2025-12-27, 22:24
Medlem
mammamia32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men det är ju du som spekulerar att mamman är sviken och ska ha kämpat och gjort allt rätt och jadajada

Vem säger att de inte va så? Det kan lika gärna vara så att mamman till slut inte orkat med längre. Eller att hon va en usel förälder, vem vet. Men att tillskriva henne som en del gör i denna tråd visar på låg nivå av empati.
Citera
2025-12-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan väl lika gärna varit flickorna som skrikit, det var som en skräckfilm enligt polisen.

Kan det ha varit men detta måste ju ändå varit när GM var i huset eftersom grannen inte såg någon stå vid ytterdörren och ringa på och skriken kom inifrån. Mamman borde ha skrikit också om hon mördades direkt vid dörren och sedan dog ute, det borde ha hörts mer.
Tror han kom in med nån ursäkt, låna toa, dricka vatten, köpa keybord what ever, och sedan inne drar fram kniv/machete varpå skriken och ”det livade” hörs av grannen.
Citera
2025-12-27, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Kan det ha varit men detta måste ju ändå varit när GM var i huset eftersom grannen inte såg någon stå vid ytterdörren och ringa på och skriken kom inifrån. Mamman borde ha skrikit också om hon mördades direkt vid dörren och sedan dog ute, det borde ha hörts mer.
Tror han kom in med nån ursäkt, låna toa, dricka vatten, köpa keybord what ever, och sedan inne drar fram kniv/machete varpå skriken och ”det livade” hörs av grannen.

Du vet väl inte om mamman skrek, kan hon ju ha gjort det men ingen råkade höra det.

Mordet kan också ha gått snabbt, hon hann kanske inte skrika.

Sedan finns det ju den här populära förklaringen i våldtäktsmål, frysning, bör väl vara högst tillämplig här?
Citera
2025-12-27, 22:30
Medlem
mammamia32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Min enfaldiga logik säger mig att mamman kunde ha försökt avleda GM från sina döttrar genom att röra sig ut från huset och samtidigt försöka få grannarnas uppmärksamhet.

Men å andra sidan borde en mamma göra motsatsen och röra sig inåt för att försöka skydda sina barn.

Jag kan spekulera och kan tänka mig att mamman till flickorna nog inte hade en susning på hur snabbt det hela eskalerade. Det sympatiska nervsystemet kickar in "Fight or flight". Man slåss eller flyr. Hon kanske kunna fly men inte utan sina döttrar. Hon valde troligen att slåss och det kostade henne livet. Blir man huggen i buken med kniv så står man inte längre på fötterna.
Citera
2025-12-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast den möjligheten har ju funnits länge. Mamman påstår själv att GM har lidit av psykisk ohälsa i stora delar av sitt liv.

Funkade insatserna inte då så gör dom sällan det när han är myndig heller. När han var omyndig hade hon såklart väldigt mycket större möjlighet att påverka.

Nu känns detta som en sidodiskussion, det kan vara svårt att göra rätt även om man gör sitt bästa. Mamman är knappast ansvarig för dådet och det är inte psykvården eller skattesänkningar heller.

GM verkar ha haft ett väl utvecklat alkoholmissbruk utöver sin psykiska ohälsa, varför vill ingen prata om det tror du?
Har inget bra svar. Ja, en sidodiskussion men ändå relevant tycker jag. Mamman är absolut inte ansvarig. Dock ser jag att vården överlag i Sverige idag inte är tillräcklig. Gång på gång skrivs människor med stora psykiska besvär ut och de har ingen på utsidan som tar emot dem.

Med början nån gång på 80-talet avskaffades mentalsjukhusen i Sverige. Personer som på riktigt behövde vårdas sattes i eget boende. För några gick det bra, för några sämre. Flera av dessa tog sina liv eller begick brott. Vi (Sverige) har misslyckats i vård av de som har psykisk ohälsa.
Citera
2025-12-27, 22:32
Avslutad
Vem tycker ni är mest ansvarig för det inträffade ?
Citera
2025-12-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Tydligen finns en gräns hur mycket pengar man kan ta ur psykiatrivården innan vanligt folk tas av daga och deras barn kidnappas i sina hem. Kan räkna upp åtminstone 10 dödsfall på rak arm som troligtvis inte hade behövt inträffat om rätt insatser sats in i tid. Men det verkar som att ett par dödsfall om året är en del av senaste kalkylen

Vi har satsat på import av människor i stället. Ett exempel på familj i denna tråd.
Ska vi hålla på att "räkna upp" så kan du räkna mord av invandrare och andra generationens invandrare. Den kalkylen och kostnaderna är brutala.
Citera
2025-12-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då blir det märkligt, stapplar man iväg gör man väl det mot räddning så långt man kan, mot gatan.

Ingen såg väl henne ligga där mellan bron och gatan under dessa fyra timmar?

Vad får dig att skriva att kvinnan legat ute (förmodligen död) i fyra timmar. Du skriver fyra timmar och vad startar din tidsaxel, är det en iakttagelse eller annat som med säkerhet kan tidsstämplas.
Nu kan jag missat något i tråden men jag hoppas min fråga endå ursäktas.
Citera
2025-12-27, 22:34
Medlem
Mamman till GM bör rannsaka sig själv. Enligt uppgift här så har hon 3 barn av 3 med psykiska problem. Det går inte enbart att skylla på psykvården. Detta är mest troligt en långdragen historia med flera år av sociala, intellektuella och psykiska problem. Mest troligt långt tillbaka släktträdet.

Nu får vi hoppas att syskonen till GM hålls under lupp så att inte fler brott begås.

Långt ifrån alla skall skaffa barn.
Citera
2025-12-27, 22:35
Medlem
mammamia32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajalala
Jag är gammal kollega med mamman till GM. Vi jobbade i vården tillsammans och hon är väldigt lugn, trygg och arbetssam. Det finns ingenting konstigt som utmärker sig med henne. Jag har inget annat än sympatier för denna kvinna. Hon har inte haft det lätt med denna psykotiska son. Har läst mycket i tråden och det står mycket osanningar och påhitt om henne. Jag hoppas hon är skonad från att läsa det.

En mycket vettig kommentar! Inte nog med att mamman till GM ska få bära skam och skuld nu i lilla Boden i åren framöver. Hon har även mist sitt barn. Som mamma vill jag tro att de misslyckande hon måste ha känt i många år nu blivit total. Hoppas hon får krishjälp som är professionell och möjligen hjälp att starta om på annan ort. Folk är så full i fördomar så vore det mitt barn som stått bakom denna tragedi så hade jag flyttat långt bort. Även om hon vore en nära perfekt förälder så skulle folk slänga ur sig precis vad som helst,
Citera
2025-12-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggmar

Satan.
Citera
2025-12-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggmar
Tredje mordet av en nyligen frisläppt från psykiatrin på ~ 3 månader. Oberoende utredning om ansvarsfrågan samt akut stöd till aktuella verksamheter i vårbudgeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in