Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Idag, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns tre möjliga scenarion och som är väsensskilda från varandra.

- En beväpnad person på stan eller med tillgång till vapen i närheten som får en ingivelse efter att ha noterat makarna inför biobesöket och som faktiskt agerar på denna under kvällen (opportunism).

- En beväpnad person på stan som på något vis blir provocerad av statsministern efter konfrontation eller liknande och som det slår slint för (affekt).

- En skjutklart beväpnad person på stan som omgående efter att fått syn på statsministern fiskar upp sitt vapen för att skjuta honom (impuls).

En GMP utifrån förstnämnda scenario har skrivits och beskriver en i det sammanhanget rimligt tänkbar typ av person. En GMP enligt något av de två andra förslagen skulle se annorlunda ut och i förmodligen stora grad beskriva en typ av CP-snitt och med en livslång historia av allvarlig dysfunktion. En person som såvitt känt aldrig någonsin visat prov på minsta aggressiva impulsbeteende skulle inte rymmas inom denna profil.

Ja, det är som vanligt så att allt som är fysiskt möjligt inte går att utesluta, men det är kanske inte vad som i huvudsak bör bygga ett uppslag.

Men nu gällde det ju minutschemat från stämpelur till skottplats via 1,5 minuter stopp i foajén.

Jag menar enbart på att vi inte kan sitta här 40år senare och ge motiv till några personer och andra inte..

Jag utesluter ett alibi för Engström på vad väktarna höftar fram 3mån senare och det borde alla vettiga personer göra

Om någon frågade mig hur länge jag pratade med grannen i tvättstugan för 3mån så hade jag kunnat höfta 2min på alla samtal mellan 30sek till 4 min...
Citera
Idag, 16:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nu vill ju inte jag försvara teorin, det var bara ett exempel. Men polisen borde satt in mer ressurser än Häggström på Skandia. Att dom tog kontakt med Häggström visar ju att misstänkte att det fanns något där.
Det var too little too late helt enkelt. As usual.

Jo, men det med sannolikhet KAN vara ett misstag. Om lösningen är något som INTE är sannolikt så funkar inte det. Man borde kanske kolla mer på vad som är möjligt?

Med Häggström är det nog något annat vi diskuterar snarare än att tänka nytt.
Med Häggström är det väl inte polisen som först misstänkte, utan han själv(PH) som kontaktar sin gamla kollega "Skogis" med sina misstankar?
(Han skrev ett PM på Skandia Skandia som registrerades 5/6 och blev själv förhörd först 9/6..)

Och ja precis, vad är möjligt... och även fråga sig själv varför är det möjligt eller inte möjligt.
Vad talar för och inte glömma vad som talar emot, d.v.s. ifrågasätta.

Ditt exempel tycker jag är bra utifrån att man definitivt borde ifrågasätta möjligheten att SE skulle fått revolvern som en present...
Citera
Idag, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Med Häggström är det nog något annat vi diskuterar snarare än att tänka nytt.
Med Häggström är det väl inte polisen som först misstänkte, utan han själv(PH) som kontaktar sin gamla kollega "Skogis" med sina misstankar?
(Han skrev ett PM på Skandia Skandia som registrerades 5/6 och blev själv förhörd först 9/6..)

Och ja precis, vad är möjligt... och även fråga sig själv varför är det möjligt eller inte möjligt.
Vad talar för och inte glömma vad som talar emot, d.v.s. ifrågasätta.

Ditt exempel tycker jag är bra utifrån att man definitivt borde ifrågasätta möjligheten att SE skulle fått revolvern som en present...

Vet du varför PH plötsligt misstänker Engström?

Det är väl ändå lite unikt att man misstänker en kollega !?
Citera
Idag, 16:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men om presenten var ett olagligt vapen så träder inte gärna givaren fram då denne kan bli medåtalad.

Skulle mycket väl kuna vara WG som slår två flugor i en smäll. Han grejar en fin present åt SE och blir samtidigt av med problemet (det olagliga vapnet).

Ja, det går ju såklart att efterkonstruera och spekulera kring allt så "att det passar" och funkar...

För egen del vill jag ha större belägg för dessa spekulationer innan jag vill börja tro på dom.
Oavsett teori eller GM.

Risken är att man kärar ned sig i en teori och/eller gärningsman... och bara vill och kan se saker som talar för.

SE, CA och CP-tråden visar på att vissa är där..
Citera
Idag, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja och trots att "manuset" är fullt av plot holes gick det att sälja smörjan till Netflix så Babianjägaren (FLX) fick sätta sina gula betar i materialet.

Trots att Netflix anlitade TP som "expert" redovisades aldrig hur SE kom över vapnet. Inte ens TP kunde fantisera ihop hur det skulle gått till.

Personligen är jag lite inne på att det kan finnas flera olika Grandmän och att alla iakttagelser inte måste röra sig om en och samma person.

Jag ser personligen inte SE som en av staffagefigurerna utanför Grand.

Vad du bortser från dels från boken och TV serien är att författaren forskade i om det var Stay Behind som låg bakom mordet, men Mattias Göransson valde att helt utelämna detta och det är det verkliga Haveriet, det som numera kommit fram om Stay Behind ligger oerhört nära det som Författaren skrev om gruppen och då sågs det som konspiatoriskt att Stay Behind hade en sådan framstående position.

SE lånade vapnet av sin granne officeren och vapensamlaren, TV serien visade tydligt med ett par repliker av vapensamlaren att han mellan raderna var en del av Stay Behind och vi som tittare kunde räkna ut om det var en konspiration bakom eller ej, det var övertydligt i TV serien.
Ponera att han lånar ut vapnet veckor innan mordet, Palme skjuts, då borde vapensamlaren bli lite rädd för SE, en officer tänker taktiskt, är han oskyldig som anstiftare, hur kan han försvara sig mot SE:s påsteåenden om officeren anmält SE, att officeren var anstiftare, då ljuger man in i kaklet hela livet ut.
Men om nu Officeren ingick i Stay Behind konspirationen så lånade han ut vapnet till SE eftersom SE befann sig där han var.

Den säkerhetsperson som en gång var polis som jobbade på Skandia fick fram om Stig var att hela hösten 1985 jobbade Stig över samma kvällar Palme jobbade över, då kunde någon stå utanför Rosenbad och se när Palmes kontor släktes och Stig kunde kuta ut och hinna ifatt Palme. enligt Polismannen kunde han hunnit i fatt Palme halvägs från sin bostad, Gamla stan en vardagskväll i oktober var helt tömt på folk 1985, då pratar vi tider runt 23-01 och ingen hade kunnat räkna ut vem som sköt Palme om det scenariot hade hänt. Han gick ofta hem utan livvakt.

Det som är allmänt känt om SE är att han ofta såg Palme på någon av restaurangerna på Sveavägen och var det en konspiration hade nyheten om att de skulle på Grand varit välkänd hos SE.
Om det var slumpen så finns det uträkningar från den polismannen om hur SE kunde rört sig ut innan mordet. SE brukade gå ut runt 20-21 när han jobbade för att dricka lunch så det är inte konstigt att han skulle gått ut denna kväll och anledningen till att han inte rörde sig kring huvudentrén var hans begynnande alkoholmissbruk, komma in och lukta alkohol inför vakterna, det var tveksamt för en person som SE som hade höga tankar om sin integritet, det har alla berättat som kände SE.

Ingen vet vem som verkligen sköt Palme, var det en konspiration är dessa spår för längesedan utraderade, var det slumpen oavsett vem så är slumpen högst möjlig.

Men som KP sa på presskonf så är SE eller den andre yngre mannen som pekades ut förra året återigen som är de mer troligare, men SE mer troligare.
Det handlar om första dygnets utredning, ser man det ursprungliga signalementet som står där och gick ut i media så är likheten med SE slående, sedan har dessa uppgifter manipulerats under åren, man änndrar för att det ska passa in på CP eller nån annan.
Vittnena blev sönderförhörda under CP utredningen, polisen ställde ledande frågor och planterade omedvetet in andra bilder i huvudet på vittnena.

Det är bara att följa Quick, Kevin fallet så ser man hur polis av ren okunnighet kan förstöra en utredning.

Modern Vittnespsyklogi och Specielt Minnesforskaren Loftus säger att vittnesmål angivna från en vecka bort från dådet och upp till flera år är överhuvudtaget inte gilltiga eftersom minnen är extremt opålitligt, rentutav ihopfantiserade minnen av dessa senare vittnen.
Dessa personer säger att man bör stryka vittnen från rättegångar och enbart döma på rena bevis, och vad som är bevis skiftar oehört mycket idag.
Jag såg i en rättsdolumentär om ett svenskt fall för några månader sedan att krutspår på kläder häner och upphittade kulor tillsammans räcker inte längre för att dömma någon för mord, för krutrester kan vara helt andra kemiska sammansättningar och kan inte längre bevisa att just den personen sköt.

Nej jag är övertygad om att sanningen om Palme mordet aldrig kommer komma fram fullt ut, i min värld är SE den mest trovärdige mördaren, men det betyder inte heller att han är mördaren, SE lyckades klampa omkring i utredningen som en elefant och därmed förstörde möjligheterna att lösa mordet redan 1987
Citera
Idag, 17:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menar enbart på att vi inte kan sitta här 40år senare och ge motiv till några personer och andra inte..

Jag utesluter ett alibi för Engström på vad väktarna höftar fram 3mån senare och det borde alla vettiga personer göra

Om någon frågade mig hur länge jag pratade med grannen i tvättstugan för 3mån så hade jag kunnat höfta 2min på alla samtal mellan 30sek till 4 min...

Något för omvärlden tydligt motiv när det kommer till ensamagerande opportunister eller impulsdråpare tror jag man kan glömma så länge det inte handlar individer med haveristisk läggning som fastnat i någon upplevd oförrätt.

Jag menar att man kan ringa in vissa typer av individer som mer tänkbara och förenliga med omständigheterna än andra. Och är samtidigt medveten om att i "Engström-sfären" resonerar man på annat vis, det vill säga i stor omfattning utifrån vad som inte kan uteslutas och gällande sådant man inte vet med säkerhet är allt i princip lika tänkbart.

Jag pratar inte om alibi utan om ett tidsschema om Stig pratar med väktarna i 1,5 minuter som du föreslår. Verkar finnas beröringsskräck gällande detta.

Jag är inte ens på det klara med om Fröken Ur -tid, det vill säga korrigerad tid, är 23.19 eller 23.20. Men säg 23.19. Sekunder saknas, anta 23.19.30. 1,5 minuter samtal innebär i sådana fall 23.21.00. Från stämpelur till mordplats tar det en minut enligt PH som provgått och SE har ej bråttom. SE missar mordet med 40 sekunder? Förloppet måste kunna gå ihop.

Om korrigerad tid är 23.20 får man nog anta alibi.

Gällande väktarnas säregna minnesfunktioner, så kan man nog ana att om du pratar med någon i tvättstugan en stund och Kungen skjuts ett par minuter efteråt utanför huset, så kommer du minnas detta samtal på ett annat vis än vilket småprat som helst. Det spelar dock inte så stor roll, det relevanta är att väktarna refererar innehållet i något som är ett samtal och som avser förhållanden som gällde mordkvällen.
Citera
Idag, 18:08
Medlem
Stig Engström är nog inte mördaren, men förmodligen är han oavsiktligt inblandad.
Alla turer med Stay Behind i Skandia huset med olarmade dörrar, ingång via garaget osv så tippar jag på att han råkade se, höra eller klampa in i något då han smög ut på någon av sina otaliga ”luncher” på Bohemia.
Rädslan eller hot från den verkliga mördaren/ mördarna gjorde att han inte berättade något.
Det som talar emot min teori är att han skulle nog blivit likviderad rätt fort för att dölja alla spår. Om det vore CIA eller någon internationell aktör.
Men om det var ett intern jobb från svensk polis/militär så kan den stämma. Ingen ville nog röra till det mer än nödvändigt efter mordet för att inte väcka misstankar.
Dessutom så delade nog Engström åsikten att Palme skulle undanröjas.
Citera
Idag, 18:30
Medlem
Varför är/var vissa delar av Anette Kohuts vittnesmål hemlighetsstämplade?
Hennes bil var det enda fordonet som lämnade Skandia Huset och garaget i Skandiahuset efter mordet och innan alla poliser kom.
Uppgifter finns att hon bodde i samma trappuppgång som Holmers flickvän.
Hennes far var med i den högerextrema organisationen Contras som hatade Palme.
Senast redigerad av BambuBengt Idag kl. 18:33.
Citera
Idag, 18:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Varför är/var vissa delar av Anette Kohuts vittnesmål hemlighetsstämplade?
Hennes bil var det enda fordonet som lämnade Skandia Huset och garaget i Skandiahuset efter mordet och innan alla poliser kom.
Uppgifter finns att hon bodde i samma trappuppgång som Holmers flickvän.
Hennes far var med i den högerextrema organisationen Contras som hatade Palme.

Det var inte "hemligt" utan låg under förundersökningssekretess precis som det ska.
Det är släppt nu sedan 10 juni 2020

https://drive.google.com/file/d/1sGZEK2sSu1umtzDG3_cU-mgJojFNv5VX/view
Citera
Idag, 18:48
Medlem
Jag har upptäckt något som är lite oroväckande.
Ibland glömmer jag att logga ut från Flashback i dagar/veckor och när jag återvänder är jag fortfarande inloggad.
Men i vissa ämnen som t ex när det Palmemordet blir jag utloggad varje gång jag kommenterat något.
I kväll blev jag utloggad 2 gånger på kort tid.
Citera
Idag, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var inte "hemligt" utan låg under förundersökningssekretess precis som det ska.
Det är släppt nu sedan 10 juni 2020

https://drive.google.com/file/d/1sGZEK2sSu1umtzDG3_cU-mgJojFNv5VX/view
OK, då var det släppt 2020. Det är några år sen jag engagerade mig i Palmemordet och speciellt Kohut.
Fanns det någon rimlig anledning vid tiden för mordet varför hennes vittnesmål överhuvdtaget skulle döljas i vissa delar?
Att det enda fordon som lämnade platsen utan att genomsökas efter mordet och med en väktare som påstås inte ha larmats vissa dörrar känns rejält misstänkt i mina ögon.
Citera
Idag, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Något för omvärlden tydligt motiv när det kommer till ensamagerande opportunister eller impulsdråpare tror jag man kan glömma så länge det inte handlar individer med haveristisk läggning som fastnat i någon upplevd oförrätt.

Jag menar att man kan ringa in vissa typer av individer som mer tänkbara och förenliga med omständigheterna än andra. Och är samtidigt medveten om att i "Engström-sfären" resonerar man på annat vis, det vill säga i stor omfattning utifrån vad som inte kan uteslutas och gällande sådant man inte vet med säkerhet är allt i princip lika tänkbart.

Jag pratar inte om alibi utan om ett tidsschema om Stig pratar med väktarna i 1,5 minuter som du föreslår. Verkar finnas beröringsskräck gällande detta.

Jag är inte ens på det klara med om Fröken Ur -tid, det vill säga korrigerad tid, är 23.19 eller 23.20. Men säg 23.19. Sekunder saknas, anta 23.19.30. 1,5 minuter samtal innebär i sådana fall 23.21.00. Från stämpelur till mordplats tar det en minut enligt PH som provgått och SE har ej bråttom. SE missar mordet med 40 sekunder? Förloppet måste kunna gå ihop.

Om korrigerad tid är 23.20 får man nog anta alibi.

Gällande väktarnas säregna minnesfunktioner, så kan man nog ana att om du pratar med någon i tvättstugan en stund och Kungen skjuts ett par minuter efteråt utanför huset, så kommer du minnas detta samtal på ett annat vis än vilket småprat som helst. Det spelar dock inte så stor roll, det relevanta är att väktarna refererar innehållet i något som är ett samtal och som avser förhållanden som gällde mordkvällen.

Du vet inte ens om Engström missar mordet som vittne med 20sek eller 40sek eller 2min..

Vi vet inte exakt när han befinner sig på trottoaren men vi vet att han stämplar ut 2min innan och en handledsväska är sedd på DBG.....

Samt att många anser att Engström ljuger och är inte bekräftad på brottsplatsen..

Det räcker inte till att döma honom men vi anser att misstänka är gott nog..

Exakt samma sak som ni gör i CA tråden....Dock med den lilla detaljen att ni inte ens är säkra på något !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in