkbart så hade det krävts något kraftigare än en slagborr men tror inte du ska tolka TS så bokstavligt just där. Slagborrmaskin låter kraftigt, punkt.
Jag håller med i vad du skriver, jag använder både slagborr och borrhammare varje dag. Jag vet PRECIS hur de låter och jag vet att det blir oväsen. Men inte så som TS beskriver, att det inte går att prata, läppläsning typ och hela lägenheten vibrerar. Aldrig! Och det är just det jag påpekar till TS, överdriv inte! Då blir det bara löjligt.
Citera
Igår, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag håller med i vad du skriver, jag använder både slagborr och borrhammare varje dag. Jag vet PRECIS hur de låter och jag vet att det blir oväsen. Men inte så som TS beskriver, att det inte går att prata, läppläsning typ och hela lägenheten vibrerar. Aldrig! Och det är just det jag påpekar till TS, överdriv inte! Då blir det bara löjligt.

Du kanske ska sluta använda slagborr och hammare varje dag, så blir du trevligare person. Låter som du är min granne
Citera
Igår, 17:39
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Är medveten om det och bor därför i hus med en stor tomt som är inhägnad en schäfer ska jobbar med huvudet det gör dem extremt trötta men det fattar inte ett spån som du.

Ditt svar till mina kommentarer ger ingen mening. Du är säkert full eller också har du samma iq som en hund. Hundar har alltid varit en viktig del av mitt liv. Jag har jobbat gratis på min fritid på djurhem och vet mer om ämnet än du.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Den är ju på 80 kvadrat.

Det är 26 kvadrat till varje hund. Skulle du själv vilja leva på en sådan yta?
Citera
Igår, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Detta är en nyproducerad hyreslägenhet, den är redan ny och man får inte renovera i den

Då är det kanske inte det
Vad man får göra spelar ju ingen roll
Men att den är ny utesluter det
Citera
Igår, 19:22
Medlem
Mailmanss avatar
Det låter mer som att någon bilar badrum än borrar.

1-2 timmar borrande i 2 veckor hinner även en ovan borrare göra om en lägenheten till en schweizerost.. vi pratar 100-tals hål på den tiden.

Så något stämmer ju inte här.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
Citat:
För två veckor sen så flyttade det nya grannar ovanför oss, ett par med 3 stycken stora schäfrar. Detta är alltså hyreslägenhet, en liten 4a på 80kvm, precis som våran då. I två veckors tid (förutom på julafton), har dessa grannar använt slagborr varenda kväll efter kl.17 och till kl.20 ungefär. Det låter så mycket, att vi här hemma kan inte ens höra varandra när vi pratar. Vi har små barn som lägger sig för natten mellan kl.18 och 19, så detta börjar bli jobbigt, då vi är nu tvungna att senarelägga barnen som inte kan sova av detta hemska borrandet. Jag gick ut på gatan ikväll och borrandes hördes ute till och med. Hela våran lägenhet vibrerar ju. Att deras schäfrar skäller i tid och otid ska vi inte ens snacka om, även mitt på natten kan man höra dom, men det stör inte oss som detta ständiga borrandet som sätter sig djupt in i hjärnan. När vi träffade grannarna i trapphuset en gång och påpekade lite skämtsamt att det borras en hel del hos dom, så fick vi svar att dom sätter upp gardinskenor. Idioter, tänkte vi, för vi har också skenor och satte fast dom i väggbeslag vi fått av hyresvärden som redan satt upp i lägenheten, just för att slippa borra. Men alltså detta pågår i 2 veckor nu varje kväll? Kan någon förklara för mig om det verkligen är rimligt att borra så länge för att sätta upp skenor? När vi bodde i en annan lägenhet innan och satte upp skenor i alla rum, då borrade vi också, men vi blev liksom klara på en helg och borrade endast mitt på dagen av hänsyn till våra grannar under oss som hade små barn
Kolla upp i stadgarna vad som gäller för t.ex där jag bor så får man lov att renovera och föra oljud fram till kl. 20:00 MEN att använda tunga vibrerande arbetsverktyg såsom borrhammare som medför kraftigt oljud får man ENDAST lov att använda på vardagar mellan 08.00 - 16.00.

Här är ett utdrag från MIN bostadsförening:
"Renoveringstider: Att spika och borra eller utföra renoveringsarbete i sin lägenhet är ibland nödvändigt. Glöm inte att visa hänsyn till dina grannar genom att följa de riktlinjer som gäller i föreningen.

De tider som gäller för renoveringsarbeten i lägenheten är:

Vardagar 07:00 - 20:00
Lördagar 08:00 - 16:00
Söndagar och helgdagar renoverar vi inte!

OBS! Omfattande renovering som innebär användning av tunga och vibrerande arbetsverktyg såsom exempelvis bilningsmaskiner, borrhammare eller annat arbete som medför kraftigt oljud så som att riva en vägg, plocka ner kakel eller bila bort klinker får endast utföras på följande tider:

Vardagar 08:00 – 16:00

Som bostadsrättshavare är det din skyldighet att inte orsaka störningar för dina grannar som inte normalt sett kan anses tålas i ett flerfamiljshus. Bostadsrättshavare som orsakar störningar vid upprepade tillfällen riskerar ytterst att förverka sin bostadsrätt."

Så något liknande kanske även gäller hos er, dvs att din granne INTE får lov att använda slagborr mellan 17.00 - 20.00 men då ni kanske i övrigt får lov att renovera fram till 20.00 så har din granne kanske missat det, och om så är fallet så är det inte så svårt att bara visa det för grannen och säga att det är detta som gäller och fortsätter han ändå, fast du nu sagt till honom och visat vad som gäller, så kommer du kontakta föreningen.
Och efter du sagt till honom och om han fortsätter så är det bara till att anteckna varje gång han för oväsen och anmäla det VARENDA gång till föreningen så får dom ta hand om det.
Citera
Igår, 20:09
Medlem
Citat:
Det har jag gjort, jag gick dit och hade seriöst snack med grannen som sa att jag ska skita i vad som gör i sin lägenhet och att dom ska fortsätta borra. Då ringde jag faktiskt störningsjouren som sa att en väktare skulle komma o ta ett snack med grannen. Blev knäpptyst efter det
Skönt att det gav temporär lindring, jag tolkar dina senare inlägg som att oljuden fortsätter? Klaga hos värden är mitt tips och eventuellt ringa störningsjouren igen tills polletten trillar ned hos grannen.
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Kolla upp i stadgarna vad som gäller för t.ex där jag bor så får man lov att renovera och föra oljud fram till kl. 20:00 MEN att använda tunga vibrerande arbetsverktyg såsom borrhammare som medför kraftigt oljud får man ENDAST lov att använda på vardagar mellan 08.00 - 16.00.
Tyvärr är inte alla föreningar lika bra på att värna om frid i hemmet, men grattis till att bo i en trevlig sådan.
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Ts, lär dej styckeindelning.
Citera
Igår, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Javisst låter det men inte såsom du föreställer det. Larva dig inte, de får mer trovärdighet om de skriver som det verkligen är. Om hela lägenheten vibrerade så skulle det påverka stommen i huset, sprickor överallt.
Varför ljuger du själv? Ett hyreshus klarar bra av vibrationer från borrande t.o.m med slagborr utan att sprickbildning uppstår. Det du säger är helt enkelt inte sant.
Citera
Igår, 21:27
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Det gjorde jag idag för blev irriterad att detta pågått så länge. Fick svar att dom sätter upp gardinskenor. Men det kan omöjligt ta två veckor att göra eller? Erbjöd till och med att hjälpa grannen, för det är ju väldigt märkligt att inte lyckas sätta upp skenor på så lång tid, men fick svar att det ska jag skita i och att dom ska borra så mycket dom behöver. Fattar fortfarande inte varför det kan ta sån tid

Sa de så?
Genuint otrevligt!
Bådar inte gott.
Vad har ni för hyresvärd?
Citera
Igår, 21:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
3 stora hundar i en liten lägenhet. Jag skulle anmäla direkt för djurplågeri.

Lycka till med den anmälan. 16 kvadratmeter per hund är mycket mer än vad snitthunden i innerstan har.
Citera
Idag, 00:55
Medlem
Sådana här situationer finns bara två lösningar:
1) ring störningsjouren alt. fastighetsägaren och påtala problemet, VARJE gång det sker
2) var osvensk, gå och prata och berätta hur det är ett problem och om de kan tidigarelägga borrandet och om det finns nåt datum det kan förväntas färdigt.

Man mår 100ggr sämre av att gå och sura, lika bra ta tag i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in