2025-12-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
‎Så nu menar du alltså att det inte är egoistiskt att ta sitt liv. Du svänger rätt ordentligt i resonemanget fru Karlsson.

‎Men oavsett hur du landar i den frågan så kvarstår ett faktum, det finns verkliga barn som drabbas och får bära konsekvenserna. Barn som far illa, på riktigt. Och det är just de barnen som Dumpen och deras följe konsekvent verkar bortse ifrån. För i deras världsbild tycks de inte spela någon roll alls.

‎Det är åtminstone den känsla man får, gång på gång, när man ser hur lätt deras lidande avfärdas eller ignoreras helt.

‎Vem har ens pratat om att slippa straff?
‎Jag upplever att de flesta som deltar i den här diskussionen är rätt överens om att bryter man mot lagen, då ska man också ta det straff som lagen föreskriver. Om jag någon gång har sagt något annat får du gärna peka på var, för det känner jag inte igen.

‎Men en offentlig uthängning och ett intimt samröre med den där Gräv gruppen är något helt annat än ett rättsligt straff. Det är ett parallellt straffsystem, helt utan regler, där det i praktiken är de anhöriga som ofta får ta hårda smällar. I många fall betydligt värre än vad ett faktiskt, lagstadgat straff hade inneburit.

‎Situationen är svår nog som den är för alla inblandade, utan att den dessutom ska exploateras offentligt och leda till att oskyldiga människor trakasseras. Att detta gång på gång verkar vara så svårt för både Dumpen och deras följe att begripa, det är i sig rätt talande.

Alla sätt är tillåtna för att få bort dom som försöker att ligga med barn.
Ja det är tråkigt för dom anhöriga att gäddan förstör för hela familjen, men han har ställt till det för dom helt på egen hand.
Om det nu är så att gäddans anhöriga blir trakasserade så får du ta det med dom som gör det.
Citera
2025-12-27, 17:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
‎Så nu menar du alltså att det inte är egoistiskt att ta sitt liv. Du svänger rätt ordentligt i resonemanget fru Karlsson.

‎Men oavsett hur du landar i den frågan så kvarstår ett faktum, det finns verkliga barn som drabbas och får bära konsekvenserna. Barn som far illa, på riktigt. Och det är just de barnen som Dumpen och deras följe konsekvent verkar bortse ifrån. För i deras världsbild tycks de inte spela någon roll alls.

‎Det är åtminstone den känsla man får, gång på gång, när man ser hur lätt deras lidande avfärdas eller ignoreras helt.

‎Vem har ens pratat om att slippa straff?
‎Jag upplever att de flesta som deltar i den här diskussionen är rätt överens om att bryter man mot lagen, då ska man också ta det straff som lagen föreskriver. Om jag någon gång har sagt något annat får du gärna peka på var, för det känner jag inte igen.

‎Men en offentlig uthängning och ett intimt samröre med den där Gräv gruppen är något helt annat än ett rättsligt straff. Det är ett parallellt straffsystem, helt utan regler, där det i praktiken är de anhöriga som ofta får ta hårda smällar. I många fall betydligt värre än vad ett faktiskt, lagstadgat straff hade inneburit.

‎Situationen är svår nog som den är för alla inblandade, utan att den dessutom ska exploateras offentligt och leda till att oskyldiga människor trakasseras. Att detta gång på gång verkar vara så svårt för både Dumpen och deras följe att begripa, det är i sig rätt talande.

Vilket straff tycker du att gäddorna ska ha?
Citera
2025-12-27, 17:19
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-and-Y
0-5 % lyckad avslöjning, inte så träffsäker metodik. Men för dumplingarna vars IQ är låg, så tror man på vad som helst, eftersom det är skönt att vara upprörd.

Skulle du vara nöjd om du kastade pil och lyckades träffa tavlan vart 40e gång?
Varför berättar du detta för mig?
Citera
2025-12-27, 17:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-and-Y
Det gör dom inte. Det är extremt osannolikt 0-5%, att någon skulle ha gett sig på riktiga barn, bland de uthängda.

Notera att vuxnas Dejtingsajter, där båda parter känner varandra extremt väl innan träffen, har 30% sannolikhet till sex, vi första eller andra irl mötet.

Dumpen utgår från 100% sannolikhet till sex, vid extrem oklarhet vem motparten är i kombination med juridisk risk. => Detta kan absolut inte stämma att de når högre sannolikhet till sex, än vuxnas legala dejting... Och det gör det inte, har redan undersökte vetenskapligt, sannolikheten är 0-5% .

Hoppas polletten trillar ner nu.
Du kan inte jämföra en normal träff mellan två vuxna och en onormal där en vuxen ska träffa ett barn.
Maktbalansen ser helt olika ut i fallen.
Att ni inte förstår det är oroväckande och en riskfaktor.
Citera
2025-12-27, 17:29
Medlem
X-and-Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du kan inte jämföra en normal träff mellan två vuxna och en onormal där en vuxen ska träffa ett barn.
Maktbalansen ser helt olika ut i fallen.
Att ni inte förstår det är oroväckande och en riskfaktor.

Riskfaktorn reducerar chansen till sex nästintill fullständigt.

Dumpen: "tänkte inte på det".

Innan man lanserar en produkt (Dumpen i detta fall). Så bör man nog evaluera om den är helt kvalitets säkrad, så en noggran kravanalys måste göras först, baserad på vetenskapliga undersökningar. Man kan inte bara köra på något man tror funkar.
Senast redigerad av X-and-Y 2025-12-27 kl. 18:09.
Citera
2025-12-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Ja det är tråkigt för dom anhöriga att gäddan förstör för hela familjen, men han har ställt till det för dom helt på egen hand.
Om det nu är så att gäddans anhöriga blir trakasserade så får du ta det med dom som gör det.

‎Så att skada andra barn för att påstå sig skydda barn som inte har det minsta med varandra att göra, det är alltså helt okej enligt dig? För om man menar att alla medel är tillåtna, då är det i praktiken precis det du säger.

‎Jag har inga problem med att slå fast att den uthängda har gjort fel. Det är inte där striden står. Men det ger ingen som helst rätt att samtidigt skada hans anhöriga. Och det är exakt det som händer i dag, som eskalerar av en direkt följd av Dumpens arbetssätt.

‎Det här är dessutom inget okänt för Dumpens ledning. De är fullt medvetna om konsekvenserna. De har kommenterat det tidigare och mer eller mindre sagt att de inte bryr sig. Och när man säger sig arbeta för barn, men samtidigt struntar fullständigt i hur andra barn mår och far illa, då klingar det där barnsnacket rätt ihåligt.
Citera
2025-12-27, 18:38
Medlem
Citat:
Vilket straff tycker du att gäddorna ska ha?

‎Om de hade gjort något som i dag klassas som brottsligt, då pratar vi om böter eller fängelse i upp till två år, beroende på hur allvarligt det är. Det är så rättsstaten fungerar.

‎Men då undrar jag, vilket straff anser du att anhöriga till en uthängd ska få?
Citera
2025-12-27, 18:50
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
‎Så att skada andra barn för att påstå sig skydda barn som inte har det minsta med varandra att göra, det är alltså helt okej enligt dig? För om man menar att alla medel är tillåtna, då är det i praktiken precis det du säger.

‎Jag har inga problem med att slå fast att den uthängda har gjort fel. Det är inte där striden står. Men det ger ingen som helst rätt att samtidigt skada hans anhöriga. Och det är exakt det som händer i dag, som eskalerar av en direkt följd av Dumpens arbetssätt.

‎Det här är dessutom inget okänt för Dumpens ledning. De är fullt medvetna om konsekvenserna. De har kommenterat det tidigare och mer eller mindre sagt att de inte bryr sig. Och när man säger sig arbeta för barn, men samtidigt struntar fullständigt i hur andra barn mår och far illa, då klingar det där barnsnacket rätt ihåligt.

Något jag försökt påtala ganska länge nu, att konfrontera i sig skulle medföra samma avskräckande effekt - men inte några efterverkningar. Vilket borde vara rimligt om dom står för sitt syfte, men det verkar inte vara fallet - publicera och propaganda verkar vara det viktiga, och påpeka swish på det.

Om vi tar dessa 700+ "livsfarliga män" och hänger ut dom, så dom inte har något att förlora överhuvudtaget, har vi inte istället skapat en livsfarlig man då? Ironin är total.

Dom skyltar även med att dom minsan har skramlat ihop pengar till behandling för xx barn. Okej, det kan omöjligen vara barn gäddor haft att göra med. Hade fungerat lika bra att starta en normal insamling såsom Barncancerfonden.

Eller vänd på det, samhällskostnaden för effekterna av männen är runt 1 miljard än så länge. Blir nog många behandlingar av det.

Hela konceptet faller som ett sandslott när det börjar analyseras på riktigt, inte retorikmodellen av Dumpen själva. För övrigt, skadorna för männen och deras barn m.m. är omöjliga att få ogjort.

Avslutningsvis, att detta är aktuellt på det här sättet 2025/26 är inget annat än otroligt, att vi är enda landet i EU som ens kan hålla på med dylikt säger tillräckligt. Om inte Sverige själva tar tag i detta kommer säkerligen EU göra det förr eller senare (nu har dom ivarjefall kännedom om det)
Citera
2025-12-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Ja, vi vet att du anser PHS borde gå fria ifrån fängelse och att sålänge man säger någon försökt ligga med barn är det ok att döda och dräpa.
Citera
2025-12-27, 19:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
‎Om de hade gjort något som i dag klassas som brottsligt, då pratar vi om böter eller fängelse i upp till två år, beroende på hur allvarligt det är. Det är så rättsstaten fungerar.

‎Men då undrar jag, vilket straff anser du att anhöriga till en uthängd ska få?

De gäddor som inte har några barn/anhöriga tycker du att de kan hängas ut?
Eller ska de också skonas från att visas upp vad de har gjort?
Det är gäddan som ställer till det för ev.anhöriga och får själv se till att reda ut det.
Man kan inte ta ifrån gäddan allt ansvar för vad den har ställt till med och skylla på andra.
Jag tror inte att gäddtypen blir hjälpt av att inte behöva ta något ansvar för vad de har ställt till med.
Senast redigerad av MeggieCleary 2025-12-27 kl. 19:20.
Citera
2025-12-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Något jag försökt påtala ganska länge nu, att konfrontera i sig skulle medföra samma avskräckande effekt - men inte några efterverkningar. Vilket borde vara rimligt om dom står för sitt syfte, men det verkar inte vara fallet - publicera och propaganda verkar vara det viktiga, och påpeka swish på det.

Om vi tar dessa 700+ "livsfarliga män" och hänger ut dom, så dom inte har något att förlora överhuvudtaget, har vi inte istället skapat en livsfarlig man då? Ironin är total.

Dom skyltar även med att dom minsan har skramlat ihop pengar till behandling för xx barn. Okej, det kan omöjligen vara barn gäddor haft att göra med. Hade fungerat lika bra att starta en normal insamling såsom Barncancerfonden.

Eller vänd på det, samhällskostnaden för effekterna av männen är runt 1 miljard än så länge. Blir nog många behandlingar av det.

Hela konceptet faller som ett sandslott när det börjar analyseras på riktigt, inte retorikmodellen av Dumpen själva. För övrigt, skadorna för männen och deras barn m.m. är omöjliga att få ogjort.

Avslutningsvis, att detta är aktuellt på det här sättet 2025/26 är inget annat än otroligt, att vi är enda landet i EU som ens kan hålla på med dylikt säger tillräckligt. Om inte Sverige själva tar tag i detta kommer säkerligen EU göra det förr eller senare (nu har dom ivarjefall kännedom om det)

‎Absolut kan man göra en människa betydligt farligare om man ser till att denne inte har något kvar att förlora. Det är inget kontroversiellt, det är ren kriminologisk grundkunskap. Ska man minska risken för återfall, oavsett vilket brott det handlar om, även de som väcker starkast avsky, då måste man arbeta med återanpassning. Inte med social utstötning.

‎Lösningen är nämligen inte att stänga ute människor och ta ifrån dem varje anledning att skärpa sig. Det är snarare ett säkert sätt att uppnå motsatsen.

‎Jag har varit inne på det här tidigare, vill man ha ett tryggare samhälle så måste man göra människor bättre, inte sämre. Det är svårt nog som det är. Och det blir definitivt inte lättare när Dumpen och dess följe aktivt bidrar till att isolera dessa individer så att de till slut bara har andra likasinnade omkring sig.

‎Det här ses av ledningen och följarna som ett steg i rätt riktning. I själva verket är det tvärtom. Man skapar förutsättningar för grövre förövare. Samtidigt har vi sett exempel där rättsprocesser faktiskt skadats, där vittnesmål om antastningar inte kunnat tillmätas full tyngd just på grund av Dumpens publiceringar. Det är i sig djupt allvarligt.

‎Så man förstör inte bara livet för anhöriga i sin jakt på upprättelse, man riskerar också att undergräva rättssäkerheten. Och då har man lämnat det som ens i teorin kan kallas en god gärning.
Citera
2025-12-27, 19:38
Medlem
Citat:
De gäddor som inte har några barn/anhöriga tycker du att de kan hängas ut?
Eller ska de också skonas från att visas upp vad de har gjort?
Det är gäddan som ställer till det för ev.anhöriga och får själv se till att reda ut det.
Man kan inte ta ifrån gäddan allt ansvar för vad den har ställt till med och skylla på andra.
Jag tror inte att gäddtypen blir hjälpt av att inte behöva ta något ansvar för vad de har ställt till med.

‎Jag anser inte att någon ska hängas ut och bli bränsle för en pöbelmentalitet, särskilt inte när det dessutom sker i vinstsyfte.

‎Jag har heller aldrig påstått att den som hängs ut saknar ansvar för sina handlingar. Men varje gång någon framför kritik mot Dumpen så väljer ni konsekvent att tolka det som om man försvarar den uthängda. Det är ett bekvämt sätt att slippa diskutera sakfrågan.

‎Dumpen och deras följare tycks däremot vara märkligt blinda för det uppenbara, deras arbetsmetoder förvärrar situationen för anhöriga, ofta långt bortom vad konsekvenserna annars hade blivit. Därmed bär Dumpen också ett ansvar för att livet görs betydligt svårare för människor som inte begått något brott överhuvudtaget, alltså anhöriga.

‎Så jag ställer frågan igen, vilket straff anser du egentligen att anhöriga till en uthängd ska avtjäna?

Jag svarar ändå på dina frågor, så du kan väll vara vänlig att svara på någon fråga du får själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in