Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om vi ska vara petiga så hade det inte gått 24 timmar när denna tråden startades vilket är meningen.
Det har visst gått mer än 24 timmar från första kontakt med en moderator.
Citera
2025-12-28, 09:41
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Den 26/12 kl 20.47 skickas följande PM till T-80U:

Jag fick svar att kontakta vf. Den 27/12 kl 05.38 skickas samma PM till vf. Jag ser att vf varit aktiv runt kl 15.30 via posthistorik.

Nu är det den 28/12 kl 09.34. Det är om jag räknar rätt mer än 24 timmar.

Citat:
Om vi ska vara petiga så hade det inte gått 24 timmar när denna tråden startades vilket är meningen.
Finns möjlighet att få se inläggen som raderades?
Eller ska vi invänta att vf publicerar dem?
Citera
2025-12-28, 09:44
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Om du får besked av en moderator att det är en annan du ska vända dig till så hör det ju till någorlunda god ton att ge vederbörande tid att svara.
Citera
2025-12-28, 09:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Från första kontakt, ja, men det är sista kontakt som gäller.

Ärendet ska vara utrett så långt det är möjligt innan en klagotråd startas.
Citera
2025-12-28, 09:46
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Finns möjlighet att få se inläggen som raderades?
Eller ska vi invänta att vf publicerar dem?

Det bör vara det här (vad jag kan se handlar det om 1 inlägg som raderats):

Citat:
Bra boktips, ”Björnen kommer!”.

Aftonbladet ger goda recensioner och skriver om en tidigare händelse vid Berga där ”pansartriangeln” byggt upp en läktare för alla journalister att bevittna när den påstådda ryska ubåten skulle komma upp till ytan.

Marinen drog på allt vad den hade av minor, nät, hydrofoner, magnetsensorer, ubåtar och spaningsflyg runt den trånga och grunda Hårsfjärden.

Man inrättade ett presscenter för 500 journalister och byggde läktare vid stranden så att hela världen skulle kunna bevittna hur den sovjetiska u-båten tvingades upp i dagsljuset. Presscentret räckte inte till: Sammanlagt 652 journalister trampade runt i höstkylan vid Berga.

Vad hände sedan?

Egentligen ingenting.

Vad, läsare, tror du blir resultatet när 652 journalister befinner sig på samma plats och inte har någonting att rapportera?

Det blir i alla fall inte tyst. Vecka ut och vecka in var ubåtsjakten förstanyhet på tv. Då och då ledde en oljefläck eller en exploderad mina till att kvällstidningarna fick trycka extranummer. Teorierna avlöste varann: Om någon känd ubåt inte fick plats i Hårsfjärden så måste det röra sig om miniubåtar. Om det inte fanns några miniubåtar som stämde med spåren så måste det röra sig om en helt ny konstruktion; kanske gömd i en hemlig lucka under en rysk oljetanker?.

Tidningarnas illustratörer slet dygnet runt med kartor och diagram och hjärtskärande teckningar av ryska besättningsmän som svettades instängda i sina ubåtar medan svenska sjunkbomber exploderade utanför deras farkoster.

Efter två veckor for journalisterna hem. Men 44 sjunkbomber och fyra tunga minor får inte ha detonerat förgäves. Kilometervis med tidningstext och hundratals timmar i etern kan väl inte handla om ingenting?

Åren gick. Så småningom släpptes även civila experter in för att undersöka de ljud som skulle bevisa att främmande ubåtar rört sig i de svenska farvattnen. Ett ljud som tagits upp av en av marinens sonarbojar visade sig inte härstamma från en avlägsen propeller, utan från framtassarna på en simmande mink i bojens omedelbara närhet.

..
Men vi lever inte i en totalitär stat. Redan från början fanns det militärer, som kommendörkapten Karl Andersson, som inte trodde på vad de fick höra, utan på vad de såg. Flera av de skeptiska militärerna uttalar sig i Göranssons bok. De flesta har valt att göra det anonymt.

Det fanns också svenska journalister – till exempel Ingemar Myhrberg och Anders Hasselbohm – som redan på 1980-talet ifrågasatte ubåtsjakten. Så länge pressen stod enig bakom militärens bedömningar kallades tvivlarna för knäppgökar och rättshaverister. Det skulle inte förvåna mig om flertalet av deras kollegor fortfarande ser dem på det sättet.

Ty nu fylls våra dagstidningar med nya rapporter om ryska ubåtskränkningar, hybridkrig och fingerade kärnvapenattacker mot svenska mål. I dag avfärdas skeptiker regelmässigt som medlemmar av ”Putins svenska brigad”. Tonen har blivit allt gällare, i takt med att Nato trycker på för att få använda svenskt territorium inför en framtida konflikt med Ryssland.
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/4nKzR/medier-pa-djupt-vatten
Citera
2025-12-28, 09:47
Medlem
Citat:
Om du får besked av en moderator att det är en annan du ska vända dig till så hör det ju till någorlunda god ton att ge vederbörande tid att svara.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Från första kontakt, ja, men det är sista kontakt som gäller.

Ärendet ska vara utrett så långt det är möjligt innan en klagotråd startas.
Det har ju gått mer än 24 timmar även där ser ni väl?
Citera
2025-12-28, 09:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det bör vara det här (vad jag kan se handlar det om 1 inlägg som raderats):
På gränsen till 1.02 eller?

Men ja, det kan jag förstå att det raderades för 0.03. Man kan inte publicera en hel bokrecension i en tråd om vapen och militär.

Texten hade behövt skalas ned, styckas upp och använda egna argument kopplade till ämnet.
Citera
2025-12-28, 09:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:

NU ja. Men inte när du startade denna tråden.

Men vi släpper det nu.
Citera
2025-12-28, 09:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du var cirka 6 timmar för tidig. Om vi ska vara petiga alltså.
Citera
2025-12-28, 09:57
Medlem
Citat:
På gränsen till 1.02 eller?

Men ja, det kan jag förstå att det raderades för 0.03. Man kan inte publicera en hel bokrecension i en tråd om vapen och militär.

Texten hade behövt skalas ned, styckas upp och använda egna argument kopplade till ämnet.
Jag fick alltså ingen varning.

Oklart för mig varför inläggen togs bort.

ursprungsinlägget från DickeFix borde oxå få finnas kvar i tråden.
Citera
2025-12-28, 10:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag fick alltså ingen varning.
Det förstod jag. Ursäktar om jag var otydlig.

Citat:
Oklart för mig varför inläggen togs bort.
Rent spontant tänker jag att det är för att du lägger ut en bokrecension istället för egna argument?
Det går inte att gissa till sig vad du menar.

Citat:
ursprungsinlägget från DickeFix borde oxå få finnas kvar i tråden.
Okej. Så du citerar DickeFix med ditt inlägg?
Fortfarande: Helt omöjligt att förstå hur du kopplar det tlll ämnet. Jag tror nog inlägget skulle kunna tålas om du gjorde några justeringar och använde egna ord. Tänk det som att du kommenterar texten du citerar från länken och försöker svara på trådens ämne.

Ska tilläggas att det skulle nog underlätta i framtiden om man använde Raderingsförklaring. Förstår att ni moddar har mycket att göra, och att det inte alltid är optimalt. Vill ändå understryka att när ett inlägg är "bra försök, men försök igen", så kan funktionen ha sitt användningsområde. Vet att admin signalerade att funktionen ska användas som ett mellanläge mellan radering och varning. Men jag tror den även med fördel kan användas som ett sätt att främja diskussionerna, inte bara hejda dem.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-28 kl. 10:17. Anledning: DickeFix
Citera
2025-12-28, 10:25
Medlem
Citat:
Det förstod jag. Ursäktar om jag var otydlig.

Rent spontant tänker jag att det är för att du lägger ut en bokrecension istället för egna argument?
Det går inte att gissa till sig vad du menar.

Okej. Så du citerar DickeFix med ditt inlägg?
Fortfarande: Helt omöjligt att förstå hur du kopplar det tlll ämnet. Jag tror nog inlägget skulle kunna tålas om du gjorde några justeringar och använde egna ord. Tänk det som att du kommenterar texten du citerar från länken och försöker svara på trådens ämne.

Ska tilläggas att det skulle nog underlätta i framtiden om man använde Raderingsförklaring. Förstår att ni moddar har mycket att göra, och att det inte alltid är optimalt. Vill ändå understryka att när ett inlägg är "bra försök, men försök igen", så kan funktionen ha sitt användningsområde. Vet att admin signalerade att funktionen ska användas som ett mellanläge mellan radering och varning. Men jag tror den även med fördel kan användas som ett sätt att främja diskussionerna, inte bara hejda dem.
Min poäng var att 1.02 ger varning?

Det är inte omöjligt att förstå relation till topic om man läser inläggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in