Citat:
Ursprungligen postat av
Ogiltig.narvaro
Jag tänkte starta en verksamhet där jag svarvar ihop diverse föremål. Jag skulle helst vilja göra det hemma, men problemet är att jag bor i en lägenhet.
Den enda svarven jag använt tidigare är den jag hade i skolan och den var definitivt för högljudd för att jag skulle kunna använda den hemma utan att bli vräkt. Men den var från typ 60-talet och väldigt stor.
Känner någon till en modell som man kopplar in i ett vanligt eluttag och som är tyst nog för att man ska kunna använda den hemma i en lägenhet? Helst ska den vara så stabil som möjligt också. Vi kan sätta en maxbudget på 100 000kr.
Jag snackar alltså om en svarv för stålföremål, och jag ska använda den på arbetstid, inte på natten.
Problemet blir transporten upp till Lgh och så måste du räkna på vikt och last av bjälklaget,
Kom själv över en stor pelarborrmaskin från Saab i Trollhättan,
Svår att få upp men den finns nu i ett rum och väger inte mer än vad bjälklaget klarar av.
Skulle också buda på en masugn av mindre modell men insåg att elnätet inte skulle kunna leverera tillräckligt med ström från fastighetens lågspänningsställverk.
Så kolla
El
vikter
Och om allt fungerar lycka till med ditt svarvande.