2023-10-10, 20:16
Avstängd
Jag tänkte starta en verksamhet där jag svarvar ihop diverse föremål. Jag skulle helst vilja göra det hemma, men problemet är att jag bor i en lägenhet.
Den enda svarven jag använt tidigare är den jag hade i skolan och den var definitivt för högljudd för att jag skulle kunna använda den hemma utan att bli vräkt. Men den var från typ 60-talet och väldigt stor.

Känner någon till en modell som man kopplar in i ett vanligt eluttag och som är tyst nog för att man ska kunna använda den hemma i en lägenhet? Helst ska den vara så stabil som möjligt också. Vi kan sätta en maxbudget på 100 000kr.

Jag snackar alltså om en svarv för stålföremål, och jag ska använda den på arbetstid, inte på natten.
Citera
2023-10-10, 20:19
Medlem
kinky_Ms avatar
En svarv är för begränsad. Satsa på en 3D-printer istället.
Citera
2023-10-10, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
En svarv är för begränsad. Satsa på en 3D-printer istället.

Jag ska inte göra något plastskit, jag ska tillverka stålföremål.
Citera
2023-10-10, 20:27
Medlem
tastass avatar
tror ljudbilden är det minsta problemet.
Ska du ha en svarv med någorlunda rigiditet kommer den vara för stor och för tung att baxa in i en lägenhet.
Men ska du bara svarva småpryttlar kanske det kan gå med en bänksvarv och i så fall är det väl bara att ljudisolera och försöka se till att eventuella vibrationer inte fortplantar sig i kåkens stomme.
Senast redigerad av tastas 2023-10-10 kl. 20:29.
Citera
2023-10-10, 20:32
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag tänkte starta en verksamhet där jag svarvar ihop diverse föremål. Jag skulle helst vilja göra det hemma, men problemet är att jag bor i en lägenhet.
Den enda svarven jag använt tidigare är den jag hade i skolan och den var definitivt för högljudd för att jag skulle kunna använda den hemma utan att bli vräkt. Men den var från typ 60-talet och väldigt stor.

Känner någon till en modell som man kopplar in i ett vanligt eluttag och som är tyst nog för att man ska kunna använda den hemma i en lägenhet? Helst ska den vara så stabil som möjligt också. Vi kan sätta en maxbudget på 100 000kr.

Jag snackar alltså om en svarv för stålföremål, och jag ska använda den på arbetstid, inte på natten.

Problemet blir transporten upp till Lgh och så måste du räkna på vikt och last av bjälklaget,
Kom själv över en stor pelarborrmaskin från Saab i Trollhättan,
Svår att få upp men den finns nu i ett rum och väger inte mer än vad bjälklaget klarar av.
Skulle också buda på en masugn av mindre modell men insåg att elnätet inte skulle kunna leverera tillräckligt med ström från fastighetens lågspänningsställverk.

Så kolla
El
vikter

Och om allt fungerar lycka till med ditt svarvande.
Citera
2023-10-10, 20:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
tror ljudbilden är det minsta problemet.
Ska du ha en svarv med någorlunda rigiditet kommer den vara för stor och för tung att baxa in i en lägenhet.
Men ska du bara svarva småpryttlar kanske det kan gå med en bänksvarv och i så fall är det väl bara att ljudisolera och försöka se till att eventuella vibrationer inte fortplantar sig i kåkens stomme.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Problemet blir transporten upp till Lgh och så måste du räkna på vikt och last av bjälklaget,
Svår att få upp men den finns nu i ett rum och väger inte mer än vad bjälklaget klarar av.
Skulle också buda på en masugn av mindre modell men insåg att elnätet inte skulle kunna leverera tillräckligt med ström från fastighetens lågspänningsställverk.

Så kolla
El
vikter

Tack för svar. Jag tänkte mig något i stil med denna:

https://www.globaltools.se/maskiner/...igital-readout

318 kilo står det, det får man väl in i lägenheten på en sån där vagn med två hjul? Problemet är att jag har ingen aning om hur högljudd den är innan jag köper den..

Vad betyder rigiditet?
Citera
2023-10-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag ska inte göra något plastskit, jag ska tillverka stålföremål.

De flesta hyresvärdar/föreningar tillåter inte denna typ av verksamhet som är avsedd som bostad, ingen verkstad.
Hyra en separat lokal i ett industriområde istället. Att ha en svarv äventyrar även brandsäkerheten.
Citera
2023-10-10, 21:01
Avstängd
Sagodjurs avatar
nej du kommer bli vräkt.
Citera
2023-10-10, 21:01
Medlem
tastass avatar
Rigiditet är typ styvhet/stabilitet. Ska du kommersiellt bearbeta stål vill du generellt ha en rigid maskin för att kunna hålla en jämn kvalitet på grejerna du levererar, men det beror ju givetvis på vad det är du ska göra och vilka krav som ställs.

En dylik maskin skulle jag på sin höjd använda till hobbybruk och jag skulle inte förvänta mig att kunna ta några större skärdjup i stål.
Citera
2023-10-10, 21:09
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Normal belastning ca 400kg/m2 så din svarv kommer fungera galant.
Upplys dina grannar om din verksamhet, bjussa på pizza och öl så kommer de inte klaga på lite ljud och vibrationer till värden.
Citera
2023-10-10, 21:13
Medlem
Nog bättre att hyra en garageplats eller ett förråd i källaren så den står stabilt och du slipper vibrationer. Men annars får du nog ha en 20mm gummimatta under. Kan vara bra att täcka över resten av golvet med om du tappar några grejer.
Citera
2023-10-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla

Så kolla
El
vikter

Vad i helvete
Hahaha i en lägenhet? Har du någon bild på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in