2025-12-27, 23:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Är det enda alternativet du ser?
Visst, det fanns andra alternativ, hade självmordsförsöket och efterbörden av det, kanske mer vi inte vet? Hade det för 50 år sedan hade han låsts in på mentalsjukhus för sin egen och andras säkerhet.

Han kunde lagts in och medicinerats tungt som i bland händer i dag, men en dag skulle han då säkert ut i samhället ändå, och kanske mörda någon?

Nu släpptes han ju bara ut, fri att mörda att krossa en oskyldig familjs liv. Jag tror det blivit bättre om han inte överlevt självmordsförsöket trots allt. Med kontentan, bättre för honom och bättre för alla andra.
De som släppte ut honom kan ta på sig skulden för det inträffade, ett mord och två mordförsök.
Citera
2025-12-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Information som jag fått till mig.

Runt fyra timmar var han i huset och kvinnan mördades innan han gick in.

Jag kan inte gå i godo för sanningshalten.
OK, kan det vara en tidsangivelse från t.ex. mannen med hunden om när detta skrik hördes eller annat vittne och man utgår från den tidsangivelsen. Jag har inte sett i media om han (mannen med vovven) har uppgivit någon exakt tidsangivelse men det han hörde bör rimligtvis vara en konfrontation mellan GM och kvinnan. Vis av egen erfarenhet så brukar ofta sådana ovanliga upplevelser/ljud vara ganska lätta att komma ihåg men när någon frågar typ, vad var klockan så blir man lite ställd och då blir det en ca-tid. Men en morgonpromenad med sin vovve så är det tidig morgon, runt 8-9 snåret och en pinknödig vovve.
Citera
2025-12-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia32
Även det är svårt och en komplicerad process. En sak är om personen själv önskar en förvaltare och ger samtycke till detta då är det något enklare. Det ska vara svårt att få en person omyndigförklarad!

Men snälla du, läs vad jag skrev. Jag skriver det igen: Att omyndighetsförklara en person går inte i Sverige idag. Detta togs bort 1989. Men man kan få en förordnad förvaltare utsedd om man inte är i stånd att sköta sig själv.

Nej, det är inte alls svårt och komplicerat att få en förvaltare vare sig man själv vill eller ej.

Om du nu har arbetat inom Rättspsykiatrin så många år så antar jag att du förstår.
Citera
2025-12-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia32
Även det är svårt och en komplicerad process. En sak är om personen själv önskar en förvaltare och ger samtycke till detta då är det något enklare. Det ska vara svårt att få en person omyndigförklarad!

Men snälla du, läs vad jag skrev. Jag skriver det igen: Att omyndighetsförklara en person går inte i Sverige idag. Detta togs bort 1989. Men man kan istället få en förordnad förvaltare utsedd om man inte är i stånd att sköta sig eller sin egendom själv.

Nej, det är inte alls svårt och komplicerat att få en förvaltare vare sig man själv vill eller ej.

Om du nu har arbetat inom Rättspsykiatrin så många år så antar jag att du förstår.
Citera
2025-12-27, 23:04
Medlem
Usch, vila i frid.
Citera
2025-12-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tycker att det är en lite orättvis beskrivning på en större förändring men visst. Samhället i stort går inte alltid i takt med liknande reformer, det blev inte bra på alla plan direkt.

Det spelar mindre roll för GM, han föddes 2002 och kuskades till Sverige där han misslyckades fatalt. Kanske hade han lyckats bättre på hemmaplan i Colombia , vem vet, vem bryr sig?

Han är ansvarig för rätt mycket elände som har drabbat utomstående, två flickebarn har förlorat sin mamma.

Har svårt att se att psykvården ska kunna hantera liknande problematik även om Lill-feta morsan är där och bjäbbar.

Det enda man kan vara lite glad över är vetskapen om att han aldrig kommer göra något liknande igen.
Jag argumenterar inte mot dig. Jag är bara så sjukt less på att det händer igen och igen och igen, att människor som uppenbarligen inte SKA vara fritt ute i samhället ändå är det och kan utföra vansinnesdåd.
Citera
2025-12-27, 23:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopslut75
Det är sant att sunderbyn akut psyk är åt helvete oavsett om du kommer in självmant eller med polis så tar som inte in dig om du inte är självmordsbenägen eller grovt psykotisk.
Skulle tro att GM togs in på lpt 12 eller 24 timmar och med lite haldol i kroppen så och inte längre i lika dåligt skick skrevs han ut.
Det kostade en mammas liv och två döttrar som aldrig får tillbaka sin mamma eller upprättelse då han är död.

Ja, en långtidsverkande haldolspruta & kvar över natten, lugn på morgonen = utsläppt.
Citera
2025-12-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarahsamarit
Jag har också läst det. Polisen berättade att MGM ringde på och sedan attackerade när hon öppnade. Ska se om jag hittar tillbaka till det. Tror att det var NSD som hade den texten.

Har du mer bekräftad info kring detta? Jag har hört att så här var det inte det gick till. Däremot så finns det enligt min info förklaring till varför BO hittades utanför bodstaden.
Citera
2025-12-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad får dig att skriva att kvinnan legat ute (förmodligen död) i fyra timmar. Du skriver fyra timmar och vad startar din tidsaxel, är det en iakttagelse eller annat som med säkerhet kan tidsstämplas.
Nu kan jag missat något i tråden men jag hoppas min fråga endå ursäktas.

Exakt. För allt vi vet kan mamman ha dött minuter innan polisen kom eller tom efter det.
Citera
2025-12-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
Jag argumenterar inte mot dig. Jag är bara så sjukt less på att det händer igen och igen och igen, att människor som uppenbarligen inte SKA vara fritt ute i samhället ändå är det och kan utföra vansinnesdåd.
Mamman hade larmat att psykvården släppte ut GM för tidigt. Ansvarig psykläkare borde åtalas. Hade läkaren skött sig hade de 2 döda levt idag plus de sårade.
Citera
2025-12-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Riskfaktorer:
  • Män
  • Arbetslöshet
  • Tidigare kontakt med psykiatrin
  • Social isolering
  • Avbruten eller ej fullföljd behandlingsplan
  • Aggressivitet
  • Känd av polisen
  • Fattigdom
  • (Skuldsättning)
  • Tillgång till vapen
  • Alkohol / Droger
  • Judas Priest CDs
Brukar vara många punkter som är med från den här listan. Ambulanssjukvårdaren Helena blev ju också mördad av en som nyligen haft kontakt med psykiatrin för ca 5 veckor sen. Räkna med att någon från regeringen dyker upp och skakar lite på huvudet och talar med ljuv stämma till en kamera och mikrofon men inte ett skit kommer ändras. Om några veckor syns vi igen i en tråd om ett mord som hade gått att förebyggas.
Jag hittade inte Judas Priest i någon av GM:s konton på Facebook. Däremot en del rappare om det nu räknas som suspekt?

Det jag tyckte var märkligt är att han gillade Polisen. Han var ostraffad i motsats till sin mor och syster.
Citera
2025-12-27, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anderson8
Har du mer bekräftad info kring detta? Jag har hört att så här var det inte det gick till. Däremot så finns det enligt min info förklaring till varför BO hittades utanför bodstaden.

Jahapp,vad har du för info kring det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in