Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 10:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Min poäng var att 1.02 ger varning?
1.02 ger en poll i Outlaw. Utgången på den kan resultera i vad som helst.

Citat:
Det är inte omöjligt att förstå relation till topic om man läser inläggen.
Det har du rätt i. Men relationen är implicit. Inte explicit. Som huvudregel argumenterar man med egna ord och låter referenser, länkar med mera bära argumentet. Inte tvärtom.
Citera
2025-12-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
1.02 ger en poll i Outlaw. Utgången på den kan resultera i vad som helst.

Det har du rätt i. Men relationen är implicit. Inte explicit. Som huvudregel argumenterar man med egna ord och låter referenser, länkar med mera bära argumentet. Inte tvärtom.
DickeFixs inlägg är med i denna klagan oxå.
Citera
2025-12-28, 10:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
DickeFixs inlägg är med i denna klagan oxå.
Ja. Du har nämnt det. Men även om det inlägget från DickeFix som du citerar - enligt dig - ger en tydligare förståelse för varför du skrev ditt inlägg, så kommer det aldrig ge en förklaring på dina argument eller vilka slutsatser du drar ifrån länken du citerar. Du överlämnar allt arbete åt läsaren att gissa sig till vad du menar.

Jag ser kopplingen och förstår varför du anser texten relevant. Det som saknas är dina egna, uttryckliga argument och slutsatser i relation till trådens ämne.
Citera
2025-12-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ja. Du har nämnt det. Men även om det inlägget från DickeFix som du citerar - enligt dig - ger en tydligare förståelse för varför du skrev ditt inlägg, så kommer det aldrig ge en förklaring på dina argument eller vilka slutsatser du drar ifrån länken du citerar. Du överlämnar allt arbete åt läsaren att gissa sig till vad du menar.

Jag ser kopplingen och förstår varför du anser texten relevant. Det som saknas är dina egna, uttryckliga argument och slutsatser i relation till trådens ämne.
Är det någon regel menar du att man inte får citera extern text? Låter som att du hittar på regler
Citera
2025-12-28, 10:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Är det någon regel menar du att man inte får citera extern text? Låter som att du hittar på regler
Man får citera extern text i urval. Det sker hela tiden. Men man ska föra en diskussion framåt med egna ord - eller sätta agendan om det sker genom en trådstart. I ditt fall citerar du en bokrecension i en tråd om en mystisk farkost i vattnet vid Musköbasen. Varken mer eller mindre.
Citera
2025-12-28, 10:59
Medlem
Citat:
Man får citera extern text i urval. Det sker hela tiden. Men man ska föra en diskussion framåt med egna ord - eller sätta agendan om det sker genom en trådstart. I ditt fall citerar du en bokrecension i en tråd om en mystisk farkost i vattnet vid Musköbasen. Varken mer eller mindre.
Du hittar på egna regler
Citera
2025-12-28, 10:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det förstod jag. Ursäktar om jag var otydlig.

Rent spontant tänker jag att det är för att du lägger ut en bokrecension istället för egna argument?
Det går inte att gissa till sig vad du menar.

Okej. Så du citerar DickeFix med ditt inlägg?
Fortfarande: Helt omöjligt att förstå hur du kopplar det tlll ämnet. Jag tror nog inlägget skulle kunna tålas om du gjorde några justeringar och använde egna ord. Tänk det som att du kommenterar texten du citerar från länken och försöker svara på trådens ämne.

Ska tilläggas att det skulle nog underlätta i framtiden om man använde Raderingsförklaring. Förstår att ni moddar har mycket att göra, och att det inte alltid är optimalt. Vill ändå understryka att när ett inlägg är "bra försök, men försök igen", så kan funktionen ha sitt användningsområde. Vet att admin signalerade att funktionen ska användas som ett mellanläge mellan radering och varning. Men jag tror den även med fördel kan användas som ett sätt att främja diskussionerna, inte bara hejda dem.

Jag gillar raderingsförklaring och använder mig rätt frekvent av den. Men det är inte alltid optimalt som du säger.
Citera
2025-12-28, 11:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du hittar på egna regler
Du befinner dig på ett diskussionsforum. Att föra en diskussion framåt genom egna ord är poängen med forumet.

Ditt inlägg passade bättre som ett blogginlägg än ett foruminlägg. Det är min bedömning.
Citera
2025-12-28, 11:02
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Du hittar på egna regler

Ett litet stycke ur regel 1,02

Citat:
Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.

Du anger källa. "I överrensstämmelse med god sed" betyder att man själv ska formulera sitt inlägg och bara använda sig av en mindre del och citera det som en förklaring till det man skriver.
Citera
2025-12-28, 11:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag gillar raderingsförklaring och använder mig rätt frekvent av den. Men det är inte alltid optimalt som du säger.
Ja du har nämnt det tidigare! Kanske finns det situationer där funktionen inte används för att den riskerar att leda till fler följdfrågor eller diskussioner via PM. Bara en reflektion. Samtidigt kan just sådana diskussioner vara en naturlig del av rollen.

Bra dock att du kan gå i god för raderingsförklaring som verktyg. Det tyder på att funktionen fungerar som tänkt. Med tanke på relationen mellan mängden raderingar och antalet klagomål kan den, om den används mer uppsåtligt, sannolikt bidra till färre missförstånd framöver.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-28 kl. 11:21.
Citera
2025-12-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ett litet stycke ur regel 1,02

Du anger källa. "I överrensstämmelse med god sed" betyder att man själv ska formulera sitt inlägg och bara använda sig av en mindre del och citera det som en förklaring till det man skriver.
Blev diskussionen borttagen pga 1.02 menar du?
Citera
2025-12-28, 12:08
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja du har nämnt det tidigare! Kanske finns det situationer där funktionen inte används för att den riskerar att leda till fler följdfrågor eller diskussioner via PM. Bara en reflektion. Samtidigt kan just sådana diskussioner vara en naturlig del av rollen.

Bra dock att du kan gå i god för raderingsförklaring som verktyg. Det tyder på att funktionen fungerar som tänkt. Med tanke på relationen mellan mängden raderingar och antalet klagomål kan den, om den används mer uppsåtligt, sannolikt bidra till färre missförstånd framöver.

Det är ju individuellt hur det tas emot. Men för det mesta ger det bättre resultat i slutändan och mindre arbete för mig i slutändan då budskapet har lättare att tas emot om det inte kommer i form av en varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in