Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 00:51
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
3 schäferhundar på 80 kvm är inga problem så vem ska du anmäla till?

Det är det visst det men måste känna djur väl och vara en djurvän för att kunna förstå det.
Citera
Igår, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det är det visst det men måste känna djur väl och vara en djurvän för att kunna förstå det.

Jag har haft schäferhundar i hela mitt liv och vet vad som gäller i enlighet med Länsstyrelsen regler!
Citera
Igår, 01:17
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Jag har haft schäferhundar i hela mitt liv och vet vad som gäller i enlighet med Länsstyrelsen regler!

Vad som gäller i regelverket betyder inte att 3 schäferhundar trivs och har ett bra liv i en lägenhet .

"En schäfer är en mycket aktiv hund som behöver både fysisk och mental stimulans varje dag. Så det räcker inte att bara gå en promenad i parken – det bör också finnas dagliga uppgifter för hunden att utföra. Rasen bör ha minst ett par timmars motion varje dag."
Citera
Igår, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Jag är så dålig på sånt, men finns det nån riktlinje på hur många och hur stora hundar får vistas i en lägenhet på x antal kvm?
Trams
En fyra på 80kvm är knappast för litet för schäfrar
Även så är det fullt normalt att renovera och dona när de är nyinflyttade

Ni kanske skulle lära er unge att tåla ljud eller flytta ut på landet?
Citera
Igår, 01:42
Medlem
Citat:
Vad exakt är problemet och vad för yrkesmässig expertis erhåller du inom området?
Citera
Igår, 01:43
Medlem
Citat:
Du bör kontakta Hyresgästföreningen.

"Enligt hyreslagen får en hyresgäst inte störa sina grannar. Lite skällande, eller ljud som anses normalt måste grannarna acceptera men om hunden skäller eller ylar ofta, länge eller sent på kvällen kan det leda till uppsägning."

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/hund-i-lagenhet/#:~:text=*%20Avtal%20och%20juridik.%20*%20Hund%20i %20l%C3%A4genhet.
Vågat att erbjuda att anmäla när de själva har en unge som garanterat också för en del väsen. Kommer garanterat att leda till motanmälningar
Citera
Igår, 01:46
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Vad exakt är problemet och vad för yrkesmässig expertis erhåller du inom området?

Läs tråden innan du frågar!
(FB) Konstiga grannar

Mitt yrke har du inte med att göra. Jag har haft hundar hela livet.

En dvärgpudel kan funka i en lägenhet men inte stora hundar. Det är djurplågeri.
Citera
Igår, 02:08
Medlem
Jag har ofta bott i anslutning till extremborrare - några av dem har till och med ersatts av andra som borrat vidare i samma lägenhet.

Man undrar vad alla dessa personer behöver så många hål till.

Jag tänker ofta att det hade gjort min tillvaro som granne mycket lättare om de kunnat sätta upp en lapp i porten i förväg, så att vi grannar som studerar/arbetar hemifrån kan planera om våra onlinemöten och telefonsamtal i tid. En del av oss har ingen annanstans att ta vägen utan en hel del planering.

Det hade gjort mycket för mitt tålamod personligen faktiskt.

Visst behöver saker göras, men kan det planeras innan och bara liksom.. utföras en gång och sedan är det gjort?

Kanske är det deras hemmajobb, eller ngn extremhobby, extremsport?
Rena provokationer??

Kanske borrar de upp ett konstverk på väggarna - massor med djupa hål för t ex en mosaik av små men tunga bitar av granit och bly som kräver ngn superskruv, eller dioder kanske med djup inbäddning i bärande väggar.

Ser det framför mig och hur de gjort fel och måste borra om allt gång på gång.

Kanske vill de irritera oss andra till döds. En gång höll jag verkligen på att bli tokig.. Då hade det borrats så att jag trodde man var på väg in genom min vardagsrumsvägg på ett tiotal ställen.

När det äntligen tystnade ersattes det efter ngn dag av ett bilande av badrumsgolv hos en annan granne. Det var ju brådskande underhåll av lägenheten, troligtvis ngt försäkringsärende man inte riktigt kunde sura över. Det var nog värre för de som bodde där.

Men det är så här det är att bo i lägenhet..

Mina egna grannar klagar på att jag går med hälarna i golvet mer än framfötterna.

Jag har aldrig innan funderat över hur jag går här hemma eller annanstans.

Undrade om de inte hör det där andra?? Det där borrandet?? Eller kan de o-höra just det på något sätt?

Men ok.. jag försöker smyga fram som en ninja här hemma, så att de inte skall plågas av mina häldunsar. Just mina hälar verkar speciellt klampiga. Värre än allt borrande.. *skäms*.

Man vill ju inte skapa osämja…
Citera
Igår, 02:19
Medlem
Citat:
Vad som gäller i regelverket betyder inte att 3 schäferhundar trivs och har ett bra liv i en lägenhet .

"En schäfer är en mycket aktiv hund som behöver både fysisk och mental stimulans varje dag. Så det räcker inte att bara gå en promenad i parken – det bör också finnas dagliga uppgifter för hunden att utföra. Rasen bör ha minst ett par timmars motion varje dag."

Är medveten om det och bor därför i hus med en stor tomt som är inhägnad en schäfer ska jobbar med huvudet det gör dem extremt trötta men det fattar inte ett spån som du.
Citera
Igår, 02:19
Medlem
llundberg57s avatar
Du överdriver när du skriver att ni inte kan höra varandra när ni pratar och att hela lägenheten vibrerar.
Varför ens skriva det? Jag använder slagborr varje dag och visst låter dom men inte alls som du beskriver, det är helt enkelt inte sant.
Citera
Igår, 02:32
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
(FB) Kan jag svarva i en lägenhet?
Handlar också om grannar som kan lägga sig i folks hobbyverksamheter. Låt grannarna pyssla med det som de gillar att göra eller så ber ni att få vara med på ett hörn.
Citera
Igår, 02:55
Medlem
Citat:
3 stora hundar i en liten lägenhet. Jag skulle anmäla direkt för djurplågeri.
Den är ju på 80 kvadrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in